![]() |
Lees jij boeken wel eens vaker dan 1x?
Gewoon omdat ze zo goed zijn? Of vind je het niet meer leuk als je het plot al kent? En films dan? Kijk je die wel 'ns vaker?
Ik lees zelden een boek vaker dan 1x, neem ik liever een ander boek :) Grote uitzondering: Harry Potter. Daarvan heb ik alle boeken meerdere malen gelezen. Heb net voor de 2e x deel 6 uit en ben net voor de 3e x in deel 5 begonnen. Die boeken blijven boeien (als je er maar minstens een half jaar laat tussen zitten) en je ontdekt ook steeds weer nieuwe dingetjes. Films kijk ik makkelijker vaker dan 1x, maar ook niet zo vaak eigenlijk. Sommige films zijn gewoon echt goed, die mogen vaker :) |
Als ik uberhaupt boeken lees, lees ik ze altijd maar 1x. Ik heb er net nog 2 uitgelezen voor school, dus ik vind het voorlopig wel weer even genoeg :P
Films daarentegen kijk ik sneller meer dan 1x omdat ik vaker films kijk dan dat ik boeken lees :o Vrij logisch. Maar ook omdat films in een vast tempo voorbij ratelen, en dan mis je toch wel heel veel. Bij boeken lees ik dan het stukje even opnieuw, maar bij een film spoel ik niet zo gauw een paar seconden of minuten terug. |
Boeken lees ik vaak maar 1 keer, want ik vind het zonde van de tijd om iets 2 keer te lezen. Dan lees ik liever een nieuw boek. Vroeger las ik bepaalde kinderboeken wel vaker (zoals Roald Dahl-boeken).
Films kijk ik soms vaker, maar alleen als het een goede film betreft. Vaak ook enkel bepaalde scènes. Slechte of bijzonder lange films, kijk ik slechts 1 keer. |
wie bekijkt een slechte film nou een tweede keer? :confused:
|
Citaat:
|
Uiteraard wel.
|
ik heb the matrix 531 keer gezien.
Ik heb simulating the simulacron 15 keer gelezen in zowel nl als engels en heb nog wel meer boeken die ik vaker lees. Meestal Sci Fi bundels van korte verhalen. Pietje Bell en Inspecteur Arglistig en eigenlijk de hele kluitman jeugdserie uit de jaren 60 heb ik 100 keer gelezen. |
Natuurlijk.
Laatst vond ik een boek zo goed dat ik 'm gelijk nog een keer wilde lezen, maar ook omdat je hem dan heel anders leest. Je wordt eerst totaal op het andere been gezet, dus dan is het wel maf om al die hints te zien die je gemist hebt. En op de basisschool las ik veel, hoewel we daar heel weinig boeken hadden, ik heb Koning van Katoren van Jan Terlouw minstens 40 keer gelezen. |
Neen, maar we hebben een subforum Letteren voor dit soort vragen... Verplaatsing.
|
Ja ik heb dat wel eens gehad, hoewel ik dat meer bij films heb eigenlijk. Ik heb in de kerstvakantie Mr and Mrs Smith weer zes keer gezien terwijl ik die al eerder net zo vaak gezien heb. Ik heb ook wat andere films weer een paar keer achter elkaar gekeken.
|
Ligt er aan...als ik een boek echt goed vind lees ik het wel eens twee keer (het moet idd niet te dicht achter elkaar zijn)...maar dat komt niet echt vaak voor, want als ik het plot ken vind ik het niet leuk meer (er zijn wel boeken waar dat niet bij uit maakt of waar bij je als je een boek een paar jaar later leest er gewoon weer er in trapt, dat zijn de goede boeken (y)). Datzelfde geldt voor films.
|
Citaat:
Ik kijk sommige films ook gewoon opnieuw omdat ik ze naar mijn zin te snel vergeet. |
Ik blijf boeken herlezen. Turks Fruit heb ik al een keer of 8 gelezen, evenals de rest van mijn boekenkast ;)
|
Ik lees praktisch alle boeken twee keer of vaker. Ik lees boeken namelijk de eerste keer altijd te snel. Na een tweede keer lezen blijft het boek beter hangen en krijg ik een groter deel van het verhaal mee.
|
Ik ben ook best wel een herlezer. Van boeken die ik goed vind dan. Komt bij dat ik gewoon geen hele goede lezer ben en door het de 2e keer te lezen ontdek ik wel nieuwe stukjes. Bij goede boeken vind ik het heerlijk om er opnieuw in de verdwijnen.
