![]() |
[Spoor] Dienstregeling 2007/2009
Vandaag presenteerde NS haar plannen voor de geheel herziene dienstregeling! Heel wat verbeteringen staan op stapel, maar ook heel wat verkapte verschralingen.
Op de site van Rover is de adviesaanvraag na te lezen: http://www.rovernet.nl/nieuws/berich...60118bijl3.pdf Dezelfde info is overigens ook te raadplegen via de NS-site, in een onhandigere lay-out. Wat positieve punten die mij opvallen, natuurlijk vooral vanuit eigen belang ;) :
Wat mij in negatieve zin opvalt:
Zo, dat was mijn kijk op de zaak, wat denken jullie? |
(Y) 4 keer per uur een Sprinter tussen Tilburg CS en Tilburg West
|
Ik wil m'n Nijmegen - Rotterdam traject :(
|
Citaat:
|
Wauw, als ik van Zutphen naar Nijmegen zou willen zou ik eindelijk een echte intercity kunnen pakken, maar nog steeds dat achterlijke gat Dieren als station.
Ach, het maakt mij niet uit, zolang ik nog maar eens in de zoveel tijd van Rotterdam naar het oosten kan komen. Dat duurde toch altijd al lang. |
Wat is eigenlijk het verschil tussen IC en een sprinter? Dat zie ik nameljik overal staan?
|
Boeiend, als ik van Geldrop naar Utrecht kom en vice versa vind ik het allang goed.
|
Roermond(of venlo/venray :confused: )richting Nijmegen hebben ze al een paar maanden geleden veranderd. Het sluit niet meer aan op school en werktijden en de bussen moeten zich rot rijden om nog aansluiting te geven. Bovendien zijn er "door betere aansluitingen" juist enorm veel vertragingen aangezien de plannen totaal niet haalbaar zijn.
|
Het ligt bij mij geheel aan de nieuwe tijden die er dan komen of ik er wel zo blij mee ben.
Het capaciteitsprobleem lijkt wel verbeterd te worden. Verder verandert er niks voor mij, als ik het goed begrijp. |
Citaat:
|
Pff, ik begrijp er niet zo veel van. Mss dat iemand mij wil/kan helpen? Er rijden tussen Deventer en Enschede nu 2 IC's per uur en tussen Zwolle en Enschede 2 stoptreinen per uur. Gaat dat nou veranderen of niet? :s (n)
|
Citaat:
"Tussen Enschede/Hengelo en AMersfoort rijdt 2 keer per uur een intercity. Tussen Enschede en Zwolle rijdt twee keer per uur een sprinter. Daarnaast rijdt tussen Almelo en Apeldoorn 2 keer per uur een sprinter, die stopt op alle tussengelegen station, inclusief de nieuwe stations Twello en Apeldoorn Osseveld." (Pagina 25) Nee dus. Keysers Saus, wat je zegt over de stoptreinstation in Zeeland is compleet onjuist. Vanaf 2007 rijdt er 1 intercity en 1 stoptrein op Vlissingen-Roosendaal,vanaf 2009 2 intercity's. De stations Arnemuiden, Kapelle-Biezelinge en Krabbendijke staan inderdaad ter discussie, mogelijk dat deze niet meer worden aangedaan. Vraag ik me af waarom Rilland-Bath nog wel. Dit is echter allemaal nog niet zeker, "de mogelijkheden voor alternatief vervoer vanaf de stations Arnemuiden, Kappel_biezelinge en Krabbendijke worden nader onderzocht, in overleg met de Pronvincie Zeeland. Omdat sluiting samenhangt met de wijziging van de internationale intercity Roosendaal-Antwerpen is dit niet eerder aan de orde dan in de dienstregeling 2008, dit biedt partijen de gelegenheid zonder tijdsdruk te bespreken." Dit is dus gewoon een centenkwestie en dat zla vast nog wel goedkomen. Wat andere positieve punten die mij zo snel zijn opgevallen in Zuid Nederland, mijn eigen regio: * 2x per uur een IC naar Venlo, nu rijdt de IC maar eens in het uur tot Venlo, de andere keer tot Ehv. * splitsing van de 3600-serie in Rsd-Ah en Nm-Zl. Zo lopen vertragingen minder door, positief punt. * dat de stops van de 3600 is Gilze-Rijen en Tilburg West zijn weggevallen is ook mooi. Ik vraag me wel af: zou er nu een stelletje de hele dag alleen tussen Tilburg en West gaan pendelen? Hoe gaat dat dan met personeel en schoonmaak gedurende de dag? Andere dingen die mij zo snel opvielen: * de stoptrein die nu tussen Zutphen en Nijmegen rijdt, gaat vanaf Arnhem door naar Ede-Wageningen. Zo zal er op