![]() |
Wiskunde A en B
Ik moet over een paar weken al mn profiel kiezen enzo.
Maar ik vraag me ineens af wat het verschil is tussen Wiskunde A en B. Ik weet wel dat B moeilijker is maar waarom weet ik niet. :) |
Wiskunde B is niet per definitie moeilijker, maar wordt in het algemeen wel moeilijker gevonden, vanwege het abstracte.
In het kort gezegd komt Wiskunde A meer overeen met: kansberekening, statistiek etc. en Wiskunde B met: formules, grafieken en alles met 'rare griekse tekentjes':) Voor de rest moet je voor jezelf maar een beetje nagaan waar je het beste in bent en/of wat je het leukste vindt. |
Ik zou gewoon de verschillende boeken inkijken, dan krijg je een idee.
|
Hmmm, en als je EM kiest heb je wiskunde A2, dat heeft nog wel een deel dezelfde stof als wiskunde B1. Maar ze krijgen het later en natuurlijk niet alles.
|
kies gewoon b12 (y)
|
studielast van A12 en B1 is gelijk. Het verschil zit m in de onderwerpen. Bij A12 kan je veel economische wiskunde verwachten, een verdieping op de onderwerpen van eco12 die ook in je profiel zit als je EM kiest. Maar je het is ook handig bij eco1.
Wisb1 is meer aansluitig op het NG profiel |
Dankjewel
|
Gister kwamen er ook een aantal 3hv-ers binnen in onze klas om de posters van de "examenstof" te bekijken qua onderwerpen.
Maar het makkelijkste is om tijdens een wiskundeles naar een wiskunde bovenbouw docent te gaan en het gewoon te vragen. Ze zijn vast zo enthousiast dat ze je wel wat laten zien. |
Wiskunde A1:
* Veranderingen * Tellen en kansen * Statistiek * Verbanden Dan krijg je bij Wiskunde A12 dit er nog bovenop: * Toegepaste analyse * Binomiale verdeling Dan Wiskunde B1: * Veranderingen * Tellen en kansen * Ruimtemeetkunde 1 * Toepaste analyse 1 * Kansrekening en statistiek Bij Wiskunde B12 komt dit er nog bij: * Ruimtemeetkunde 2 * Toegepaste analyse 2 Hier staat uitgebreid wat je precies leert per wiskunde-profiel http://www.nvvw.nl/examenprogrammas/ex-overz2.htm [edit] Persoonlik vind ik vooral de Ruimtemeetkunde2 erg lastig... Al die bewijzen :rolleyes: (n) Erg abstract in mijn ogen! |
Ik vond wiskunde B1 makkelijker, het had meer met inzicht te maken dan wiskunde A1,2. Ik hoefde er niet veel voor te doen, wiskunde A was een ander verhaal en heb ik altijd goed moeten bijhouden. Overigens vind ik het nu heel jammer dat ik geen wiskunde B heb gehad, omdat het voor veel studies toch een belangrijk vak is. Ik zou vooral kijken naar welk profiel je gaat doen, is het EM en je vindt wiskunde leuk neem B1 er dan gewoon bij!
|
Citaat:
je hoeft er nooit wat voor te doen en je kan lekker je cijfer van wiskunde b1 mee omhooghalen :) (y) |
Citaat:
Letwel, als je kijkt naar de wiskundes, als je wiskundeb12 doet dan heb je wel kansrekening maar er wordt wel minder nadruk opgelegd dan bij de B1 wiskunde, omdat je het niet op je examen krijgt :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
dat lijkt me inderdaad niet helemaal waar, ik heb b1,2 gedaan en had gewoon kansrekening (ook op mijn tentamen)
|
Het examenprogramma is toch elk jaar anders? Vorig jaar hoefden we bijv. geen goniometrie (havo wis B1) te doen op ons examen, maar nu moet dat vast wel weer.
|
Citaat:
|
het zit zo. Ik doe wiskunde B1 in onze klas (van wiskunde) zitten leerlingen van N+G en van E+M (die dus allen wis B1 hebben). De E+M klas vindt dit soort wiskunde veel moeilijker dan in onze klas (N+G) omdat ze bepaalde begrippen gewoonweg niet gehad hebben die de gezondheidklas bij wel natuurkunde krijgt.
