![]() |
een probleempje
Ik ben een poosje geleden begonnen met keyboard spelen ( d.w.z. ik haal makkelijke liedjes van internet en die speel ik ) . Maar ik heb wat uitleg nodig ..
Ik heb dus een liedje (doet er niet toe welke ) en dan zie je 2 notenbalken , 1 met een g-sleutel en de ander met een bass-sleutel. Ik dacht zelf dat dat de rechterhand en de linkerhand moesten voorstellen (dus die van boven speel je met rechts, onder links ) maar het komt niet helemaal uit bij dit liedje , qua vingerzetting die ze zelf 'aanbevelen ' d.m.v. een getalletje erboven . En dan nog iets over die 2 notenbalken : als bij de bovenste een noot op bijv. de g staat (2e lijn ) en bij de onderste notenbalk op de b (3e lijn) dan is dat een beetje vaag. Want mijn linkerhand zit aan de 'lage' kant en die moet dan hoger spelen ( of bedoelen ze juist ' hoger' in een lager octaaf ? ) Weten jullie hier antwoord op of weten jullie een site die dat heeft? Alvast heel erg bedankt |
toch is je signature wel leuk
|
thnx ;) ga je nog verder in op mijn probleem ?
|
je moet gewoon ķets lager met je rechter hand
|
eigen muziek
|
als de tweede sleutel geen g sleutel is, dan zal het waarschijnlijk de f sleutel zijn. En tussen die 2 puntjes is dan de f2 die je speelt.
en die onderste notenbalk speel je inderdaad met links |
De F sleutel speel je idd met je linkerhand, maar dan wel een octaaf of wat lager.
|
like i said op f2
|
http://www.planet.nl/~hogerjmw/score.png
Als de onderste notenbalk er zo uitziet (de F-sleutel), is de derde lijn geen B maar een D. De rode lijnen die ik erin heb gezet staan op allebei de notenbalken voor de centrale C. De D die ik op de onderste notenbalk heb getekend ligt dus 10 toetsen meer naar links dan de G die op de bovenste notenbalk staat. |
Oke!
Juist ik wil jullie allemaal bedanken , ik snap het nu :) groetjes! |
inde bas sleutel is de noot op de derde lijn geeen B, maar een D....
|
is al gezegt...
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:06. |