Hier zit ook een gedeelte van de reden dat ik liever boeken koop dan leen, herlezen is een stuk simpeler. Ik lees veel serie's en het is moeilijk de juiste boeken op het moment dat je die wil hebben te krijgen in de bieb. (samen met nog een aantal andere redenen) |
Alleen goede boeken :p
Het boek 'Schaduw' heb ik wel een stuk of vijf keer gelezen denk ik. Harry Potter (natuurlijk) ook meerdere keren, en Hobb zal ik ook wel herhalen na zoveel tijd, net als Lord of the Rings (die ik toevallig twee jaar achter elkaar in januari heb gelezen). Chronicles of Narnia heb ik op de basisschool heel vaak herlezen. Bij mij zit er wel altijd een flinke periode tussen, ik lees niet in een maand twee keer hetzelfde boek, misschien net in een jaar. Het komt de laatste tijd ook wel minder voor omdat ik nog een hele lijst van boeken heb die ik wil lezen, en dus minder snel hoef terug te vallen op bekende boeken. |
Mores van Onno te Rijdt is mijn Bijbel, dus die lees ik elk jaar.
Eerst herlas ik hem vooral omdat mijn moeder een andere mening over dat boek had dan ik, maar later gewoon omdat het een asociaal goed boek is. Nou ja, dat is mijn mening. Heerlijk klein prima boekje. Verder heb ik twee keer De Passievrucht gelezen en ook twee keer Vals Licht en dan natuurlijk nog een paar wat kinderboeken, maar daar weet ik de titels niet van hoor. En Films, ja, tuurlijk, noem een Notting Hill, Serendipity, From Hell, Unfaithfull, Phileine zegt Sorry, Ik ook van Jou, goh joh en nog zoooooo veel meer films. Maar qua boeken, eigenlijk heb ik de nare afwijking elke keer als ik een nieuw boek pak me te bedenken dat ik nooit alle boeken kan lezen die ik wil lezen. Altijd wel wat zal missen. Er altijd mensen zullen zijn die meer weten of op zijn minst veel weten over heel andere zaken dan ik. Hoe gaat dat zinnetje ook alweer? Hoe meer je weet, hoe beter je weet hoe weinig je weet, zoiets.... nou daar heb ik dus last van. |
Ik lees altijd alle boeken twee keer. Een rare tic, maar dat doe ik al vanaf dat ik kan lezen.
Als ik boeken erg goed of leuk vind, lees ik ze meer dan twee keer. |
Antwoord op topictitel, wegens geen zin om de rest te lezen:
dûh edit: toch even beginpost gelezen :) Ik heb elke HP - met uitzondering van de zesde - al minstens vijf keer gelezen in het Nederlands, en even vaak in het Engels :) De zesde heb ik nu drie keer gelezen, en zo gauw ik de Chronicles of Narnia terug uit heb (tweede keer) begin ik daar weer in. Is examen-leesvoer ;) 't Zijn supergoede boeken, ik weet toch al wat er gaat gebeuren en wil dus niet steeds "verderlezen" (en dus kan ik 'm na tien minuten weer aan de kant leggen om verder te gaan studeren of te gaan slapen), ze zijn grappig (en dus goede ontspanning) en ik ken ze zo goed als vanbuiten, dus 't is niet erg als ik er eens even niet bij nadenk - zodat ik niet terug die laatste twee regels moet lezen om te weten waar Hermelien zo raar op reageert, bijvoorbeeld :) Maar HP is uiteraard dé uitzondering... |
Ja, ik lees boeken redelijk vaak twee keer, ook al voel ik me schuldig, omdat ik nog zoveel ongelezen boeken heb.
Ik heb pas alles wat ik van Vonnegut heb nog een keer gelezen, omdat hij belachelijk briljant is. Ook een boel boeken van Gibson heb ik twee of drie keer gelezen, maar dat was voor de studie. Van Asimov heb ik zijn Foundation trilogie twee keer gelezen, eenmaal voor de pret en een andere keer voor een paper over Globalisering. Als ik klaar ben met studeren, ga ik de Dune-serie opnieuw lezen, nu van A tot Z in het Engels. Voor de vierde keer. Ik heb er nu al zin in! LUH-3417 |
Ik heb maar een boek meer dan een keer gelezen en dat is De ruimte van Sokolov van Leon de Winter omdat het een geniaal boek is en ik de enige ben die dat vind.
|
Uiteraard. Anders koop ik natuurlijk geen boeken
|
Boeken lees ik nooit meer dan een keer, behalve als het nodig is voor een boekverslag oid. Films kijk ik wel vaker, Kill Bill heb ik al minstens 20 keer gezien en ook LotR en the Matrix heb ik vaak gekeken.
|
Sure.
|
Sommige boeken ken ik inmiddels bijna uit mijn hoofd.
|
Citaat:
Ik lees boeken vrij vaak overnieuw. Bij Harry Potter was het extreem, vooral toen ik klein was en nog veel tijd had voor lezen. Dan had ik hem uit en begon ik direct weer overnieuw. En de Gebroeders Leeuwenhart heb ik ook al tientallen keren gelezen. Vooral kinderboeken dus. En boeken als De wereld van Sofie lees ik vaker omdat ik daar in één keer gewoon nog niet alles uit haal. |
Citaat:
|
Er zijn veel boeken die ik een tweede, derde, vierde of nog veel meerste maal lees. Soms heb ik geen behoefte aan iets nieuws, maar wil ik het bekende nog wat bekender maken. Uiteraard lees ik alleen de boeken die ik echt goed vond nog een keer, en meestal geen detectives (die zijn een tweede maal lang zo goed niet, om voor de hand liggende redenen)
|
Ja. Toevallig ben ik nu (weer) bezig in 1984.
