![]() |
Mensen die geinteresseerd zijn in een jaar naar het buitenland.
Hoi,
Ik ben 2004-2005 een jaar naar de USA geweest met EF. Ik heb hier een zeer leuke tijd gehad, en EF heeft de meeste dingen netjes geregeld. Ik weet dat veel mensen erover denken om naar het buitenland te gaan voor een (high school) jaar, en misschien dat je wat vragen hebt. Bij deze zou ik graag mijn ervaringen met jullie delen. Ik heb verder toen ik terug kwam van EF een stapel infoboekjes gehad om uit te delen, mocht iemand interesse hebben stuur me een PM en dan stuur ik zo'n boekje gratis naar je op. Ik moet er vanaf, en als ik er iemand mee kan helpen is dat natuurlijk fijn meegenomen :) (En als je je daadwerkelijk aanmeldt en mijn naam aangeeft op het formulier help je mij ook weer een klein beetje verder..) Zijn er andere mensen naar het buitenland geweest (met EF?) die ervaringen willen delen? Ik heb een jaar in Saginaw, Michigan gezeten. Ik heb EF wel duizend keer gebeld voor ik wegging omdat ik heel veel vragen had, en ze hebben alles netjes en geduldig beantwoord. Ik werd goed opgevangen op het vliegveld, en mijn gastgezin stond ook klaar op mijn uiteindelijke bestemming. Je hebt tijdens je jaar altijd contact met een coordinator, en de persoon die mij begeleidde heb ik een goede band mee opgebouwd en heb ik nog regelmatig contact mee. Het is handig om zo iemand te hebben om even tegen te klagen over je gastgezin of heimwee oid. Heimwee heb ik zelf niet veel last van gehad. Je hebt immers zoveel lol en je hebt het zo druk dat je niet veel tijd hebt om er over na te denken! Als jullie nog vragen hebben over EF/high school/whatever zal ik ze proberen te antwoorden :) Misschien kunnen andere mensen ook hun ervaringen delen. Succes met je studiekeuze, en als je toch een jaar naar het buitenland gaat, laat het allemaal over je heen komen en geniet ervan! :) |
Ik ben zelf niet van plan om een jaar high school of college te doen, maar ik hoor altijd dat high school voor iemand die van het VWO komt een beetje droevig niveau is. Klopt dat?
|
Ik wil het na mijn eindexamen doen, ouders zijn bijna overstag. Dat van het lage niveau heb ik ook gehoord, maar aan de andere kant zijn daar heel veel andere vakken die je hier niet krijgt (fotografie bijvoorbeeld) en is mijn main goal niet om gigantisch veel te leren van de stof daar, maar gaat het meer om de ervaring.
Ik heb wel een vraag. Hoeveel geld heb je ongeveer buiten de programmakosten nodig? Dus wat besteed je ongeveer per maand daar? |
Mijn collega is er nu ook een jaar in het buitenland en heeft het reuze naar d'r zin. Het zal zeker niks voor mij zijn. Heb na een week al heimwee. :D
|
Citaat:
Citaat:
|
Ik zou doodgaan van de heimwee.
Lijkt me ontzettend gaaf om te doen maar in me eentje durf ik zoiets echt niet te ondernemen :o Maar als je dan verhalen van anderen hoort, dan kriebelt het wel. |
Citaat:
Ik ga volgende maand naar een bijeenkomst. Als ik het niet doe weet ik dat ik de rest van m'n leven spijt ga krijgen. Ik vind het alleen zoveel geld. :o |
Oh wat gaaf :)
Maar even over het niveau, ik heb een klasgenoot en die heeft tot nu toe altijd les gehad in Amerika. Nu, in 5VWO NT zei ze : als ik zo hard zou werken in Amerika als hoe hard ik hier werk, dan zou ik met gemak alleen maar 10-en halen en zo naar de beste universiteit kunnen. (Ze was in Amerika "beste studente van de staat" enzo). Dus dat geeft mij juist aan dat het hoogste niveau in Amerika eigenlijk nog steeds heel laag is (maargoed mavo, werd geloof ik al eerder gezegd). TS: was het bij jou ook zo dat je elke dag dezelfde vakken hebt? Want dat vond ik zo weird aan het rooster van mijn klasgenoot : elke dag hetzelfde qua les. En was het bij jou heel streng qua drugs/identificatie/niet de les uit mogen lopen op school? |
Ik zou best graag willen, maar ik denk dat het geld best een probleem wordt. En daarbij, als ik dat 'tussendoor' zou doen kom ik wel bij hele jonge mensen in de klas, aangezien ik afgelopen jaar ben blijven zitten. Als ik dan ook nog een jaar tussenuit ga dan ben ik 2 jaar ouder gemiddeld.
