Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Films, TV & Radio (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Full Metal Jacket op TV. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1340821)

Paranoide 13-01-2006 17:22

Full Metal Jacket op TV.

Veronica, 14-01-06, van 22:00 tot 00:15.

Ik ben even te lui om een samenvatting te zoeken, maar 't is een film van Stanley Kubrick dus 't zal wel snor zitten.

Voor wie net als ik ziek is en daarom niks te doen heeft op de zaterdagavond. (y)

Uice 13-01-2006 18:00

Inderdaad, een snorre film. Naast Apocalypse Now heb ik nog nooit zo'n goede oorlogsfilm gezien.

Trouwens ook de minst rare Kubrick die ik heb gezien.

DanielC 13-01-2006 18:31

Heb je Paths of Glory al gezien, Juice? Dat is ook een aanrader. Vond het wel in het topic passen, sinds het ook een oorlogsfilm is en ook van Kubrick. Ik heb de film al een paar keer gezien, vind hem best oké. Maar ik zal 'm morgen niet gaan kijken. :)

K-pax 13-01-2006 18:57

klinkt wel vermakelijk

"A pragmatic U.S. Marine observes the dehumanizing effects the Vietnam War has on his fellow Marine recruits from their brutal basic training to the bloody street fighting set in 1968 Hue, Vietnam"

:D

Hakuna 13-01-2006 19:15

Heb die film zelf op DVD, en de beoordeling volgens filmkenners als volgt...

Na acht jaar geen films gemaakt te hebben, kwam Kubrick met deze meesterlijke oorlogsfilm naar het boek van ''The short timers'' van Ustav Hasford. De eerste helft toont de training van een aantal Amerikaanse mariniers. De jonge soldaten met Modine als het centrale personage, worden door sergant Ermey opgeleid tot bikkelharde vechtmachines. De tweede helft speeld in Vietnam, waarbij de mariniers met de verschikkingen van de oorlog worden geconfronteerd. Zoals in veel films van Kubrick is het centrale thema opnieuw de ontmenselijking van het individu, en komt de waanzin van de oorlog op de tweede plaats. De grofgebekte Ermey zorgt in de eerste helft voor een komische noot, maar de algemene sfeer van de film is bijzonder neerslachting. *****

Warner Brothers 1987

Carn 13-01-2006 19:29

hulde voor Erney trouwens, die een groot gedeelte van zijn dialoog improviseerde.

hasseltboy 13-01-2006 19:31

Ik hou niet van hem, alleen Eyes Wide Shut :o

lovetear 13-01-2006 20:33

Een mustsee voor elke filmliefhebber. De beste oorlogsfilm die ik tot nu toe gezien heb.

In-Flames 13-01-2006 20:43

full metal jacket in m'n dvdspeler:)

Igorrrai 13-01-2006 21:23

metal_jacket :o

Secret Agent 13-01-2006 21:44

Heb in de eerste op school de eerste drie kwarter gezien en heb toen geweigerd hem verder af te kijken, omdat ik er niet tegen kon dat er zo met mensen om werd gegaan. :o

ZerO 14-01-2006 00:07

Citaat:

Secret Agent schreef op 13-01-2006 @ 22:44 :
Heb in de eerste op school de eerste drie kwarter gezien en heb toen geweigerd hem verder af te kijken, omdat ik er niet tegen kon dat er zo met mensen om werd gegaan. :o
:rolleyes:

ot:
tof ja ik ga het kijken (y)

MTpower 14-01-2006 11:45

Ik ga kijken :) (y)

nare man 14-01-2006 11:47

Tsja. Wat kun je zeggen, gewoon een oorlogsfilm. Wat deze oorlogsfilm van andere onderscheidt (en dat wel ten positieve) is dat het Amerikaanse leger en vechten er niet zo in worden opgehemeld.

Uice 14-01-2006 14:07

Citaat:

How2Pk schreef op 13-01-2006 @ 19:31 :
Heb je Paths of Glory al gezien, Juice?
Nee, staat op de lijst.

