![]() |
De Wetenschappelijke Revolutie
Als interdisciplinair vak hebben wij op school "profiel-uur" waarin de profielvakken van NT/NG met elkaar gekoppeld worden.
Op dit moment zijn wij bezig met de belangrijkste mensen in de wetenschap vanaf de middeleeuwen. Omdat je natuurlijk lukraak mensen kan opschrijven die "iets" hebben gedaan. Zijn we op zoek naar mensen die voor een wetenschappelijke revolutie hebben gezorgd. Omdat er enorm veel wetenschapsgebieden zijn is het lastig om alles in 1x te vinden. Daarom dus dit topic: Wie is naar jouw idee het meest belangrijkst geweest voor de wetenschap en waarom? |
Je kunt er willekeurig wel ééntje uit pikken, maar de belangrijkste zijn imho toch wel:
Galilei (pionier van de mechanica) Newton (zwaartekracht, mechanica, wiskundig formalisme in de natuurkunde) Maxwell (elektromagnetisme) Einstein (relativiteit) Bohr (quantummechanica) Heisenberg (quantummechanica) |
En ik als filosoof gooi er natuurlijk Kant in. Omdat hij (en niet Descartes!!) ons hele wereldbeeld van een objectivistische naar een subjectivistische heeft veranderd.
En voor de rest moet je maar naar Meph luisteren :). |
Ik zat te denken aan Semmelweis, omdat hij zonder enige steun tot zijn dood geloofde in kleine beestjes die je ziek maakte. Bacterien dus. Later is dit bewezen en was het een doorbraak binnen de gezondheidszorg.
Plus hij heeft het model van hypotheses bedenken (om deze eventueel later te verwerpen en een nieuwe te bedenken) als eerste toegepast |
Citaat:
Een belangrijk punt is natuurlijk uiteindelijk dat je het bewijst. Anders kan je wel van alles rondgillen met de hoop dat het jaren en jaren later bewezen wordt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Euhm, laat ik er ook een van de grootste sociale wetenschappers bij doen:
Max Weber. |
Van Leeuwenhoek, Koch, Watson&Crick
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed ik ben erg moe en ga nog 10 pagina's me kop instampen en samenvatten nadat ik er al veel te veel gedaan heb, dus misschien komst me punt niet echt goed over ofzo. |
Aristotiles natuurlijk ook
alhoewel later ontwikkelingen weer geremd werden omdat men alelen aan zijn ideen bleef vasthouden maar daar hadden we het niet over oh en natuurlijk Freud |
Citaat:
Ik denk dat een van de belangrijkste mensen Copernicus is geweest. Het verbaast me dat hij nog niet genoemd is. Veel mensen zien hem als de belangrijkste trigger voor de revulutie in ons denken. Hij stelde in zijn boek 'over de omwentelingen der hemellichamen' als eerste een wereldbeeld voor waarbij niet de aarde maar de zon in het middelpunt van het heelal staat, het Heliocentrische model. De Kerk verketterde dit wereldbeeld, maar kon niet voorkomen dat het veel aanhang had in wetenschappelijke kringen. Galilei is een van de bekendste verdedigers van Copernicus' heliocentrisme. |
:s Freud? Verklaar.
|
Citaat:
|
Marx
|
Citaat:
De invloed die hij heeft gehad op het denken over en de ontwikkeling van het internationaal recht, de rechtsvergelijking en de juridische samenwerking tussen landen en volken is werkelijk enorm geweest. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En Ché vind ik best een interessant persoon, ik vond hem vroeger als alto natuurlijk ook uber-1337. Ik vind alleen wel dat als je je dan een beetje in hem verdiept je moet zien dat honderden executies van onschuldige mensen die het niet met je eens zijn laten uitvoeren in slechts een paar dagen een beetje tegenstrijdig is met het hele idee achter de revolutie: het bevrijden van het volk van de gemene dictator. Desalniettemin vind ik wel dat hij een mooi staaltje van menselijk doorzettingsvermogen heeft laten zien. Maar goed, daar is hij natuurlijk lang niet de enige in en als je dus een Ché aanhanger bent, moet je ook maar is verder gaan kijken naar andere belangrijke mensen in de geschiedenis (en ook niet alleen naar de commies natuurlijk). |
Citaat:
In economisch en politiek opzicht lijkt me zijn verdiensten en invloed toch niet gering |
Citaat:
|
Ik ga dan toch voor Newton
|
Citaat:
|
Sir Charles Darwin
Sir Francis Galton |
Citaat:
|
Ik zou in dit verband Max Planck, de grondlegger van de quantumtheorie, willen noemen. Planck stelde namelijk dat elektromagnetische stralingsenergie niet als een continu geheel wordt uitgezonden, maar slechts in vaste (duscrete) eenheden die hij energiequanta noemde. Hij legde hiermee tevens de basis voor Einsteins aanname uit 1905 dat licht ook gequantiseerd is, en hij legde hiermee tevens de basis voor Bohrs atoomhypothese uit 1913, dat een elektron slechts in een beperkt aantal banen in een atoom aanwezig kan zijn, waarbij bij de overgang van de ene baan naar de andere energie vrijkomt of geabsorbeerd wordt in de vorm van de door Planck gepostuleerde energiequanta. Plancks quantumhypothese vormt daarmee een directe breuk met de klassieke natuurkunde.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Laat ik er als econoom maar even Adam Smith tegenaan gooien.
Nee toch maar niet. Ik nomineer mijn oud-Macro-economie-leraar A. Mulder. op algemeen vlak wil ik Bohr nomineren. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:44. |