|
Het is niet zo dat ik elk boek dat ik mooi vind meer dan één keer lees, maar het komt voor. Ik heb niet zoveel films op video/DVD en degene die ik heb heb ik dan ook bijna allemaal een paar keer gezien, verder kijk ik films die ik mooi vond en opnieuw op TV zijn ook nog wel een keer.
|
Ik lees bijna elk boek meer dan één keer, mits het een goed boek is. Je leest boeken heel anders, je merkt dingen op je eerder niet op gevallen zijn. Zo heb ik Les Miserables van Victor Hugo in drie jaar wel een keer of 10 gelezen. Maar dat is ook wel een moelijk boek, en dus moest ik het wel eerst 3 keer lezen voor ik het verhaal echt snapte. Dat is ook wel echt mijn bijbel, dus ik lees dat boek elk jaar wel verschillende keren.
Films kijk ik meestal maar een keer, maar het is ook zo dat, als ik flims 5 jaar geleden heb gezien, ik ze nog een keer. Want dan weet ik toch nit meer hoe het gaat. |
HP zijn inderdaad boeken die ik zeker meer dan één keer gelezen heb, ik denk over het algemeen wel meer dan vijf keer. Maar over het algemeen heb ik een boek na één keer wel gezien. Bij veel boeken die ik goed vind draait het voor mij juist om de spanning en nieuwsgierigheid naar wie de misdaad heeft gepleegd; dan is er weinig meer aan als je de afloop al een keer gelezen hebt.
|
Ik lees veel boeken 2 of meer keer. Dit geldt meestal niet voor thrillers :)
HP kan ik blijven herlezen. |
Vrijwel altijd.
|
Vrijwel alle boeken op mijn plank die ik 1 keer heb gelezen, heb ik ook 2 of 3 of 4 of 5 keer gelezen. Zo is dat ook met films, favoriet is absoluut Frida die ik een stuk of 10 keer nu heb gezien ( heb de film pas een jaar in huis ...)
|
Eigenlijk altijd wel, tenzij het boek natuurlijk de eerste keer gigantisch tegenvalt :P
|
Héél soms lees ik een boek vaker. Sommige boeken zijn gewoon zo geweldig en als ik die dan zelf heb, is het zonde om ze dan niet vaker te lezen;)
Films is maar net hoe het uitkomt. Ik houd niet zo van films, over het algemeen. |
Ja. Vooral Harry Potter (ik zie dat ik niet de enige ben), die heb ik meer dan twee keer gelezen. (Behalve de 6de.)
Uiteraard zit er wel een tijdje tussen. |
Ik lees bijna alle boeken vaker. Sommige boeken heb ik echt minstens 50 keer gelezen (harry potter :o) en het blijft gewoon goed.
Ook films kan ik echt nog wel vaker bekijken, is juist leuk. Vaak ontdek je bij de 2e,3e,4e etc. keer dingen die je de eerste keer miste. Eigenlijk geldt dat voor boeken ook. De eerste keer lees ik vaak heel snel omdat ik wil weten hoe het afloopt en dan is het leuk om t nog een (paar) keer te lezen. |
Als ik een boek mooi vind, lees ik het vaker dan 1 keer. Soms twee keer, heel af en toe vaker. Er zit dan wel steeds een lange tijd tussen, voor ik het boek weer lees.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Ook dance on my grave heb ik vaker gelezen, maar dat is echt één van mn favoriete boeken... :o dusja. |
HP heb ik echt heel vaak gelezen, verder lees ik andere boeken ook vaak meerdere keren.
|
Altijd, omdat ik te lui ben om naar de bibliotheek te gaan. Ik moet wel.
|
ik lees een boek heel vaak als ik het goed vind
(of als het zo slecht is dat het garppig is, zoals jos van manen pieterse streeksromans) |
Als ik geen nieuw stapeltje boeken uit de bieb op mijn nachtkastje heb liggen, kijk ik een keer in mijn eigen boekenkast om de leukste boeken nog een keer te lezen. Of ik kijk in de gezamelijke beekenkast (van ouder en van mijzelf), en kijk of daar nog iets interessants tussen zit dat ik nog niet ken.
Als ik achteraf het gevoel heb dat ik een boek niet helemaal tot me door heb kunnen laten dringen, pak ik deze met alle liefde nog een keer om te lezen. Heerlijk :) |
Sommige boeken snap je niet volledig na één keer lezen, sommige boeken zijn gewoon zo gruwelijk mooi geschreven dat je bepaalde passages wil lezen totdat je ze uit je hoofd kent, sommige boeken zijn zo vertrouwd dat een stukje eruit lezen troost en verstrooiing geeft.
Eh ja, ik lees boeken meerdere malen. En daar voel ik met, net als sommige mensen boven me, soms schuldig over. Die stapel 'nog te lezen'...hee, wtf doe ik hier?? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:36. |