![]() |
joden/christenen.
volgens de bijbel (OT) zijn joden goede mensen die door god in bescherming waren genomen. waarom vinden de joden dan dat het christendom een fout geloof is? en waarom beschermen christenen de joden, terwijl de joden de christenen zien als mensen die een verkeerd geloof hebben?
allemaal beetje krom |
Citaat:
het beschermen van joden is trouwens ook iets van na 1945 hoor. Verder is het OT vrijwel gelijk aan het heilige boek van de joden. (Tenach) |
Ach, iedereen die zichzelf als uitverkoren beschouwt wordt na verloop van tijd strontarrogant.
|
Het christendom is een afsplitsing van het jodendom. Dus die joden vinden dat de christenen hun geloof verneuken door er dingen als jezus aan toe te voegen en vinden ze daarom irritant. De christenen weten dat hun geloof is begonnen bij de joden en hebben daarom niet echt recht van zeiken.
En wij christelijke landen hebben natuurlijk allemaal een heel groot schuldgevoel door die tweede wereldoorlog en daarom vinden we het allemaal veel erger als iemand kankerjood zegt dan een ander scheldwoord en is die persoon een antisemiet. |
Citaat:
|
"Mijn onzichtbare vriend is beter dan jouw onzichtbare vriend!"
|
Nare en akumabito sloegen de spijker al op de kop, weinig meer aan toe te voegen.
|
Citaat:
|
Citaat:
De katholieke variant bevat nog wat apocrief bonus materiaal. |
Citaat:
Even on-topic. Korsakoff, misschien geeft dit ook een antwoord op je vraag: Citaat:
|
Citaat:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
zonder wat ik zei bestond er helemaal geen 'christenen voor israel' |
Citaat:
|
Citaat:
|
akamabito schreef:
Citaat:
En het uitverkoren volk zijn, heeft niets met superioriteit te maken. Dat sommigen dat eraan vast plakken is in mijn ogen te idioot voor woorden (en hebben het niet helemaal begrepen of zijn niet eerlijk naar Gd toe). Maar idioten heb je overal. |
Citaat:
|
Zoals Juice al zei; de joden wachten nog op de messias terwijl deze volgens de christenen al eenmaal is geweest.
Daar komt bij dat bij de joden iedereen die 'een goed leven heeft geleid' (Zoals ik heb begrijp) in de hemel komt. Uiteraard dan wel naar kerkelijke(10 geboden shit) maatstaven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Frostbite,
het volk is niet verkozen, maar heeft zich als enige van de volkeren toegewijd aan Gd. Dat is een groot verschil. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Aldus de Van Dale: uit·ver·ko·ren (bn.) 1 verkozen uit, boven andere Als ze inderdaad niet verkozen zijn, willen jullie dan ook stoppen met het gebruik van de term? Dank u. |
Dat is natuurlijk relatief. Zoals al vaker gezegd wordt, zie een woord in context en historische betekenis.
Joden zijn niet per se verheven door zichzelf, maar ze zijn uitverkoren door hun god. Subtiel doch aanwezig verschil. |
Citaat:
|
akumabito: de van dale is niet goddelijk ofzo.
deadlock: ja precies |
Frostbite: ja, bekeren is mogelijk.
|
Dat hele uitverkoren zijn verliest nu wel status. Als iedereen het kan worden.
|
Charles Manson was ook uitverkoren. :o
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik snap wel waarom je zegt, ja, maar het volk is toch boven al die anderen uitgekozen en daarmee uitverkoren, maar het woord verkiezen draagt nu net de betekenis (liever hebben) die een misplaatste superioriteit (of inferieuriteit) teweeg kan brengen. |
Citaat:
|
Citaat:
Anyways, back on topic. Het hele 'uitverkozen' gebeuren impliceert directe superioriteit over andere volkeren om redenen die al eerder genoemd zijn: er is een reden waarom god een bepaalde groep prefereert over een andere groep. Ofwel, hij vind een groep leuker als een andere, etc... |
Citaat:
|
Citaat:
De truc is namelijk dat elke godsdienst claimt door zijn eigen god te zijn uitverkoren boven alle anderen, en dat hun opperwezen ook veel beter is. Wat daarop volgt is een welles-nietes discussie waarbij de respectievelijke geloven elkaar met de subjectieve argumenten van hun heilige boeken bestoken, en de rest geen van die boeken erkent, en het dus helemaal als een stapel nonsens ziet. Daarom had ik het ook over zelfbenoemde experts, het is zo'n totale onzinterm, zonder er conclusies uit te trekken is het irrelevant, en wie er conclusies uit trekt maakt zich tot een racist. Onderwerp laten voor wat het is dan maar? |
Als je geen welles-nietes spelletje wil, soms alleen op een iets andere manier gebracht dan, kan je net zo goed dit hele subforum sluiten.
|
Citaat:
En aangezien daarvoor alleen meningen, en geen objectieve, rationele, empirische of anderszins zinnige argumenten bestaan is dat een rasechte welles-nietes discussie. |
Citaat:
|
Citaat:
sorry ik dacht ik post ook maar weer is ff wat in mijn topic :bloos: |
Citaat:
heb je een antwoord op je vraag? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik vind de uitleg in wikipedia doeltreffend: Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jews_as_a_chosen_people |
ja maar, de joden hadden Jezus indirect vermoord zij hebben hem uitgeleverd aan de Roemenen!!!1! Of zo Zeg maar.
Duh Daar0m dus. |
Citaat:
|
Citaat:
Is de duivel satanistisch? Is Jezus joods? ;) |
Ik heb een vraag uit nieuwsgierigheid aan de Christenen. Wat zou volgens jullie de "ware" religie zijn, in de tijd dat Jezus nog niet was geboren?
|
Citaat:
overigens, de bijbel noemt de Joden wel uitverkoren, maar stelt nergens dat de joden een goed volk zouden zijn. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15. |