![]() |
Leuke psychologie boeken?
Ik ben niet bepaald een lezer... maar het lijkt me misschien wel wat om ermee te beginnen.
Nou zat ik te denken wat voor boek en ik wist het eigenlijk niet, maar een boek waardoor je een beetje gaat nadenken over bepaalde dingen lijkt me wel wat. Maar ik heb dus geen idee wat dan een boek voor mij is... dus: HELP? |
De gouden gids
|
Citaat:
|
Is dit niet meer wat voor letteren?
Wat voor soort onderwerp spreekt je aan? Wil je iets met redelijk makkelijke taal of meer ingewikkelde woorden? Wil je een dik of een dun boek? Wil je iets realistisch, autobiografisch, verzonnen etc? |
Letteren zou het wel weten ja. En jij bedoelt psychologisch ook echt als in 'het denken van de mensen', of moet je er ook nog een zwik depressiesnijzelfmoordanorexia-gevoelens bij hebben?
Ik weet niet of het zuiver psychologisch is, maar: Hersenschimmen - J. Bernlef Het verhaal gezien door een man die langzaam dementeert, wat je ook echt laat voelen wat aftakelen is 1984 - Orwell Orwell's schrikbeeld van de wereld hoe het zou zijn in de toekomst. Hij maakte dit boek in 1948 af en verwisselde de laatste twee cijfers, vandaar 1984. Het concept 'Big Brother' komt hier ook vandaan. En als er een boekversie is van Edward Scissorhands is, zou ik dat ook willen rekenen onder psychologische literatuur. Just a start. |
I never promissed you a rosegarden. Van weet ik even niet meer wie.
Maar er is wel eens topic geweest waar heel veel tips in staan! Edit Deze |
Een vrij eenvoudig boek wat je wel aan het denken kan zetten is De wereld van Sofie, van J. Gaarder.
|
'Succesvolle Intelligentie' van R.J. Sternberg is een erg interessant boek over intelligentie. Ook is het goed geschreven, niet te lange zinnen of te onnodige-lange-nietszeggende termen.
In dit boek zet de schrijver het begrip intelligentie uiteen, ook komt aanbod hoe het onderwijs hiermee omgaat. Hij vindt dat de scholen/universiteiten te veel de nadruk leggen op analytische intelligentie. Dat hoort volgens hem niet zo te zijn. Hij komt tot de conclusie dat een combinatie tussen analytische, creatieve en praktische intelligentie, succesvolle intelligentie maakt. Bijv. Je hoeft niet 10en te halen voor taal om een succesvol schrijver te worden, met goede ideeën komen (creatief), een verhaal te schrijven en dit aan de man te brengen (praktisch). Erg interessant een aanrader (y). |
Citaat:
Maar een boek in dezelfde sfeer omtrent psychologie is 'Psycho Thom' van Martin Olden |
Maar bedoel je meer een psychologische roman of echt een informatief boek (maar wel leuk om te lezen) over psychologie?
|
Ja, tering, wees eens duidelijk. Met deze eerste post kan ik je net zo goed 'Alleen op de Wereld' aanraden.
|
Citaat:
En 'Mevrouw was stil vandaag' van Lydia Rood is ook wel goed. |
De donkere kamer van Damokles van W.F. Hermans is een aanrader als je psychologische romans bedoelt.
|
Citaat:
|
Heleen van Royen - De gelukkige huisvrouw. Dat is een gedeeltelijk autobiografische roman over een vrouw met een postpartum psychose (een variant van schizofrenie die na de geboorte van een kind voorkomt).
|
Citaat:
De TS zal duidelijker moeten zijn over het soort boek; dan kunnen er betere adviezen gegeven worden, denk ik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Psychologie voor dummies!
|
Citaat:
|
boeken van deepak chopra
de alchemist bijv. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
filosofie is dus zeker ook goed (maar aangezien dit een psycholgie subforum is noemde ik folosofie maar niet om gezeur te voorkomen)... mss een filosofische psycholgie boek? :o (te veel losse reply's zijn niet goed voor mn post gemiddelde :o :bloos: ) |
bedankt voor de tips
Succesvolle Intelligentie lijkt me wel wat... maar ik ga ook ff wat reviews lezen van de overige tips waar verder weinig uitleg bij staat :o |
Ik heb pas "de verborgen boodschap" van peter collet gelezen. Dat was wel een makkelijk, maar leuk boek.
|
Citaat:
Let wel: het is een studieboek! Het is dus ook op die manier geschreven. Maar ik vond het heel leuk om te lezen; de tekst is totaal niet duf oid. Het is een ontzettend uitgebreid boek; wat dat betreft vind ik het net een encyclopedie. Van alles wat je maar kan hebben komt er in voor en wordt beschreven onder andere dmv voorbeelden en foto's. Het is wel een duur boek, dus mocht je geïnteresseerd zijn maar je weet niet zeker of het wel wat is, dan zou ik je aanraden om het eerst eens bij een bibliotheek te lenen (indien aanwezig). |
Psychologie en filosofie met nadruk op psychologie?
