Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   op straat nederlands spreken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1345986)

MightyMarcel 21-01-2006 16:03

op straat nederlands spreken

Gehoord op het nieuws : Verdonk wil een 'gedragscode' voor alle burgers. Voornaamste punt : Iedereen zou op straat Nederlands moeten spreken.

wat vinden we hiervan ?

persoonlijk snap ik het wel. Ik neem echter wel aan dat Fries als officiele taal niet ineens uit het straatbeeld zou verdwijnen. Toch vind ik het wel prettig als je mensen die op straat lopen tenminste kan verstaan.

Escapism 21-01-2006 16:07

lullig voor al die toeristen dan.. ;)

Sylph 21-01-2006 16:07

Volgens mij kunnen ze het spreken van een andere taal op straat niet verbieden. En dat moeten ze ook niet doen, want het heeft 1. geen enkel nut - 2. niet iedereen praat nederlands - 3. het horen van veel talen op straat getuigt van een culturele rijkdom - 4. dit is weer zo'n achterlijk Verdonkplan.

Kenjirro 21-01-2006 16:08

Soms willen mensen niet, dat de rest kan verstaan, wat jij zegt. Onzin dus.

S. 21-01-2006 16:14

http://img.photobucket.com/albums/v1..._0/verdonk.jpg

Verdonkey :cool:

Vice 21-01-2006 16:18

Citaat:

Escapism schreef op 21-01-2006 @ 17:07 :
lullig voor al die toeristen dan.. ;)
Daar denkt ze niet over na. Tenzij ze geen toeristen meer in Nederland wil hebben. :s

McCaine 21-01-2006 16:19

strijdig met vrijheid van expressie

Odin 21-01-2006 16:20

En het Frysk dan? :(

Sartre 21-01-2006 16:20

YES!! Ik ben Amsterdammer dus ik mag iedereen blijven discrimineren!! (y) Puik plan.

Levitating Nun 21-01-2006 16:25

Citaat:

MightyMarcel schreef op 21-01-2006 @ 17:03 :
Iedereen zou op straat Nederlands moeten spreken.
Ik zie absoluut niet in waarom dat zou moeten.
Ik heb er geen problemen mee als mensen een andere taal spreken, als ze dat willen. Als ze ook maar Nederlands kunnen.

Levitating Nun 21-01-2006 16:25

Citaat:

Sartre schreef op 21-01-2006 @ 17:20 :
YES!! Ik ben Amsterdammer dus ik mag iedereen blijven discrimineren!! (y) Puik plan.
Oh, mag ik dat dan ook?
En waarom eigenlijk?

Blood Fire Rage 21-01-2006 16:26

Citaat:

Odin schreef op 21-01-2006 @ 17:20 :
En het Frysk dan? :(
:D

Lolbroek

Mafkees!

Levitating Nun 21-01-2006 16:27

Citaat:

MightyMarcel schreef op 21-01-2006 @ 17:03 :
Toch vind ik het wel prettig als je mensen die op straat lopen tenminste kan verstaan.
Voel je je zo belangrijk dat je denkt dat mensen het misschien over jou kunnen hebben?
Daarbij: is het jouw zaak ueberhaupt wel?

Love & Peace 21-01-2006 16:27

Citaat:

McCaine schreef op 21-01-2006 @ 17:19 :
strijdig met vrijheid van expressie
Het gaat hier om een gedragscode. Wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar ik vermoed dat het geen dwingende regel is(/wordt).

Levitating Nun 21-01-2006 16:30

Citaat:

Love & Peace schreef op 21-01-2006 @ 17:27 :
Het gaat hier om een gedragscode. Wat dat precies inhoudt weet ik niet, maar ik vermoed dat het geen dwingende regel is(/wordt).
Goed het zou dan niet dwingend zijn, maar het niet naleven van gedragsregels is toch ascociaal?

Love & Peace 21-01-2006 16:31

Citaat:

Levitating Nun schreef op 21-01-2006 @ 17:25 :
Oh, mag ik dat dan ook?
En waarom eigenlijk?

