![]() |
[Tussentijdse Toets] wel of niet doen?
Ik heb dus ongeveer 30 lessen gehad en moet beslissen of ik wel of niet de tussentijdse toets ga doen. Ik hoor van verschillende mensen dat ze het "geldverknoeien" vinden. Wat zijn jullie ervaringen met de tussentijdse toets?
Hij kost €115,- exclusief de rijles vertelde de instructeur, dat vind ik nogal veel... |
Ik doe het niet!!!! Bij mij is het nog duurder; € 160 das bijna even duur als afrijden en 1 ding weet ik zeker................je rijbewijs krijg je na afloop niet, dus ik vind het niet de moeite waard, TE duur voor WEINIG voordelen
|
Ik vond de TTT heel prettig, omdat ik altijd enorm zenuwachtig ben bij toetsen en examens. Ik had uiteindelijk geen vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen (vanwege de zenuwen mislukte alles), maar bij mijn examen wist ik al hoe het ongeveer zou gaan en toen had ik mijn zenuwen genoeg onder controle om te slagen.
|
Ik heb dat wel gedaan.
En ik heb daar géén spijt van gekregen. Je weet een beetje hoe het afrijden er aan toe gaat en waar je op moet letten. (afrijden en die TTT moeten hetzelfde zijn of de TTT moet moeilijker zijn, werd bij ons in ieder geval gezegd) En ik kreeg ook vrijstellingspunten omdat ik de bijzondere verrichtingen goed deed. Maar ik weet niet of je dat altijd krijgt. Bij mij hoorde die toets binnen de Rijopleiding in Stappen. En die TTT koste €100. |
Het is wel prettig als je verwacht heel zenuwachtig te worden voor je examen. Je weet dan al een beetje hoe het gaat, en ze proberen altijd dezelfde examinator voor je te regelen bij je echte examen, hoewel dat niet altijd lukt. Bovendien krijg je vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen als je die op je TTT voldoende doet. Die vrijstelling geldt alleen voor het eerste examen, als je zakt moet je bij de tweede wel weer bijzondere verrichtingen doen. Ook weet je na afloop van de TTT welke onderdelen van het examen je beheerst en waar je nog even aan moet werken.
Als je je niet zo'n zorgen maakt om het examen de bijzondere verrichtingen goed beheerst, is het niet zo nodig. Je moet dus zelf even de afweging tussen deze punten maken, en dan beslissen of de eventuele voordelen van een TTT jou €115 waard zijn. |
Bij mijn TTT heb ik alvast mijn bijzondere verrichtingen gehaald, dat was wel lekker tijdens het uiteindelijke examen. :)
Maar als je het geld er eigenlijk niet voor hebt: het is niet strikt noodzakelijk. |
Ik heb het niet gedaan.
Voor 160 euro (dat kostte het bij mij en het jouwe komt niet veel lager uit als je 115 + rijles moet betalen) heb je al bijna een examenplaats. Dan rij ik liever een keer extra af voor 20 euro meer. Dan heb ik tenminste 2x de kans om te slagen in plaats van 1x een soort proefexamen te doen waarbij ik sowieso m'n rijbewijs niet kan halen. |
Nee, niet doen.
Voor de bijzondere verrichtingen moet je het sowieso al niet doen. In veel gevallen duurt je examen dan korter, dat lijkt leuk, maar het maakt geen zak uit. Als het niet korter duurt, heb je een voordeel als je geen vrijstelling hebt, want dan hoef je minder lang écht te rijden. Alleen als je erg bang bent voor je examen, is het te overwegen. |
Ik kreeg het kreng voor € 80? :confused:
|
Niet doen, hoeveel mensen ken jij die gezakt zijn voor bijzondere verichtingen?
Daarbij, mocht je niet in 1 keer slagen, dan is hij bij het volgende examen al niet meer geldig. Geldverknoeien is het :o |
Op http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=180 lees ik dit:
Citaat:
Als voordeel van de TTT staat er oa. dat je dan weet waar je op moet letten tijdens je examen en weet welke dingen je nog niet beheerst, daar heb je je instructeur toch voor :confused:. Ik heb mijn keuze gemaakt en sla hem dus over (y) |
Ik vind het onzin.
Je kunt beter 2x rijexamen doen dan 1x TTT en 1x rijexamen. |
Het meest absurde is nog wel de uitspraak "Als dit je examen was geweest, was je geslaagd". Zeker als je er vervolgens achter moet komen dat je op je examen dezelfde examinator hebt.
|
Citaat:
Precies, je instructeur moet je toch kunnen vertellen wat je wel en niet goed beheerst. Daar is ie toch ook voor |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
het is heel simpel : mensen die een tussentijdse toets gedaan hebben, hebben meer kans om te slagen. (als je wil kan ik wel wat statistiekjes voor je opzoeken; het scheelt iets van 25% of zo, niet wereldschokkend, wel de moeite waard).
vooral voor mensen die relatief snel last van stress of zenuwen hebben is een TTT aan te raden. voor erg zelfverzekerde mensen - die goed rijden dan he - is het niet echt nodig. |
Citaat:
In feite kun je qua prijs TTT + afrijden dus bijna vergelijken met 2x afrijden. En als je dan de kansen vergelijkt van 2x afrijden tegenover 1x TTT en 1x afrijden, dan heb je, denk ik, meer kans hebt om te slagen bij 2x afrijden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb het wel gedaan, omdat ik erg zenuwachtig kan zijn voor dingen die ik niet ken en weet hoe ze gaan. Nu heb ik twee toetsen en in principe hoef ik voor beide niet zenuwachtig te zijn. De TTT niet omdat het toch niet uit maakt of je het haalt of niet en voor het examen niet omdat ik dan al weet hoe het gaat en hoe zo'n examinator is etc.
Ik denk dat het per persoon verschillend is. Als je met een rustig gevoel kunt denken aan je examen, dan hoef je geen TTT te doen. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:42. |