emplacement Arnhem minder snel een probleem ontstaan tussen kruisende treinen. * Nijmegen-Boxmeer wordt in de spits een kwartierdienst, volgens het voorstel. Positief en meer volgens de realiteit als de huidige situatie. Negatief punt/bedenksels: * wordt dat op deze manier in de spits niet heel erg druk op station Nijmegen? * hoe zit het dan met de sporencapaciteit op Arnhem? Is dat na de verbouwing alsnog genoeg? * wat gaat er gebeuren met ICRm,dat nu rijdt tussen Haarlem en Limburg? * personele bezetting in Roosendaal en Vlissingen zal nog verder moeten worden uitgebreid, terwijl in Roosendaal nu al heel veel mensen werken die gedetacheerd zijn vanuit Venlo/Heerlen/Maastricht, waar te veel personeel is. Dit zal in de toekomst nog meer problemen opleveren? * als men de capaciteit in West-Brabant/Zeeland zo wil uitbreiden, zullen er meer treinen in Vlissingen moeten starten, of vandaar als leeg mat naar Roosendaal rijden. Hoe gaat dat qua capaciteit op het rangeerterrein en personele bezetting. Roosendaal is nu 's nachts al helemaal vol met materieel, en straks met die langere treinen, zal dat alleen maar erger worden. Zo, al behoorlijk wat punten. Ik ga het voorstel morgen eens goed doorlezen, en dan kan ik wat uitgebreider zaken toelichten. |
Citaat:
|
Citaat:
Die nieuwe dienstregeling, daarvan weet ik nog niet of ik daar blij mee ga zijn, aangezien ik nog niet weet waar ik verder wil gaan studeren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
staat oss er niet tussen omdat t tussen db en nijmege is en de ic daar zowiezo stopt of staat oss er niet bij omdat de ic er niet meer stopt?
|
De beste verandering vind ik dat Schiedam Centrum een intercity station wordt. Zo kan ik rechstreeks overstappen op de metro naar school en dat scheelt me al gauw een half uur reistijd per dag :)
De slechtste verandering vind ik dat er in Zeeland geen stoptrein meer gaat rijden en er stations verdwijnen. Straks heb je twee keer per uur een rechtstreekse trein naar de randstad maar ik vond dat overstappen nooit zo erg. De aansluiting was altijd erg goed (de stoptrein naar Vlissingen wachtte soms zelfs 25 minuten op de trein naar Brussel) en wat maakt het nou uit dat je ff uit moet stappen, drie minuten moet wachten en weer in moet stappen? Dan wordt je tenminste niet zo duf. Ook is er op drie dorpen straks geen trein meer. De bus van Goes naar Krabbendijke rijdt al niet meer dus is de enige mogelijkheid straks nog fietsen of met de auto terwijl er heel veel scholieren op dat traject reizen. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
*ProRail gaat blijkbaar uit van wel... *ICRm gaat denk ik op (Leiden-)Amsterdam-Amersfoort-Hengelo-Berlijn. De IC Berlijn wordt immers geintegreerd in het Nederlandse net, en volgens mij is ICRm toegelaten voor Duitsland, of niet? Verder was het al de bedoeling ICRm naar Eindhoven-Utrecht-Schiphol te laten stromen *Leuk hierbij: Personeel uit de Randstad krijgt werkelijk waar duizenden euro's geboden om in Roosendaal te gaan werken :) *Ik denk dat die capaciteitstoename wel meevalt. Vaker treinen gaat denk ik vooral net zo veel bakken in het uur betekenen. |
sjonge, Harderwijk nog steeds geen IC/Sneltrein-station (N)
|
Citaat:
Personeel krijgt veel geld o naar Roosendaal te gaan, en terecht ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik heb het advies trouwens nog niet helemaal kunnen lezen. :) |
Citaat:
Probleem is alleen dat ik meestal maar van Zwolle naar Deventer moet of Deventer - Zutphen vv. Dus dat levert sowieso niet zoveel op. Ik ben voor de dienstregeling, op alle punten. Die 10 minuten langer die je soms in de trein zit op lange afstanden zal mij aan mijn aarsch oxideren. Wel gaaf dat we eindelijk naar xx:00 xx:30 systeem gaan ipv xx:17 xx:47(Kruisingstijden, op die tijden hoor je de zogenaamde tegentrein tegen te komen, en dat klopt bijna altijd). Dan heb je in Roosendaal en Enschede en Venlo en Nieuweschans veel betere aansluitingen de grens over en terug. |