Maar het lijkt me wel heel gaaf. |
Citaat:
En ja, als je de kans hebt nu moet je het zeker doen! Niet alleen is het heeeel goed voor jezelf en je zelfvertrouwen, je wordt er ook zelfstandig van en je moet initiatief tonen, je leert een andere cultuur/taal.. en het staat zeer goed op je CV! Ik heb nu een geweldige baan die ik waarschijnlijk niet had kunnen krijgen zonder deze ervaring. Ik zit namelijk in mijn 1e jaar HBO en heb nog niet zoveel werkervaring, maar het jaar buitenland en de kwaliteiten die ik er van over heb gehouden heeft het gedaan. Het is inderdaad even veel geld, maar het is een goede investering zeg ik altijd maar! Je maakt ook vrienden voor het leven, ik ben vorig jaar Oktober alweer terug op vakantie geweest, en in February ga ik weer. Het leuke is dat je altijd adresjes hebt om te blijven slapen en het hoeft dus niet duur te zijn! :) Citaat:
Citaat:
Het was idd best streng op school. Er waren een stuk of 6 security guards speciaal voor school die rondliepen. Je mocht niet de gang op zonder een pas van je leraar (maar goed, uiteindelijk kenden ze me allemaal en was het voor mij niet meer nodig :p). Ook had ik een newspaper pas en kon ik eigelijk alles doen wat ik wilde.. Je mocht zeker geen drugs hebben.. een paar keer per jaar hadden ze zelfs van die herdershonden die ze loslieten en die dan langs alle lockers gingen om te kijken of er drugs was. Ze nemen het daar heel serious, zeker omdat onze school een "rival"school had, en mensen vaak in de problemen kwamen met mensen van die school. Het hebben van wapens was niet raar.. en er waren zeker een paar kinderen opgepakt omdat ze wapens bij zich hadden en problemen probeerden te starten. Citaat:
Ik begrijp het wel, en zeker ook als je dan weer terug naar je school moet. :) |
Het is voor mij, met mijn ervaring met Amerikanen, moeilijk te begrijpen dat mensen dit willen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik had nog wel een vraagje: ik zou in 2007 gaan en ik zou dan een paar maanden 18 zijn (ik kan nog net) en dus een jaar ouder zijn dan klasgenoten. Ik vraag me af of de leerlingen daar over het algemeen volwassen zijn of heel kinderachtig? Misschien een moeilijke vraag, maar ik ben benieuwd of dat een groot verschil met mijzelf zou zijn (misschien zijn ze daar zwaar breezah en kinderlijk?). |
hi! Ik ben laatst bij EF geweet voor informatie over een multi-languageyear. Ik zou dan 3 maanden sydney, 3 maanden barcelona en 3 maanden ecuador doen maar het is echt ontzettend duur dus ik weet nu niet zeker of ik het wil....zou jij zeggen dat de ervaring het geld (alles bij elkaar 14000 euro geloof ik waard is? :eek:)
|
In juli vertrek ik voor een jaar naar het buitenland met AFS!