Als je economie en maastschappij gaat doen zou ik advseren A1,2 te doen omdat dat meer wordt gebruikt bij economie enzo. |
Citaat:
Aldus mijn wiskundeleraar die dat zo heeft uitgelegd. Het daadwerkelijke verschil zit hem in : verschil in inlever opdrachten (b1 = kansrekening en b2 = voortgezette analyse) en in de inhoud van toetsen (b1 = kansrekening 4 opgaven en 1 algebra en b2 heeft 3 algebra en 2 kansrekening). |
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Ik zit nu in de vierde klas, doe C&M maar heb wel wiskunde B1 gekozen. Ik vind het niet heel moeilijk ofzo, maar ook niet heel boeiend. Ik heb wiskunde B1 niet nodig voor een toekomstige studie oid, ik doe het puur voor de uitdaging.. A1 lijkt me erg makkelijk namelijk (maar misschien vergis ik me? :o ). Het probleem is wel dat A1 volgend jaar 2 uur per week is, en B1 5 uur.
Ik heb nu al Latijn en Grieks als keuzevakken, en daar komt waarschijnlijk nog wel wat bij. :o Ik vind veel vakken leuk, bijvoorbeeld filosofie of maatschappijleer2 lijkt me veeeel leuker dan wiskunde. :p Alleen vind ik het ook wel weer een beetje zonde om te stoppen met B1, maar ik weet ook wel van mezelf dat als ik het volgend jaar druk heb, ik niet heel veel energie in wiskunde kan én wil steken. Dus eeh, ik weet het ook niet. |
Citaat:
|
Bij ons was het zo dat mensen die al B1 of B1,2 hadden geen A1 of A1,2 mochten kiezen, omdat dat toch nauwelijks iets toevoegde. Zegt genoeg, lijkt me.
|
Citaat:
|
Als je een beetje goed bent is wiskunde is A1 niet leuk nee. Dan ga je je waarschijnlijk doodvervelen.
Ik, als iemand die totaal geen wiskunde kan, is zelfs A1 heel erg moeilijk. :( |
Citaat:
|
Citaat:
@Eva: let ff op, niet elk jaar is er dezelfde examenstof. Anders licht je mensen verkeerd voor. |
Citaat:
|
Citaat:
Dus wat ik eigenlijk wou zeggen: Wiskunde B1 hoeft niet typisch bij een Natuurprofiel te horen. Als je redelijk goed in wiskunde bent kan het gewoon veel slimmer zijn om B1 te kiezen omdat je daar wat dieper doorgaat op bepaalde onderwerpen. (En bij ons is het zo dat je, als je wiskunde B1 hebt gekozen, altijd nog terug kan gaan naar wiskunde A1,2) |
Citaat:
|
Oké, Oké dan kijkt mijn wiskundeleraar kennerlijk heel ver vooruit :) want ik doe pas volgend jaar examen..
Weet iemand eigenlijk waarom dat zo is? Dat je het ene jaar wél dat onderwerp moet doen en het andere jaar niet? Dan heb je als je goed bent in dat onderwerp mazzel en anders niet, erg vreemd :s |
Citaat:
Het is overigens ingevoerd om de lasten iets te drukken. Je herinnert je vast nog wel de stakingen, toen de tweede fase net was ingevoerd. :) |
Citaat:
Maar we dwalen te ver af :) Kies gewoon B12 want dat het is het allerleukste :) |
Ikzelf heb wiskunde B12 gedaan, maar dat kwam omdat dat gewoon in het N&T-pakket zit. Nu doe ik de opleiding Bedrijfseconomie en heb ik het af en toe best lastig met statistiek, aangezien ik dat (voor zover ik me kan herinneren) nooit echt heb gehad. (Niet dat het niet te doen is hoor, maar het komt weleens voor dat ik het niet helemaal volg.)
