Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Openbaar Vervoer (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1335685)

Duikerin 05-01-2006 22:38

Openbaar Vervoer

Hey welk recht heeft de NS om de trein kaartjes te verhogen... Dat mochten ze toch alleen maar doen als ze het beoogde doel van 86,4% op tijd reizen, maar ze hebben dit niet gehaald..
welk recht mogen ze dan hebben dit te verhogen?

Nona 05-01-2006 22:44

Ik geloof dat ze nog met de inflatie mee mogen gaan ofzo.

Barry K 05-01-2006 23:54

Ik vind die NS sowieso altijd schandalig bezig met betrekking tot doelstellingen / prijsverhogingen.

Dat voorstel van in de randstad meer betalen. Je kan zelden zitten in de trein, ze brengen je ronduit vaak te laat op je bestemming, maar wel een meerprijs vragen (n) (maar dat is van de baan, geloof ik)

Als ze zo graag willen dat meer mensen met het openbaar vervoer gaan moet men zorgen dat het een voordeel wordt ten opzichte van de auto. Dat wil zeggen niet alleen goedkoper, milieuvriendelijker, maar ook tijdbesparing, dat je kan zitten werken in de trein etc.
En laat ze ook is zorgen dat de trein altijd rijdt, het gebeurd zo vaak dat een trein helemaal niet rijdt. En ik vind het sowieso belachelijk dat als er beetje sneeuw ligt heel nederland plat ligt. Dat moet niet kunnen.

Nee, van mij part moet de NS zich eerst enkele jaren als een betrouwbaar vervoerbedrijf bewijzen voordat ze weer prijsverhogingen willen. Het is verdomme elk jaar hetzelfde gezeur met ze.

martijn1985 06-01-2006 08:18

nou, op zich heeft de NS ook gewoon te maken met inflatie, dus een inflatiecorrectie lijkt mij niet geheel onredelijk (dat komt namelijk meestal ook gewoon op je uitkering/stufie/salaris ed).

WishfulDreaming 06-01-2006 09:52

Ik dacht dat ze het gewoon met de inflatie mee mogen verhogen en als het doel van de zoveel procent op tijd was bereikt, ze er nog eens 2 procent bovenop mochten doen.

Pierreke 06-01-2006 10:19

Citaat:

Barry K schreef op 06-01-2006 @ 00:54 :
Dat voorstel van in de randstad meer betalen.
:D (y) goed plan... :p Vergeet niet dat de dekking van het Openbaar vervoer daar veel groter is en dat ook in andere gewesten van ons land de treinen nooit tot zelden op tijd rijden..

ikbenschipper1 06-01-2006 10:30

Citaat:

Pierreke schreef op 06-01-2006 @ 11:19 :
:D (y) goed plan... :p Vergeet niet dat de dekking van het Openbaar vervoer daar veel groter is en dat ook in andere gewesten van ons land de treinen nooit tot zelden op tijd rijden..
sorry maar, in de randstad maken ook meer mensen ervan gebruik dus gaan de kosten er veel sneller weer uit

nare man 06-01-2006 17:58

Citaat:

SolidRiver schreef op 05-01-2006 @ 23:38 :
Hey welk recht heeft de NS om de trein kaartjes te verhogen... Dat mochten ze toch alleen maar doen als ze het beoogde doel van 86,4% op tijd reizen, maar ze hebben dit niet gehaald..
welk recht mogen ze dan hebben dit te verhogen?

Gewoon, het feit dat ze een private onderneming zijn. Dat de overheid ook aandeelhouder is maakt niet uit. De overheid heeft ervoor gekozen de NS te privatiseren en te verzelfstandigen, maar dat halfbakken poginkje zou natuurlijk mislukken als ze niet via één of andere weg nog invloed konden uitoefenen op het ondernemingsbeleid. En die invloed hebben ze door die zgn. prestatiecontracten met de NS.

Het kan natuurlijk prima zijn dat zo'n prestatiecontract een norm inhoudt, dat die norm niet gehaald wordt, maar dat de overheid toch geen maatregelen neemt. Het is immers ook een nogal onzinnige constructie: de NS is (feitelijk) de enige aanbieder van personenvervoer over het spoor. Wat voor nut heeft het om de NS miljoenenboetes op te leggen als ze de normen niet halen? Daardoor gaat de kwaliteit van de dienstverlening alleen nog verder naar beneden.

Tiño 06-01-2006 18:06

Citaat:

WishfulDreaming schreef op 06-01-2006 @ 10:52 :
Ik dacht dat ze het gewoon met de inflatie mee mogen verhogen en als het doel van de zoveel procent op tijd was bereikt, ze er nog eens 2 procent bovenop mochten doen.
exacto

Martin 06-01-2006 18:37

Citaat:

Kruimel schreef op 05-01-2006 @ 23:44 :
Ik geloof dat ze nog met de inflatie mee mogen gaan ofzo.
Lijkt me sterk dat dát 6,7 % is (dat is het percentage dat ik méér kwijt ben aan OV-kosten met ingang van 01-01-2006)

Lucky Luciano 06-01-2006 21:00

Het is gemiddeld dacht ik 3% omhoog gegaan. Naast inflatie ook hogere kosten van pro-rail.
Rover, ANWB, de consumentenbond en nog een aantal andere consumenten organisaties hebben trouwens een klacht ingediend bij de NS en de staatssecretaris/minister van verkeer en waterstaat, over het ontbreken van een noodplan bij extreem slecht weer. Dit terwijl de NS weet dat het dan problemen heeft met het op tijd rijden (vast vriezen van wissels ed).

Martin 07-01-2006 10:06

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 06-01-2006 @ 22:00 :
Het is gemiddeld dacht ik 3% omhoog gegaan. Naast inflatie ook hogere kosten van pro-rail.
Treinkaartje Hengelo - Enschede (Drienerlo) is dus 6,7% duurder geworden :s

Lucky Luciano 07-01-2006 10:14

Citaat:

Martin schreef op 07-01-2006 @ 11:06 :
Treinkaartje Hengelo - Enschede (Drienerlo) is dus 6,7% duurder geworden :s
Dat kan, mijn treinkaartje is namelijk 2,6% duurder geworden, en als het om een gemiddelde waarde gaat, zit jij dus kennelijk aan de verkeerde kant ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:23.