![]() |
Tweetalig onderwijs
Ik doe mijn profielwerkstuk dus over tto, en ik hoop maar dat er hier mensen zitten die dat doen of hebben gedaan..
Er zijn namelijk erg veel voordelen van tto te vinden, maar ik ben ook op zoek naar nadelen. Weten jullie misschien nog wat nadelen? Dat zou heeeel fijn zijn :) |
Veel mensen hebben al moeite genoeg met het Nederlands, door tweetalig onderwijs is er minder aandacht voor het Nederlands, waardoor de kans bestaat dat het niveau hiervan nog lager wordt.
|
En ik denk dat de prille brugklassertjes aan het begin van hun schoolcarriere een achterstand oplopen, omdat voor veel vakken speciaal alle leerstof in het Engels moet. Nu zijn sommige leraren wel bereid om dingen in het Nederlands te verduidelijken, maar lang niet iedereen.
En ze hebben ook Engelse lesboeken. |
Ik heb sommige dingen heel anders gehad dan de leerlingen die geen tto hebben gedaan, dan leerde ik over de industriele revolutie in Engeland en zij over heel iets anders. Dat is lastig omdat leraren nu in 5 v constant zeggen 'Dit heb je in de eerste gehad!!! :D:D' terwijl ik dus wat anders heb gehad.
Ik had geen problemen met het Engels maar er waren klasgenootjes die het inderdaad heel moeilijk vonden en daarom zelfs zijn blijven zitten. Ohja en ik vind het ook wel lastig dat ik bij sommige vakken iets moet uitleggen en de Nederlandse termen nooit heb geleerd. |
Dank jullie!
@Leonoor, er is natuurlijk wel onderzoek naar gedaan en het blijkt dat het Nederlands er niet echt slechter op wordt, de leerlingen halen bij de CE's ook vaak hogere cijfers dan leerlingen die geen tto hebben gedaan, maar dat kan ook zijn omdat ze misschien sowieso wat slimmer zijn? Wel vertelde iemand dat ze soms in het Nederlands Engelse zinsconstructies gebruikten. En meer is altijd welkom ;) |
Citaat:
En wat mcflem zegt: dat ze sommige Nederlandse termen niet gehad heeft. Die twee dingen alleen al zorgen niet echt voor een verbetering van het Nederlands, denk ik. Hogere cijfers kunnen meerdere oorzaken hebben...zo'n onderzoek is wat dat betreft alleen waardevol als ook is onderzocht waarom ze hogere cijfers halen (of dat idd aan de intelligentie ligt of aan wat dan ook). |
Citaat:
|
Ik heb nooit het gevoel gehad dat 'wij' slechter scoorden bij Nederlands. We kregen immers precies hetzelfde aantal uren les m.b.t. Nederlands. De stof die je in de eerste drie jaar kreeg was ong. 50% in het engels, maar wat je leert is vaak meer een kwestie van stampen, dan van begrijpen. Zo maakt het niet uit of een skull nou een schedel is, of een collarbone een sleutelbeen. Je gebruikt het nederlands minder dan normale vwo-scholieren in die eerste drie jaar, maar ik denk niet dat dit significant is m.b.t. de cijfers.
Daarnaast hebben de meeste middelbare scholen een soort van numeris fixus, waardoor tto-leerlingen waarschijnlijk ietswat slimmer zijn. |
Ben blij toe dat het niet op mijn school zo wordt gegeven. Ik ben namelijk een ramp in Engels, dus voor mij zou het niks zijn.
|
Ik vind het wel belangrijk dat leerlingen termen ook in het Nederlands kennen, en volgens mij is dat nu juist niet zo. Dat vind ik een groot nadeel.
|
Citaat:
|
Ja, maar als ik dan lees op de site van mijn school dat ze ook op de HAVO tweetalig onderwijs gaan aanbieden...
|
Citaat:
|
Nou, als je bedenkt dat veel mensen al op het vwo er moeite mee hebben... ik zeg niet dat je tto niet mag aanbieden op de havo, er zijn inderdaad vast wel havisten die goed zijn in Engels.
|
Hebben ze voor de mavo ook tto?
