![]() |
Waar kan ik de shell vinde van explorer.exe
Lo,
Waar kan ik ergnes de shell vinden van explorer.exe in XP pro eng? In XP pro NL staat hij localmachine/software/microsoft/windowsnt/current version/winlogon maar daar staat hij niet bij de eng versie :( Weet iemand waar wel? Bedankt! |
je bedoel cmd? start run 'cmd' ? of over welke shell heb je 't?
|
de exe om het op te starten
kan verschillen per versie, maar explorer staat altijd in het path, dus je kan het altijd aanroepen met de bastandsnaam an sich "explorer.exe" (ook vanuit programmeertaal) |
staat hier gewoon in c:\windows
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
------------------------------------------------------ Ik bedoel dus, je kunt in je registry de shell file van je winlogon vinde die aangeeft welk bestandje hij moet pakke (explorer.exe) om te starte op het begin. Die shell wil ik dus vinde, alleen bij de engelse versie van XP pro staat hij ergens als bij de nederlandse versie van XP pro en mijn vraag is dus waar hij staat in de engelse XP pro. |
De infinitief van een werkwoord gaat in het Nederlands op een -n uit, hoor.
|
oh renamen
dan zoek je toch gewoon ff je windhoos deirectory door op explorer.exe |
Citaat:
|
bedoel je nou 't register? ctrl+f om die te doorzoeken?
anders zou je toch denk ik echt duidelijker moeten zijn, we snappen je blijkbaar niet *edit* HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon daar staat 'shell' met waarde 'explorer.exe' WinXP Prof EN |
Citaat:
|
Gokje: shell32.dll in je system32 map?
|
Citaat:
|
Citaat:
maar je kunt met ctrl+f toch in 't register zoeken? dan zoek je toch naar 'explorer.exe'? |
Citaat:
http://picserv.pixio.nl/~picserver/i...37433165//5489 http://picserv.pixio.nl/~picserver/i...37433165//5489 |
Windows XP gebruikt in alle versies (XP Home, XP Pro, Nederlands, Frans, Engels, Zuid-Afrikaans, Duits, Spaans, Italiaans, en ga zo maar door) hetzelfde formaat voor het register. Je zou nog kunnen vermoeden het het in het Nederlands iets als \\HSLEUTEL_LOKALEMACHINE\Software\Microsoft\Ramen NT\HuidigeVersie\Verkennerof iets dergelijks zou zijn, maar ook daar zijn de Engelse benamingen in gebruik (en in de Engelse versie zijn ook de Engelse benamingen in gebruik, BTW). Anders zou het register trouwens niet veel functie hebben als alle software taalafhankelijk zou geweest zijn op dat niveau.
Je had best wat duidelijker mogen zijn in je startpost (ten eerste met HKLM en die slashes maken het er niet beter op). Eenduidig antwoord: hij moet er zitten, ofwel heb je waarschijnlijk een probleem met Windows (ontbrekende Shell). Hem zelf aanmaken kan ook natuurlijk. Even mijn advies: blijf liever af van dingen waar je niets van afweet. Zoals van het register dus blijkbaar en de shell van Windows is niet iiets waarmee je best loopt te knoeien. Mijn idee van de oorzaak van je probleem is eigenlijk dat je een alternatieve shell (blackbox, Talisman Desktop, o.i.d.) geïnstalleerd hebt en niet meer gedeïnstalleerd. |
Citaat:
|
Citaat:
En volgens mij is er met je systeem dus wel ergens iets misprutst geweest vermits er geen key is op die plaats (wat normaalgezien wel het geval zou zijn, daarom had ik ook het idee dat er een programma als Talisman desktop geïnstalleerd geweest was en verkeerd gedeïnstalleerd (kan door de deïnstaller zelf komen) ofwel door malware ofzo). Ik gaf je reeds het idee om hem manueel aan te maken. Ik vind het trouwens vreemd dat je kan werken op een systeem zonder die sleutel, vermits Windows dan niet weet welk programma op te starten (tenzij er ergens een automatisme ingebouwd is om explorer.exe te gebruiken). Ik hoop dat je het daarmee kunt oplossen. |
Citaat:
Citaat:
je kunt beter bij de Current User de shell veranderen, dan hebben andere mensen niet zo'n last van je geklungel. dan kun je tenminste je gebruiker wegmieteren als je het verknald hebt. |
je kan ook gewoon je explorer.exe anders noemen en het bestand wat jij als shell wil explorer.exe noemen (i)
|
Citaat:
Als je explorer.exe vervangt zal dat ook in Veilige Modus (Safe Mode) merkbaar zijn, denk ik, voor zover ik weet wordt er geen andere shell gebruikt in beide modi. Volgens mij zal de enige manier om iets op te lossen dan de recoveryconsole zijn. Kortom: misschien wel mogelijk (alhoewel, ik vraag me het af of dat wel zo makkelijk gaat), maar volgens mij zeker niet aangewezen. Mijn bedenkingen over het makkelijk wijzigen van explorer.exe: de Windows System File Check en bijhorende bestandsbeschermingen. Enerzijds is explorer.exe (bijna) altijd geladen, ontladen is niet zo moeilijk, maar Windows weet dat hij eigenlijk niets mag wijzigen daaraan. Dat is ook nog te omzeilen met goede tooltjes, maar bij het opnieuw opstarten en eventueel updaten van Windows bestaat de kans dat de Windows SFC uitgevoerd wordt of dat de update niet wilt werken omdat explorer.exe 'corrupt' lijkt te zijn. De Windows SFC houdt in dat Windows nakijkt of zijn eigen systeembestanden wel echt van Windows afkomstig zijn, hiermee kun je natuurlijk wel problemen krijgen als er steeds achter de Windows cd gevraagd ordt om explorer.exe te vervangen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:03. |