![]() |
[DDR] Twee geheugentypes
Is het ook mogelijk om twee geheugentypes (2x 512mb van merk a en 1x 1gb van merk b) te laten samenwerken? Allebei pc3200/400mhz. Moederbord: Asus A8N-SLI.
Als dit überhaupt mogelijk is, moet er dan nog iets in het bios gewijzigd worden? |
Ja hoor, dat kan prima. Bij kwaliteitsgeheugen werkt het sowieso wel, bij merkloos geheugen is het even afwachten of het elkaar niet 'bijt', iets dat overigens ook bij goede merken kan voorkomen. Die houden soms ook niet van bepaalde andere merken en/of van bepaalde merken en types moederborden en chipsets.
Maar waarschijnlijk werkt het gewoon goed. Of je twee verschillende merken geheugen in dual channel kunt draaien is een tweede. |
In een van mijn computers zitten ook 2 strips van verschillende grootte en verschillende merken, werkt prima. Alleen geen Dual Channel natuurlijk :p
|
Zelfs verschillende timings en verschillende snelheden is geen enkel probleem. Ik werk nu op mijn eigen PC met daarin een 256 MB Apacer- en een 256 MB Dane-Elec-dimmetje, beide CAS2, PC2100, single sided. Daarnaast een 512 MB Transcend Jetram dimmetje, PC3200, CAS2.5, double sided. Werkt perfect.
|
Ik heb het dus getest, maar het werkt niet samen. :s De 1gb los wel, de 2x 512 los wel, maar samen niet. Ik vermoed dan dat die 512 single sided is, maar dat weet ik niet zeker.
Zie ik iets over het hoofd? |
Double sided geheugen kun je het beste eerst erin zetten. En ben je je bewust dat veel SocketA moederborden slechts één of twee DIMM sockets op DDR/400 snelheid kunnen draaien?
Nevermind dat mobo is een NF4 mobo. ;) |
nForce4 bordjes houden niet van 3 DIMMs. Als je 4 x 512MB zou gebruiken (of 2 x 1GB) zou het wel gewoon werken.
|
uhm, memory controller zit in de AMD weet je nog ;).
Nforce 4 niet alleen, AMD 939 mem controller, zet eerst eens je timings op 2t, daarnaast staat je moederbord er om bekend om zeer kieskeurig te zijn met geheugen modules. Er is ergens zo een lijst waar opstaat welke kan en wat niet, etc. Zal eens zoeken. Maar theoritsch gezien moet het goed gaan. |
Citaat:
|
Dat scheelt dan per merk, want mijn oude MSI K8N Neo4 kon dat wel, mits bepaalde single of dubbel sided waren, mijn DFI ook.
Stomme memory controller. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Beetje lullig dat hem dat nu pas verteld wordt :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|