![]() |
Studiefinanciering MBO-WO
Ik ging vanavond samen met mijn broertje zijn studiefinanciering aanvragen bij de IB-groep, omdat hij binnenkort 18 wordt. Hij doet een MBO-opleiding niveau 4. Ikzelf studeer aan de universiteit. Nu zagen we dat hij straks 'maar' 70 euro in de maand gaat krijgen, en ik krijg met ingang van januari 89 euro. Hij balen natuurlijk, maar waar zit het hem eigenlijk in, dit verschil in studiefinanciering tussen MBO en WO?
|
Het geld komt uit een ander potje?
Hoe hoog is het college-/lesgeld op het mbo? |
MBO kost een stuk minder dus krijg je ook minder geld
|
Je betaalt minder lesgeld voor een MBO opleiding dan voor een HBO/WO opleiding.
|
wees blij dat je nog wat krijgt!! ;)
|
Bijna al het bovenstaande.
|
Zoiets dacht ik ook al ja. Het lesgeld voor MBO is ongeveer 950 euro, meen ik me te herinneren, terwijl ik bijna 1500 euro collegegeld betaal.
Nou hoeft hij zijn lesgeld straks niet zelf te betalen, hij krijgt er' zomaar' 70 euro bij, dus hij mag niet klagen. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
jij moet eens leren lezen :rolleyes:
|
Citaat:
|
hmmmm als mijn zusje de mbo-opleiding wil gaan doen die ze voor ogen heeft, dan is ze zelfs meer kwijt dan mij aan lesgeld :s (heb ik haar horen zeggen)
--> zij wilde een sport-opleiding gaan doen ofzo. |
Citaat:
|
Hoe zit het er eigenlijk als een MBO'er voor zijn/haar 18e op kamers wil gaan?
|
Citaat:
|
Volgens mij zijn mensen die op het HBO en WO zitten ook meer voor hun boeken kwijt dan de MBO'ers. Dus dat compenseer je dan weer met die dure kleding. En wat dan als je op de ALO zit ? of hotelschool zal je ook kleding moet aanschaffen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik denk wel dat mijn ouders over het geheel meer aan mij kwijt zijn dan aan hem. |
Over het algemeen kost een HBO of een WO gewoon meer dan een MBO opleiding. Hierdoor zal iemand die op het HBO of WO ook zit meer stuffi krijgen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Even netjes geformuleerd: de IBG heeft geraamd dat de kosten voor collegegeld en boeken/schoolspullen voor het MBO lager zijn dan voor het WO.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:41. |