![]() |
Waarde(vol)
Ik vroeg me af, wat draagt er in het leven allemaal een waarde?
Bestaat er zoiets als universele waarde? En wat maakt iets waardevol? |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
'Waarde is lastig; waarde is dynamisch en subjectief. Waarde is belangrijk; betekenis krijgt in waarde uitdrukking. Waarde is gedragsbepalend; waarde is een indrukwekkend argument.'
|
Ik vroeg me af, wat draagt er in het leven allemaal een waarde?
Alles waarmee je direct of indirect behoeftes kan bevredigen heeft waarde. Bestaat er zoiets als universele waarde? Voedsel heeft voor alle levende wezens waarde. En wat maakt iets waardevol? Dat je er behoeftes mee kan bevredigen. |
Dat is hetzelfde als 'nut'. Universele waarde bestaat niet; iets heeft waarde voor iets anders. Dat komt omdat 'waarde' een zuiver relatief begrip is. Je kunt immers ook niet spreken over een absolute zwaartekrachtspotentiaal. ;)
|
Je kunt ook niet spreken van 'absolute' rechtvaardigheid, hoewel de gelovige me hierin zal tegenspreken (goddelijke rechtvaardigheid).
Wat betreft het door mensen geschapen recht bestaat er geen absolute rechtvaardigheid. Je ziet, ik heb het niet zo op natuurrechtdenkers. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Als iets waarde voor mij heeft, moet het mij in ieder geval indirect of direct gelukkig maken, dat hoeft bij een verslaving dus niet het geval te zijn. Terwijl het wel een behoefte is. |
Zolang je waarde niet eerst zelf definiëert is het nutteloos je af te vragen welke dingen allemaal waarde hebben.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dan nog, ik snap wel wat jij bedoelt, maar voor mij klopt die definitie niet. Als je zelf wel waarde hecht aan verslavingen en er geen problemen mee hebt, dan gaat het voor jou dus niet op... Ik snap trouwens niet hoe mensen het niet eens kunnen zijn dat de primaire behoeftes universele waarde hebben |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je van iets de waarde wilt weten, moet je het meten. :) Verder vind ik het knap dat jullie over zo'n onderwerp kunnen discussiëren.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
waar·de (de ~ (v.), ~n, ~n/~s, ~n/~s) 1 betekenis die iets heeft als bezit of ruilobject 2 zedelijke, esthetische of persoonlijke betekenis van iets => belang, gewicht, gewichtigheid, importantie, zwaarte maar dan nog, kan de tweede betekenis negatief of positief zijn? Want ik dacht van niet namelijk. Ik dacht dat het ging over 'ergens waarde aan hechten' |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Absurd. Het woord 'waarheid' impliceert immers dat het waar is. Wat per definitie niet zou kunnen als het woord subjectief zou zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
1 het ware, de overeenstemming tussen een denkbeeld, een verhaal of een bericht en de zaak zoals zij is 2 iets dat waar is => feit 3 ware geloofsovertuiging Het hoeft dus niet per se waar te zijn. Vaak wordt waarheid gedefinieert in de context van een bepaalde axioma, buiten die axioma is waarheid weer van een geheel andere orde. Maar goed, meestal wordt er in het dagelijks taalgebruik de objectieve waarheid bedoelt ja. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37. |