Ik heb aangekruist wat mij is opgevallen, en blader nu van voor naar achter door het advies heen:
Positieve punten * Rechtstreekse IC Almere Oostvaarders-Hilversum-Untrecht, hele dag 2 keer per uur. Goede vooruitgang, zeker omdat deze trein op alle station van Almere stopt. * Sprinter Rotterdam-Woerden-Breukelen-Amsterdam gaat 2 keer per uur rijden. * Dootrekking van de internationale trein naar Leiden (wordt die daar afgerangeerd naar Den Haag??) * Meer IC's Den Haag-Schiphol. * Vervallen van het splitsen en combineren in Gouda, een erg tijdrovend iets. * Ieder kwartier een Sprinter Den Haag - Gouda Goverwelle. Met het wegvallen van de intercity-stops in Voorburg en Zoetemeer een goed alternatief. * Ieder kwartier een IC tussen Utrecht en Amersfoort (door naar Amersfoort Schothorst) * In de spits twee extra Sprinters per uur tissen Utrecht en Veenendaal. * Rechtstreekse sprinterverbinding Rhenen - Amsterdam Zuid. * Twee keer IC per uur Vlissingen - Amsterdam, moest ook wel na wegvallen internationale trein. * Stoptrein NMBS Antwerpen - Roosendaal blijft waarschijnlijk rijden. * Splitsing van de 3600 in Roosendaal-Arnhem en Nijmegen-Zwolle, beter voor het tegengaan van sneeuwbaleffect door vertragingen. Ook positief is dat deze trein niet meer stopt in Gilze-Rijen en Tilburg West. * Zowel vanuit Heerlen als Maastricht 2x per uur een IC naar de Randstad, die gecombineerd worden in Sittard. Dit zal wel VIRM worden? * Het schrappen van Geleen Oost als Ic station, te weinig reizigers. * Integratie van de IC naar Berlijn met de IC naar Enschede. Kwaliteitsvooruitgang, en minder bezetting van de infrastructuur. Negatieve punten * Geen rechtstreekse IC meer tussen Urecht en Haarlem, maar met overstap in Amsterdam. Daarvoor is Haarlem een te grote en te belangrijke plaats. * Spits IC's Amsterdam - Hoorn/Enkhuizen stoppen niet in Zaandam. * Waarschijnlijke sluiting stations in Zeeland. * Station Nijmegen wordt in de spits wel heel erg zwaar belast, evenals Arnhem, maar daar de hele dag door. * Het schrappen van aansluitingen in de regio Noordoost. * Vanuit Groningen/Leeuwarden moet richting Amsterdam Centraal in Amersfoort worden overgestapt naar een ander perron. Met de opening van Hilversum als IC station (2009?) zal daar richting Amsterdam kunnen worden overgestapt. Vraagtekens * Verbinding Leiden-Alphen aan den RIjn-Utrecht zal met dubbeldeks materieel worden gereden. Is dat niet wat veel capaciteit? * Worden de Sprinters Utrecht - Tiel/Den Bosch losgekoppeld? Vermeldt staat "4 sprinters. Hiervan rijden er twee per uur door naar Tiel, de andere twee naar Den Bosch." (Pagina 18) * Deurne wordt een IC station, waar waarschijnlijk een overstap zal zijn van de sprinter Eindhoven-Deurne op de IC naar Horst-Sevenum, Blerick en Venlo. Leuk * Het LOCOV kent blijkbaar de stationsvolgorde niet tussen Utrecht en Woerden: "Utrecht Centraal, Vleuten, Utrecht Terwijde, Worden." (Bladzijde 17) * Grote groei van het verkeer tussen Utrecht en Arnhem: "De stations Driebergen-Zeist en Veenendaal-De Klomp worden om en om bediend door de IC's tussen Utrecht en Arnhem. (...) Voor deze stations wordt tot 2010 een groei van 1.000 reizen per dag verwacht." (Pagina 17) * De commissie geeft al een leuke zin waarmee NS zich kan indekken: "Er blijft een rechtstreekse IC van het Noorden naar Amsterdam, want de IC stopt ook in Amsterdam Zuid WTC." Ja, maar probeer vandaar uit maar eens in het centrum te komen als de Noord-ZUid lijn er nog niet is... (Pagina 24/25) Overwegens positief dus, nu maar eens de uitwerking van de NS zien... |
Ik kijk uit naar het effect. Ik ben eerlijk gezegd wel gesteld op reizen per intercity, dus vind ik het jammer dat die vervangen worden door treinen die in plaatsen stop waar ik nooit hoef te komen.
