![]() |
Belasting en geld van vader
Ik heb een belastingtechnische vraag.
Situatie: Mijn ouders zijn gescheiden. In het contract is opgenomen dat ik een bedrag van mijn vader krijg om mijn studie te betalen. Valt dit onder inkomen of is het een schenking? Ik zit hiermee omdat ik als het als inkomen geldt, boven de 10.000 euro norm zit van de IB groep (ik heb namelijk van januari tot augustus 2005 'veel' gewerkt). |
ten eerste : schenkingen zijn ook belastbaar.
ten tweede : dat staat los van de ib-groep. (de belastingdienst en de ibg zijn twee verschillende instanties.) hoe het met de belasting zit : geen idee. (ik gok dat T_ID het wel weet). hoe het met de ib-groep zit : alimentatie van je ouders of voor je kinderen telt niet mee. staat op [url]www.ib-groep.nl[/i]. (informatie -> stufi -> hoger onderwijs -> bijverdienen. klik dan ff op 'inkomsten die niet meetellen' en je weet t meteen.) |
maar is het dan wel alimentatie? Aangezien ik 19 ben?
ik heb nu trouwens een paar dingen gezien die nog wegvallen (Y) |
een bedrag dat je ouders aan je betalen omdat ze gescheiden zijn, lijkt mij alimentatie.
wat voor contract is het dan ? |
Een convenant ofzoiets? Hij is iig verplicht mij voorlopig een bedrag per maand te geven.
|
Ik denk dat het alimentatie is, want je ouders zijn verplicht je tot je 21e financieel te steunen.
|
Citaat:
Zit in n soortgelijke situatie, alleen ik haal met bijbaan en alimentatie samen net niet de 9000 p/j gelukkig( helaas.) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het bedrag wat jouw vader betaalt is onder voorwaarden aftrekbaar voor hem als levensonderhoud voor kinderen< 30 jaar |
Het interesseert me niet hoe het voor hem is, maar het wordt voor mij dus niet geteld als inkomen.
Hurray (y) |
Citaat:
|
Alimentatie moet je bijtellen in box 1.
|
Citaat:
|
Dat is gewoon de ouderbijdrage. Geen inkomen dus.
|
Citaat:
kinderalimentatie niet |
Citaat:
Het is natuurlijk ook wel belangrijk om te weten hoe het met de belasting zit. En ik heb het idee dat 'belasting' eerder de juiste mensen naar het topic laat kijken dan 'ib-groep'. maar goed, je hoeft niet meteen zo denigrerend te doen. |
Je vader mag een eenmalige schenking doen van ( ik dacht 12000 euro) dit kan je navragen bij een adviseur van je bank. Dan mag hij jaarlijks nog 1200 euro schenken en een keer in de drie maanden nog eens 750
Dit is allemaal belastingvrij en valt dus ook voor jou onder het schenkingsrecht. Alles daaroverheen weordt belast volgens de normale normen, en geld helaas voor jou als inkomen |
Citaat:
|
Citaat:
|
In ieder geval (zoals ik kan opmaken uit alle bovenstaande verhalen) is het antwoord: nee, je hoeft het er niet bij op te tellen, en je stufi komt niet in gevaar.
|
Citaat:
Iedereen bedankt, meer hoef ik niet te weten! |
Citaat:
Kosten voor het innen van alimentatie mag je trouwens niet aftrekken. :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03. |