Wat dacht je van: Wolfsklem van Piet Vroon. HET GAAT OVER DE EVOLUTIE VAN HET GEDRAG VAN DE MENS. Dan weet je ECHT hoe de mens in elkaar zit. Volgens mij ben jij wel zo iemand die niet graag lettertjes voor zijn neus ziet dansen, maar wel heel graag HET WIL WETEN: gewoon alleen om het weten en daar dan verder over na te kunnen denken. Kort gezegd, eigenlijk een beetje erover filosoferen (of nadenken), of vergis ik mij nou? Misschien zijn boeken over functieleer wat? Hmm, ik heb net zelf een site en forum opengegooid ( nog niet helemaal af) en misschien is het ook wel wat voor jou: als je daar dan ook zo mee bezig bent? www.zoekhetmaaruitclub.tk ----> mogelijk naam in de toekomst ---> www.zoekhetmaaruitforum.tk |
Als je echt een informatief boek zoekt en geinteresseerd bent in verschillende stoornissen, dan kan ik je het boek "psychiatrie" aanraden (sorry, vind dit gewoon informatief gezien zo'n goed boek, dus ook al is het niet echt psychologie, moet dit boek gewoon ff aanraden :o)
|
Citaat:
Ik vond het een heel fijn boek om te lezen en leren, het verduidelijkt de geschiedenis van de psychologie een beetje, de stromingen en ziektes/stoornissen en dat soort dingen. En anders de DSM-IV :P |
nog een studieboek: Psychologie, een inleiding- Roediger e.a
Het is een dik boek, maar leuk geschreven met veel voorbeelden uit de praktijk. Het is een inleiding, dus van alle vlakken van de psychologie heb je een gedeelte. en gewoon op de psychologie afdeling kijken van de bieb, zit heel vaak wat leuks tussen op verschillende vlakken. |
Maak van een mug geen olifant van Richard Carlson. Het zijn leuke tips om je leven gemakkelijk te verbeteren (y)
|
Citaat:
|
Psychologie voor het dagelijks leven - Dr. Jaap Bij de Vaate
|
Trap Niet In Je Eigen Valkuil van Linda Nauth en Huub Teeuwen is wel interessant.
|
Citaat:
|
Citaat:
Vooral omdat het gortdroog en voornamelijk voor 'peuten, 'logen en 'iaters is. |
Vonk, R. (2001). Cognitieve sociale psychologie (2de edition). Utrecht: Lemma.
|
hannah buenting - hieper
|
Neale Donald Walsch, " Gesprek met god"
Positief van inslag en zet je aan het denken, ook al ben je het er niet mee eens. |
Citaat:
Sommige dingen uit die boeken vond ik wel aangrijpend :o Er is btw nog een 3e boek van de beste man |
Laat me je een verhaal vertellen - Bucay
Dit gaat over een jongen en, ik geloof, een therapeut. Maar waar het om gaat is dat deze man de jongen verhalen verteld om hem te helpen. En zelf vind ik die verhalen echt heel gaaf. :) En verder.. Jostein Gaarder - De vreemde vogel. Alhoewel hij over het algemeen meer filosofisch is zijn zijn boeken ook erg leuk om te lezen. :) |
Citaat:
Over de evolutie, natuurlijke selectie, genen van gedrag, seksualiteit, ouderzorg, jaloezie en voorplantingssucces. Over oorlog, agressie, communicatie en taal. Over hersenen en bewustzijn. Echt een interessant boek (y) En in hetzelfde genre: "Moordenaars en hun motieven" van Jeff Vermassen: Over hoe mensen mensen kunnen vermoorden, van waar geweld komt, taal als wapen, dan een beschrijving en theorieen van individueel gepleegde levensdelicten (zoals partnerdoding, gezinsdoding, kinderdoding, roofmoord, huurmoord, seriemoorden en massadoders) en van collectief gepleegde levensdelicten zoals de Holocaust (heel profiel van Hitler (y)). I (l) evolutietheorie :) |
God is in de war, Hij denkt dat Hij Pieter is - Pieter Overduin
Briljant boek over een schizofrene man. Het is een soort dagboek en leest lekker weg. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:42. |