De verwachtig is wel dat de kans op vertragingen aanzienlijk kleiner zal zijn. Als dit wordt waargemaakt ben ik helemaal voor; betrouwbaarheid vind ik belangrijker dan snelheid. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat traject is werkelijk altijd druk! In de spitsuren zijn er niet eens staanplaatsen meer over. Alle paden staan vol. En op alle andere tijden zijn iig alle zitplaatsen vol. Wat mij betreft zijn die dubbeldekkers dus zeer gewenst, want reizen op dat traject is een ramp :s |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat betekent dus in feite dat ik over Nijmegen -> Delft in plaats van 2 uur 2:30 uur ga doen oid? Dan zullen ze toch met een rechtstreekse verbinding Nijmegen -> Rotterdam moeten doen. Overigens, gezien de reistijdverhouding zou dat nu in feite al moeten.
|
Het opheffen van Kapelle-Biezelinge, Krabbendijke en Arnemuiden vind ik een slechte zaak. Okay, die stations zijn goed voor misschien 1300 reizigers per dag, maar ze vervullen wel een belangrijke functie in een streek waar ander OV dungezaaid is. Waarom schrappen ze Rilland-Bath niet? Dat ligt echt in de middle of nowhere.
Dat Schiedam Centrum een Intercitystation wordt is leuk, maar het heeft weinig toegevoegde waarde omdat de huidige sneltrein Amsterdam-Breda volgens mij gewoon het etiket intercity krijgt. |
Citaat:
Schiedam Centrum als Intercitystation levert voor mij toch een tijdwinst op van zo'n 20 minuten als ik uit Goes kom dus dat vind ik toch behoorlijk :) |
Maar wat ik heb ervan heb begrepen is dat de intercity Amsterdam-Vlissingen niet in Schiedam Centrum gaat stoppen...
|
Oh, ik lees nu dat die Intercity wel degelijk op Schiedam Centrum gaat stoppen, en ook op Den Haag Laan van NOI. Het is mooi dat Schiedam een rechtstreekse verbinding met Schiphol krijgt, en doorgaande reizigers vanaf Zeeland naar Rotterdam hebben er inderdaad profijt van, maar verder wordt die intercity eigenlijk alleen maar vertraagd. ;) Dat ding laten stoppen op Kruiningen-Yerseke vind ik al helemaal onzinnig, maar goed, het is of de intercity, of waarschijnlijk sluiting van het station.
|
Citaat:
|
Ja, maar nu de veerverbinding weggevallen is vind ik het bijzonder onnodig de intercity op Kruiningen-Yerseke te laten stoppen.
|
Quantes heeft het al aardig geanalyseerd, misschien zal ik er later nog wat aan toevoegen.
Wat mij nu tegenvalt is dat het hele systeem nog meer dan vroeger op de Randstad gericht gaat worden. Er zijn nauwelijks nog noord-zuid verbindingen -- nu ook Zwolle-Roosendaal geschrapt wordt eigenlijk helemaal niet meer. Verder, als er nog meer geschrapt gaat worden in de weekend-ochtenden is dat een ramp. Nederland is een van de uiterst weinige landen waar op zaterdag- en zondagochtend nauwelijks treinen rijden. In de landen waar ik het meest gereisd heb -- Zwitserland, Duitsland, Polen en Tsjechie -- rijden de treinen sowieso al vroeger, vanaf 4 - 5 uur, en op zaterdag en zondag beginnen ze ook gewoon op 4 -5 uur. Het is absoluut krankzinnig dat je op zondagochtend niet gewoon om 5 uur de trein kan nemen. In heel Europa kan dat -- waarom in Nederland niet? |
Citaat:
@Sylph: weet je wel hoe druk het kan zijn op Kruiningen?? |
Misschien, maar die drukte is vooral geconcentreerd in de spits. Het is een intercity he. :p
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:41. |