![]() |
Actviteit met ernstig verstandelijk gehandicapten?
Ik moet voor mijn stage een activiteit doen met 3 ernstig verstandelijk gehandicapten bewoners.
Zij hebben ook een autistische stoornis. Dus zij kunnen niet veel prikkels hebben. Motorisch/fysiek hebben zij (bijna)geen beperkingen. Ik heb zelf al acitviteiten bedacht als vinger verven, maar deze is al gedaan door een andere stagaire. Iemand ideeen? |
Kijk eens op internet/in de bibliotheek naar leuke peuter-/kleuterknutsel- of muziekopdrachtjes, daar kun je vaak heel veel mee bij verstandelijk gehandicapte mensen. :)
Paar ideeën: tekenen in zand, lekker kliederen met scheerschuim (wel opletten dat ze het niet opeten), stempelen met je hand of met voorwerpen, papiermaché (niet iets moois van willen laten maken, maar gewoon lekker mee laten kliederen en eventueel er iets simpels mee laten maken), tekenen met draden (verschillende kleuren draden door de behangerslijm laten halen en vervolgens op een vel papier laten leggen). |
Brooddegen.
Lijkt op kleien, maar dan met als voordeel dat het niet erg is als ze eens wat in hun mond stoppen (niet dat het lekker is, maar in ieder geval niet gevaarlijk ;)) |
Ik weet niet precies wat ze kunnen en wat niet, maar mijn broer is autistisch en die houdt bijvoorbeeld van koken en woordzoekers. Je moet denk ik wel weten wat ze leuk vinden, want dat verschilt natuurlijk p.p. Autisten zijn meestal niet erg sociaal, dus het liefst geen dingen samen laten doen.
|
Het moet een groepsactivtiet zijn :s echt raar voor mensen met autisme.
Maar goed woordzoekers lijkt me moeilijk aangezien ze functioneren op een verstandelijk niveau van plm 1,5 jaar. Maar toch bedankt :) Dat broodeeg lijkt me wel een leuk idee :D. Of stempelen? |
Citaat:
Volgens mij is het bevorderen van het afzonderen niet echt goed...je kunt beter dmv groepsactiviteiten ('naast elkaar werken', echt samenwerken zullen ze niet doen) proberen om ze nog wat 'contact' met anderen te laten hebben. Brooddeeg lijkt me (y). |
Citaat:
|
Citaat:
Autisten hebben vaak ook gebrek aan inlevingsvermogen en sociale dingetjes. Daardoor kun je natuurlijk spanningen krijgen, omdat ze elkaar gewoon niet begrijpen. Daarom zei ik dus dat afzonderlijk werken beter is, maar als dat niet kan, dan niet. En brooddeeg is goed idee (y) |
Citaat:
|
Ik werk zelf ook met mensen met een verstandelijke handicap, en waar zij heel erg van houden is muziek. Zelf zingen (voor zover ze dat kunnen) maar ook muziek maken vinden ze erg leuk. Ik weet niet of dat mogelijk is met jouw groepje?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder kun je gaan puzzelen? |
Ik had duidelijker moeten quoten. Ik doel niet op het snoezelen of op gewoon muziek luisteren. Maar wel op zelf muziek maken. Ik neem aan dat niet ieder een even goed ritmisch gevoel heeft en dan kan er toch heel wat onverwachts lawaai van je buurman komen, denk ik. En als je dan ook nog eens 10 buurmannen hebt, met een kakefonie aan geluiden, dan lijkt het me bijzonder vervelend voor autisten.
Maar goed, ik heb geen ervaring met muziek maken met autisten hoor. Het is puur een beredenering, dus misschien is het in de praktijk wel anders. |
Je hoeft toch ook geen goed ritmisch gevoel te hebben om muziek te maken? :) :p En onverwachts lawaai van je buurman kan, maar muziek van een cd of in de snoezelruimte is ook niet altijd verwacht.
De autisten (met een verstandelijke beperking) die ik ken vonden juist dingen die geluid maakten heel interessant. En als het geen geluid maakte, dan lieten ze het wel geluid maken. Allemaal op hun eigen manier, maar daar is niets mis mee, lijkt me. De groep van TS bestaat uit 3 mensen, niet uit 10, dat lijkt me dus niet zo'n probleem. |
Mag je ook ergens anders naartoe?
Ik heb stage gelopen in een zwembad, moest ik zo nu en dan ook geestelijk gehandicapten begeleiden en dat vonden ze prachtig, om in het water een beetje bezig te zijn :o |
Citaat:
|
Citaat:
Sowieso zijn jouw beweringen gebaseerd op ervaringen, dus dat zal vast beter kloppen dan mijn beredeneringen :) (ik heb ook wel ervaring met verstandelijk beperkte autisten, maar niet icm muziek) |
Kants universele seculiere moraal afzetten tegen de huidige maatschappij.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39. |