![]() |
Surrealisme
Ik heb een vraagje,
Wat zijn de kenmerken van het surrealisme en dan die van de schilderkunst in het bijzonder? En als het even kan, hoe zie je die terug in volgend schilderij? http://www.comviz.com.ulaval.ca/modu...grittePipe.jpg Bvd :) |
Kenmerken
* "Sur-realisme" betekent bovennatuurlijk, stijgt boven de werkelijkheid uit. * Surrealisten werken vanuit fantastische droombeelden en toevalligheden. * Middelen: fotografie, film, gevonden voorwerpen, beeldhouwwerk en schilderkunst. * Meestal figuratieve beelden. * Alledaagse voorwerpen worden op een niet alledaagse manier met elkaar verbonden. * Er wordt nauwkeurig en gedetailleerd gewerkt. * Lichtinval is onwerkelijk evenals ruimten en sfeer. |
ik heb even voor je gegoogled:
in het kort komt het er op neer dat niets is wat het lijkt ('Ceci n'est pas une pipe', het is geen pijp, maar een afbeelding van een pijp. verder weet je wel wat surrealistisch inhoudt |
Tommy : dat gaat niet echt over schilderkunst :)
Thunder: dat vroeg ik niet :) Maar toch bedankt en ik heb het ondertussen zelf ook al gevonden dus het topic mag een slotje! |
nou, je vroeg welke kenmerken je van het surrealisme terugziet in het schilderij van magritte
Nou dat heb ik je gegeven, de voor de hand liggende werkelijkheid is niet de werkelijkheid van magritte, dat is surrealisme, en dat is terug te vinden in het schilderij |
Citaat:
|
SURrealisme
Het surrealisme berust op het geloof in de hogere werkelijkheid van bepaalde tot dan veronachtzaamde associatievormen, in de almacht van de droom, in het onbaatzuchtige spel van het denken. Het streeft ernaar alle andere psychische mechanismen voorgoed af te breken en bij het zoeken naar oplossingen van de voornaamste levensvragen zichzelf daarvoor in de plaats te stellen André Breton, Manifeste du surréalisme (1924) En lees Tommy's post nog maar eens goed door |
Het is een schilderij van René Magritte.
Op het schilderij staat: 'Dit is geen pijp'. Het is ook geen pijp, want het is verf op doek, het is een schilderij van een pijp. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
haha... ik zie pas dat het niet klopt als jullie dat hebben gezegd :p als jullie niks zouden zeggen zou ik niks vreemds hebben gezien :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je gaat toch niet zeggen dat je het niet begrijpt? En over het begrip surrealisme: iets is niet surrealistisch omdat iemand iets geschilderd heeft wat nog niet geschilderd is. Beide schilderijen zijn even surrealistisch. Alleen moet je bij het schilderij van het straatje langer kijken voor je de boodschap ziet. Maar dat maakt het niet 'minder' surrealistisch. BTW de hele schilderstijl (die terug te vinden is bij het magisch-realisme) is ook tekenend. |
Ik moet een werkstuk over surrealisme maken..
iemand verstand over surrealisme? |
Citaat:
|
u´re cool
thanksssssssssssssss weer een 10 |
Sorry dat ik een vraag tussen door stel ( excuses voor mijn onbeleefdheid ), maar weten jullie een goed surrealistisch gedicht die goed is geanalyseerd. Dus waar het over gaat en wat er mee bedoelt wordt.
Ik ga zelf nog namelijk een aantal suurealistische gedichten uitwerken en zo het mooi vinden als ik een voorbeeld kreeg. Als dit mogelijk zou zijn is mijn dank groot. Met vriendelijke groet ! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:30. |