Maar goed, Nederlands is veel moeilijker dan Engels en als 'persoon-die slecht-in-talen-is' baal ik er ook van dat we in Nederland geen Engels praten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Er is ook een tto school die Duits als andere taal heeft. Daar hebben ze het ook voor vmbo. Die zit in Venlo, daar hoor je op straat ook net zo veel duits als nederlands zo'n beetje volgens mij ;)
Hoe het zit met tto scholen met Engels weet ik verder niet.. |
Citaat:
Ik heb op het VMBO - ookal heette het gewoon VMBO-theoretisch - Engels gehad, waarbij de lessen in het Engels gegeven werden. Wat in het tweetaligonderwijs ook zo gedaan wordt. Dat was bij overigens bij één leraar het geval en die heb ik zowel op het VWO, als het HAVO als het VMBO :) gehad. Het beviel me goed! Overigens denk ik dat de vraag aan tweetaligonderwijs bij VWO'ers groter is dan bij VMBO'ers. |
Citaat:
|
hmmm, ik zit zelf op tweetalig atheneum op de capellen scholengemeenschap in zwolle.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
--- Verder nog was passierte in de voorgaande jaren: In de 1e klas kregen we vrij veel vakken in het engels, de enige uitzonderingen waren geloof ik handvaardigheid/tekenen en techniek. Wat ik wel enorm leuk vond was onze engels leraar die een native speaker (dus iemand uit engeland) was, we konden met hem dollen en van alles doen in de klas. Ik citeer: "Gert, die tenminste je boek open zodat het lijkt alsof je werkt!" :D In de 2e klas was het net zoals de 1e, behalve dat we aan het begin van het jaar naar Londen gingen om onze taal te testen, daar logeerden we in een gastgezin en gingen we overdag vooral naar (gratis) musea verspreid over heel londen. 3e klas: herhaal 1e. In de 4e klas werd het pas moeilijk, in de eerste 3 klassen hadden we het boek stepping stones, dat is hetzelfde engels boekje dat in normaal vwo werd gebruikt, maar wij gingen er sneller doorheen. In de 4e klas hadden we vocabulary in use en grammar in use, gekocht v.d. universiteit cambridge. In de vierde klas kregen we alleen biologie, natuurkunde en scheikunde in het engels. In de 5e klas gingen wij naar cambridge, om ons engels verder te verbeteren. We hielden ook ochtend lessen (die eigenlijk niks voorstelden) en voor de rest van de dag waren we eigenlijk vrij om in cambridge rond te hangen. In de 5e klas hebben wij alles in het NL. 6e klas: onbekend :p waarschijnlijk niks. ---- Waar baal ik ongelovelijk van: dat we vanaf de 4e twee teksten met elkaar moeten vergelijken en daarna een comparative commentary erover moeten schrijven. OMG!!! 1000 woorden, en de normering is super vaag.... eigenlijk hangt het allemaal af van de mening v.d. lerares :eek: In de 5e klas zijn je cijfers voornamelijk verkregen uit je comparative commentaries. Verder vind ik het ook kut dat, doordat engels nu zo veel moeilijker is, dat ik nog maar een 7 sta, dat betekent wss een 7.9 gemiddeld op mijn eindexamen :( (ff een tweede edit :P) In de 1e-3e is het engels van de leraren ongelovelijk slecht, zelfs met hun zogenaamde "zes jaar ervaring":rolleyes: ----- hummmm, er is vast wel maar te vertellen maar ik weet ff niet wat, er is vast wel iets dat ik heb gemist. Ik kan wel vragen beantwoorden. |
Ik heb zelf TVWO gedaan (in Eindhoven). Ik heb er veel aan gehad, want je leert er echt veel beter Engels dan op het normale VWO. Als nadeel kan ik alleen bedenken dat het niveau van de vakken vrij laag is.
Overigens was het in mijn geval een samenwerkingsverband met de internationale school. Veel van de leraren spraken dus helemaal geen Nederlands en dan heb je het snel onder de knie. |
TTO is leuk :)
Zit zelf nu in 4 vwo, en krijg voor het eerst vakken in het Nederlands. Heb eigenlijk nooit moeite gehad met termen, ik heb één keer een probleempje gehad tijdens aardrijkskunde (in het Nederlands!). Tijdens een repetitie moesten we alle kenmerken van een land opschrijven, en dus ook de coordinaten. Heb de eerste drie jaar geleerd dat dat longtitude en lattitude heet, maar tijdens die repetitie had ik werkelijk geen flauw idee wat het in het Nederlands was.. Uiteindelijk maar in het Engels opgeschreven, en na afloop ff gevraagd wat het in het Nederlands was. Geen probleem toch? |
Sommige leerlingen moeten heel veel van hun kennis van het Nederlands opdoen via schoolboeken, het systeem werkt dus niet als je te maken hebt met leerlingen die na schooltijd nooit een boek aanraken.
|
Ik zit in de vijfde (ook tweetalig vwo) en ik zou eigenlijk geen nadelen weten. Het enige nadeel voor mijn ouders is dat het vrij duur is. Verder denk ik dat het voor mij een hele goede oplossing is, het is een uitdaging die ik als ik normaal vwo zou doen niet gehad zou hebben. Met sommige vakken gaan we dieper op dingen in, zoals bij Religious Studies (levensbeschouwing) en Social Science (maatschappijleer) en dat is ook wel interessant :)
|
Ik heb ook tto gedaan en succesvol afgerond. Ik vond het erg leuk en er zitten veel voordelen aan.
Nadeel van mij was, economie in het engels. Ik was al slecht in economie, maar omdat alles in het engels was werd het nog moeilijker. Ik moest toen veel vertalen en haalde veel onvoldoendes. Het kostte veel tijd. Maar goed, ik heb het wel gehaald uiteindelijk en ik denk persoonlijk dat er meer voordelen dan nadelen aan tto zitten! |
Denk dat het een heel groot voordeel is. Als je ziet hoe slecht mijn Engels is ... :o
|
ik vind het een super idee om tto inteschaffen (y)
|
Ik zit in mijn 2e jaar van tto, en ik vind het héél leuk. Engels is een veel gesproken taal dus het is handig om het goed te beheersen. Aan het begin kunnen sommige mensen beter engels dan de anderen, maar na een jaar is iedereen even ver. Het maakt de lessen niet moeilijker. Wel handig als je altijd een woordenboek bij hebt :S
Nadeel: het examen is in het Nederlands. Dus alles wat je in het Engels hebt geleerd in je tijd op het tto, moet je ook in het Nederlands kennen. |
Jeetje wat een up zeg. Dat is niet de bedoeling. Ik laat 'm wel open omdat het wel leuk is om over tto te praten. Is er geen behoefte aan, dan zakt het topic vanzelf weer.
|
Citaat:
|
Citaat:
Kim naamzoek Hoe denk je nu over TTO? Heb je er wat aangehad? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.