Uice 14-01-2006 14:07

Citaat:

hasseltboy schreef op 13-01-2006 @ 20:31 :
Ik hou niet van hem, alleen Eyes Wide Shut :o
Niet te geloven. (n)

mrboot 14-01-2006 15:00

Had het in de tv-gids gelezen, was wel van plan hem te kijken ja. :)

Hakuna 14-01-2006 15:21

Citaat:

mrboot schreef op 14-01-2006 @ 16:00 :
Had het in de tv-gids gelezen, was wel van plan hem te kijken ja. :)
Zou ik zeker doen! Met name het laatste halfuur vind ik best wel indrukwekkend, zeg maar het hoofdstuk met de Sniper. Denk je een hele legermacht voor je te hebben, blijkt het een Vietnamees meisje te zijn die vanuit een hinderlaag de soldaten een voor een onder vuur neemt.

DanielC 14-01-2006 16:58

Citaat:

Cornel schreef op 14-01-2006 @ 16:21 :
Zou ik zeker doen! Met name het laatste halfuur vind ik best wel indrukwekkend,
Spoiler

Ook leuk dat je dat verklapt voor diegene die de film nog niet gezien hebben. :D

Dinalfos en ik hadden blijkbaar dezelfde gedachte op hetzelfde moment. :)

Dinalfos 14-01-2006 16:58

Citaat:

Zou ik zeker doen! Met name het laatste halfuur vind ik best wel indrukwekkend, zeg maar het hoofdstuk met de Sniper. D
Spoiler

Spoiler!

mrboot 15-01-2006 08:52

Citaat:

Zou ik zeker doen! Met name het laatste halfuur vind ik best wel indrukwekkend, zeg maar het hoofdstuk met de Sniper. Denk je een hele legermacht voor je te hebben, blijkt het een Vietnamees meisje te zijn die vanuit een hinderlaag de soldaten een voor een onder vuur neemt.
Op zich was hij wel mooi en indrukwekkend, maar sommige dingen vond ik een beetje overdreven. (uitkafferen van mariniers in trainingskamp bijvoorbeeld)
Helaas vond ik hem juist het laatste half uur een beetje saai worden. :| Vanaf dat die sluipschutter gevonden werd ongeveer, vanaf dan vond ik er niet veel meer aan.

Citaat:

Full Metal Jacket
Volgens velen is het een van de beste oorlogsfilms aller tijden, maar daar kan ik het niet mee eens zijn. De eerste helft van de film, in het trainingskamp, is erg wreed. Leuk om te zien hoe soldaten uitgekafferd en voor lul gezet worden, maar ik geloof toch niet dat het altijd zo ging. Beetje overdreven dus. Maar het kan natuurlijk ook gewoon waar gebeurd zijn. :)
De tweede helft van de film, in Vietnam, was redelijk te doen maar vanaf ongeveer dat er twee soldaten neergeschoten werden door een "sluipschutter" werd hij saai. Erg jammer, want dat had veel beter gekund. Er zaten nog wel een paar leuke scènes bij, maar niet zo veel als in de eerste helft.

Wat de film weer wel goed weergeeft is de rauwheid en de waanzinningheid van de trainingen en van de soldaten zelf in de oorlog, en dat vind ik weer wel een goed pluspunt. Gewoon een goede oorlogsfilm, niets meer, niets minder.
Schreef ik in topic over welke film je het laatst gezien hebt.

TommytheCat 15-01-2006 09:37

M.I.C.-K.E.Y. M.O.U.S.E.

mickey mouse!

Briljante scene.

Uice 15-01-2006 14:52

Citaat:

mrboot schreef op 15-01-2006 @ 09:52 :
Op zich was hij wel mooi en indrukwekkend, maar sommige dingen vond ik een beetje overdreven. (uitkafferen van mariniers in trainingskamp bijvoorbeeld)

Hartman werd gespeeld door een echte ex-sergeant, die aanvankelijk alleen ingehuurd was om toe te zien op de waarheidsgetrouwheid van deze scenes. Veel van zijn scheldpartijen komen rechtsstreeks van een demonstratietape die hij opnam.
Zo overdreven zal het dus wel niet zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:47.