Welke wiskunde-onderwerpen vind je nu leuk? Op basis daarvan kan je het gaan vergelijken met de onderdelen die in wiskunde A en B behandeld worden en dan een keuze maken. :) |
Wiskunde B, zou ik kiezen. Kansen en statistiek is niet mijn ding, ik denk liever wat abstracter. B12 vind ik fijner dan B1, omdat ik het idee heb dat je bij B1 nog teveel moet uitrekenen ofzo. Maar kijk eens boeken door en vraag je wiskundeleraar anders of die weet waar je 'talenten' liggen. Vraag jezelf ook af wat je leuker lijkt. :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ontopic maar weer: ik zou gewoon kiezen wat voor je profiel 'aangeschreven' staat |
Zoals mijn favo leraar wiskunde HJ Veenstra ooit zei:
"Wiskunde B is gewoon christelijke sommetjes maken" Dus nu komt mijn basisschool interpretatie van wiskunde a en b A: Jantje heeft 2 appels en 5 peren. Een peer is 1 euro, en een appel 2 euro. Hoeveel geld heeft hij uitgegeven. B: 8+9x3=? |
Ik kom nog uit de periode met de vakkenpakketten. Wiskunde A is meer statistische dingen, kansberekening, vergelijkingen, verbanden en matrices.
Wiskunde B is meer ruimtelijke dingen en moeilijke formules. Dat sloot meer aan op vakken als natuur- en scheikunde. Bij ons op school was het verschil in deze 2 vakken echt ontzettend groot. Bij wiskunde A werden er veel hoge punten gehaald, maar de cijfers van degenen die wiskunde B kozen waren beduidend lager. Citaat:
|
Wis B1 is anders super veel statistiek hoor. :| (n)
|
vrouwen doen meestal geen technische studies, dus kies maar Wiskunde A.
wat is de kans dat ze een harde beta studie gaat doen? |
Citaat:
Maar goed, Wiskunde A draait om het kunnen toepassen van grafieken etc, bij wiskunde B moet je ze ook kunnen begrijpen. Je bent meer bezig met formules en uitgebreideren berekeningen terwijl het bij A vaak bij aflezen en conclusies trekken blijft. |
Citaat:
er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar moeten we dat altijd vermelden als we generaliseren? tot slot vind ik N&G niet eens echt beta |
Citaat:
|
Citaat:
Tot slot is NG niet diepgaand beta nee, dat komt doordat de eindtermen van NG minder diep zijn dan die van NT (en aan NT valt ook nog wel te sleutelen geloof ik). |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Wiskunde B is wel degelijk moeilijker. Mensen die zeggen dat het 'alleen maar anders is' hebben nog niet goed vergeleken. Bij ons op school halen mensen die in de 3e geen flikker van wiskunde konden, ze haalden 2en en 3en, in de bovenbouw met wiskunde A ineens 5en of zelfs voldoendes. Sowieso is het gemiddelde bij wiskunde A hoger, terwijl die klas op alle andere vlakken (Engels, Nederlands, economie enz) slechter staat.
Ikzelf, en velen met mij, was in de 3e vrij goed in wiskunde, stond een 7, sta nu met veel pijn en moeite een 4,5 voor wiskunde B1. Ik heb 1 hoofdstuk nu over kansberekening, snap werkelijk ALLE vragen, dat zijn er 80, terwijl ik normaal gesproken, bij echte wiskunde B-onderwerpen toch wel om de 4 vragen iets niet helemaal snap. Wiskunde A is voornamelijk begrijpend lezen en dingetjes in je GR zetten, als je daar goed in bent heb je weinig problemen. Wiskunde B is echte wiskunde, vergelijkingen helemaal uitwerken ipv GSOLV ISCT en klooien met wortels, machten en ellenlange goniometrische vergelijkingen herleiden enz. Ik kan me nog steeds ergeren aan het enorme niveauverschil. en die wiskunde A mensen maar pimpen met hun hoge cijfers :mad: |
Wiskunde B is wel moeilijker dan Wiskunde A, maar dat komt natuurlijk omdat het wiskunde voor een heel ander doel is. :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13. |