Ik ga zo'n tien maanden verblijven in Nieuw-Zeeland. |
Citaat:
|
Citaat:
maar je kan het vast zelf goedkoper doen... ik zit nu met EF in america, en ik vertrek binnenkort naar huis.. ongepland |
Citaat:
@ TS, in hoeverre kon je je eigen gastgezin/stad kiezen bij EF? |
Ik zou best willen, maar is een beurs krijgen lastig?
|
Citaat:
Als je een heel studieonderdeel (bachelor en/of master) in het buitenland wilt doen is dat volgens mij vanaf studiejaar 2006/2007 mogelijk met behoud van studiefinanciering. Tijdens je studie kun je meestal ook een half of heel jaar in het buitenland studeren en dat wordt via de contracten van de universiteit/hogeschool met die in het buitenland geregeld zodat je in Nederland collegegeld betaalt en bij de uni/hogeschool ingeschreven staat. |
Misschien ff een domme vraag, maar wat is EF :o
|
Citaat:
|
Citaat:
Het liefst zou ik American Studies and Florida Studies in Florida gaan doen, maar da's wel erg duur.. 3 jaar lang in Amerika studeren. 30.000 dollar collegegeld :S |
Citaat:
en wat betreft dat kiezen.. je kan regiokeuze doen. america is dan verdeeld in 5 regios, en je kan er 1 opgeven (voor 100 euro ofzo) maar regio 1 is new york en north carolina, ontzettend verschillend, en dat geld voor alle regios. je hebt dus weinig invloed tenzij je bij een amerikaans gezin wil wonen wat je kent, dat doe ik op dit moment. mn ouders kennen een gezin in new jersey, en zij zijn ook het selectieproces ondergaan enzo, maar alleen maar om mij te krijgen, niet voor anderen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ik wil ook een jaar in het buitenland studeren/ stage lopen maar echt niet in de VS. Raar volk |
Ik wil zeker wel naar het buitenland, maar niet naar Amerika.
|
Ik ga sowieso een semester in het buitenland studeren, misschien ook wel langer maar dat zie ik dan wel.
Ik weet nog niet echt naar welk land ik zou willen. Amerika / Ijsland / Zweden / Italie / Australie zijn de landen die direct in me opkomen. Ik heb een jaar geleden de mogelijkheid gehad om met full scholarship (120%) te studeren in Californie maar heb het toen niet gedaan. Had toen meerdere redenen maar de belangrijkste was toch wel dat ik mezelf nog wat jong vond om daar heen te gaan (heb er wel familie maar toch). Ik zou veel eerder tijdelijk ergens anders gaan studeren, en dat ben ik dan ook zeker van plan. Het is alleen lastig om te kijken waar je naar toe wilt, mede doordat het afwegen van verschillende factoren best lastig is. Goede/hoogaangeschreven school? Leuk land? Kennissen daar? Saai dorp / leuke stad? Uitgaan? etc. etc. Ik wil natuurlijk wel ergens heen gaan waar het enorm leuk is, maar het is ook zeer belangrijk dat je wel naar een goede school gaat. Ach ik zie het wel, maar ik vind het leuk om er al wat over te weten, en wat informatie erover door te lezen. |
Citaat:
|
Ik kmocht eht doen van mijn ouders na mijn havotijd. Ik had ook al allemaal informatie aangevraagd, ook bij EF overigens, en was al een beetje aan het kijken, en toen sloeg het noodlot toe: een vriend:d. En toen ben ik dus niet gegaan. En nu baal ik daarvan. ik zou echt doodgraag highschool gedaan hebben. Maar goed, ik denk ook dat ik er eigenlijk nog helemaal niet aan toe was, gezien mijn leeftijd en mijn status van eh, zijn toen;). Maar nu ben ik er te laat voor denk ik:o
|
hm het lijkt me wel een leuke ervaring maar veel te duur :s
Trouwens met die leeftijden, wij hadden vorig jaar ook een Italiaans meisje van 21 ofzo bij ons op school, en het is toch logisch dat je ouder bent dan hun? |
Citaat:
Mede daarom is het ook moeilijk voor uitwisselingsorganisaties om Nederlanders (vaak ook Belgen) te plaatsen, omdat ze vaak geen examenklas mogen doen, maar al wel ouder zijn dan hun klasgenoten daar, laat staan een jaar eerder en al een eindexamen hebben afgerond. Ook daarom de redelijk strikte leeftijdsgrens. |
Ik zit nu te twijfelen tussen STS, TravelActive en EF. Is er iemand die een goede reden kan geven welke te kiezen?
