![]() |
The merchant of Venice (Radford 2004)
Radford is de eerste die het aandurft dit beroemde, en wegens het antisemitisch karakter omstreden, toneelstuk van Shakespeare te verfilmen, op locatie en met gebruikmaking van de oorspronkelijke teksten. De jonge, tot armoede geraakte edelman Bassanio (Joseph Fiennes) wil niets liever dan trouwen met de mooie en rijke Portia. Om haar te verleiden, moet hij geld lenen van zijn beste vriend Antonio (Jeremy Irons). Die roept op zijn beurt de hulp in van de rancuneuze joodse woekeraar Shylock die een contract opstelt waarin hij een bizarre clausule opneemt. Als de lening niet terugbetaald kan worden wil Shylock bloed zien. The Merchant of Venice is een meeslepende film over tijdloze thema's als moraal, plicht, rechtvaardigheid en vergelding. Al Pacino is groots in zijn vertolking van Shylock.
regie Michael Radford Verenigd Koninkrijk 2004, kleur, 138 minuten met Al Pacino, Jeremy Irons, Joseph Fiennes, Lynn Collins http://www.mgm.com/uk/merchantofvenice //ik ga vanavond, wie heeft hem al gezien? |
Ik ga er niet naartoe, ik houdt niet zo van 'dat soort' films. Ik zal 'm denk ik gewoon een keertje huren omdat ik 'm wel moet zien.
|
Staat op me computer, maar nog niet aan toegekomen om te zien.
|
Die ga ik op 25 januari zien :)
|
Citaat:
|
Jaa eens.
Ik vond het Shakespeariaanse eerst irritant, maar na een tijdje juist erg fijn. Leuke film, maar ik snap alle ophef over het antisemitische niet, want okee het zit er in, maar om het dan zo erg uit te vergroten? Die shit gebeurde toen. |
Het viel me op dat het antisemitische hier al als iets negatiefs wordt afgeschilderd. Was Shakespeare dan zo vooruit op zijn tijd of is het gewoon zo gebracht dat het zo lijkt?
|
Lijkt mij erg mooi!
|
Citaat:
Iig was het niet echt nodig om er zoveel ophef over te maken imo. |
25 Januari is ietsje later geworden...Damm, Al Pacino is hier zo goed. Film gaat alleen 10 minuten te lang door, na de ontknoping van de rechtszaak en dat shot bij de synagoge had-ie afgelopen moeten zijn. Rot op met die ringen :)
Dat antisemitisme...sja. Dat was toen nou eenmaal zo, maar in deze film hebben degenen die antisemiet worden genoemd alles voor hun vrienden over, en degene die het slachtoffer van het antisemitisme is wordt verblind door wraakgevoelens. Er zijn geen helden of slechteriken. Film geeft je dan ook te denken over het concept 'rechtvaardigheid'. |
Citaat:
Maar goed, extra screentijd voor Mackenzie Crook is genoeg om het ze te vergeven (y) . |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29. |