|
Citaat:
Ontopic: ik wil ook graag een tijd studeren in het buitenland, maar ik weet nog niet precies waar en wanneer. |
Eigenlijk is dat precies hetzelfde ;) United World College idd. Beurzen worden via hen geregeld, er loopt op dit moment een donoractie voor Argentijnen die met UWC ergens heen willen. Weet niet alles precies, maar zou neit zoveel financiele problemen op moeten leveren.
|
Citaat:
ik ben dus 17, word in mei 18. ben na mn vwo gegaan (jaar overgeslagen) en ik vond het verschil wel aanwezig. ik was waarschijnlijk jonger dan de meeste, maar had zoveel meer ervaring! vooral op het gebied van vrijheid/alcohol/uitgaan.. |
Citaat:
|
Citaat:
anders niet |
Citaat:
|
Ik kreeg die studiebeurzen aangeboden op basis van mijn sportresultaten.
Heeft eigenlijk iemand concrete ervaring met het feit dat een verblijf in het buitenland het cv 'verbeterd'. Ik verwacht natuurlijk ook wel dat het helpt, maar heeft iemand echt wel is te horen gekregen dat dat de doorslag gaf. Zal dit veelal de doorslag geven bij internationale bedrijven of ook bij bedrijven die zich alleen op Nederland focussen? Weet iemand verder sites met verschillende ervaringen van studieverblijven in het buitenland? Het lijkt me sowieso interessant om dat eens te lezen, en het zou me misschien ook kunnen helpen meer een keuze te maken. |
Citaat:
|
Basketball, en de vechtsporten (Tae Kwon Do en Kombato)
|
Citaat:
|
Als je bijv. in italie een studie wilt gaan volgen, dan moet je al gelijk de 'universiteit' doen, maar is dat veel moeilijker dan een hbo studie hier? En als je de taal nog niet spreekt? Want ik neem aan dat alle lessen dan in italiaans zijn. Al mensen die dit eens gedaan hebben?
|
Mij werd het dus afgeraden om een tijdelijk verblijf in Italie te regelen. Het niveau scheen daar te laag te zijn voor mijn studie althans.
Maar dat kan natuurlijk ook liggen aan de universiteiten waar de HES contact mee heeft. |
Citaat:
En kan jij de taal al wel spreken? |
Ik studeer een engelstalige variant op bedrijfseconomie, en van daaruit werd gezegd dat het zonde zou zijn om daarheen te gaan. Maar voor andere hbo studies is het misschien wel geschikit?
(ze schenen ook niet al te best dingen te regelen voor studenten uit het buitenland, tenminste dat maakte een kennis van mij vorig jaar mee) Ik kan wel wat Italiaans, en ik volg op school Spaans (dat wil ook wel wat helpen). Je krijgt daar sowieso een starterscursus italiaans voor buitenlanders. Maar ik zou sowieso al thuis beginnen, anders gaat het erg lastig worden om colleges te volgen. |
Citaat:
|
Welke cursus volg je precies? hoe lang ben je al bezig en hoe lang duur deze nog?
Wat zijn de doelstellingen van de cursus? en is dat ook met veel luisteroefeningen, want dat is erg belangrijk vind ik. |
wacht ik moet nu naar italiaanse les :) Haha!
Het is het 1e jaar nu, niet veel luisteroefeningen. Maar ik heb een vriend in italie, en ik hoor dus regelmatig italiaans :) Xx |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55. |