Omdat er volgens teletekst in de code staat dat Rotterdammers niet mogen discrimineren.
Alsof dat eerst wel mocht.

Sartre 21-01-2006 16:32

Citaat:

Levitating Nun schreef op 21-01-2006 @ 17:25 :
Oh, mag ik dat dan ook?
En waarom eigenlijk?

Er staat dat Rotterdammers elkaar niet meer mogen discrimineren. Dat betekend dus dat ze het eerst wél mochten. Dus Amsterdammers mochten het al niet en werden daarmee gediscrimineert door de overheid. In ons land staat de overheid niet boven de wet. Hiermee zou artikel 1 uit de grondwet ongeldig zijn verklaard.
Of Amsterdammers mochten het net als Rotterdammers wel en in die situatie veranderd niets, sinds de nieuwe wet alleen voor Rotterdammers geld. Duidelijk toch?

Levitating Nun 21-01-2006 16:33

Ah, op die manier.

Feest.

Hanneke 21-01-2006 16:33

Citaat:

S. schreef op 21-01-2006 @ 17:14 :
[afbeelding]

Verdonkey :cool:

Volgens mij staat er al in de grondwet dat discrimineren niet mag. En verder, idd, wat wil je dan met alle toeristen enzo doen.

Subject 21-01-2006 16:37

Wat een onzin zeg. Laat iedereen lekker zelf uitzoeken in welke taal ze praten/lachen/roddelen/whatever. Wat interesseert mij het waar ze het over hebben.

martijn1985 21-01-2006 16:39

Citaat:

De minister laat onderzoeken wat de Nederlandse identiteit precies inhoudt.
Ben ik nou de enige die dit wel wat triest vind? :D :evil:

Prof 21-01-2006 16:41

ik vind het vrij irritant als ik ineens in een wij terecht komt waarin iedereen arabisch spreekt dit soort dingen zijn echter tot mislukken gedoemd je kan er nooit een wet over maken of iets constructiefs mee doen

van het'' fatsoen moet je doen'' en leve de waarden en normen gehalte

nare man 21-01-2006 16:43

Haha, wat een bullshit. Van iemand die toch rechten gestudeerd heeft had ik meer verwacht, maar kennelijk heeft Verdonk bijles gehad van Donner.

dingokoning 21-01-2006 16:47

Citaat:

Prof schreef op 21-01-2006 @ 17:41 :
ik vind het vrij irritant als ik ineens in een wij terecht komt waarin iedereen arabisch spreekt dit soort dingen zijn echter tot mislukken gedoemd je kan er nooit een wet over maken of iets constructiefs mee doen

van het'' fatsoen moet je doen'' en leve de waarden en normen gehalte

ik vind het ook vrij irritant dat als ik Nederlanders uit andere delen van het land hoor praten, maar geen ene moer versta van wat ze zeggen

Love & Peace 21-01-2006 16:52

Citaat:

nare man schreef op 21-01-2006 @ 17:43 :
Haha, wat een bullshit. Van iemand die toch rechten gestudeerd heeft had ik meer verwacht, maar kennelijk heeft Verdonk bijles gehad van Donner.
Wat is een gedragscode dan, welke waarde heeft hety?

Love & Peace 21-01-2006 16:57

Citaat:

Levitating Nun schreef op 21-01-2006 @ 17:30 :
Goed het zou dan niet dwingend zijn, maar het niet naleven van gedragsregels is toch ascociaal?
Tsja...

sowieso zijn er geen asociale dingen, maar is dat een kwalificatie die ieder mens zelf verbindt aan bepaalde handelingen. Ik vind op de grond spugende mens heel goor en asociaal, maar getuige de vele mensen die dat doen denken veel mensen daar anders over.

Mensen die niet-Nederlands pratenden eerst asociaal vonden, zullen dat nu weer vinden en gesterkt door de mening van de staat die mening vaker naar buiten brengen. Mensen die niet-Nederlands pratenden eerst al niet asociaal vonden, zullen dat nu ook niet vinden.

BrunetJuh 21-01-2006 16:57

Jaa ben ik het mee eens! Ik vind het verschrikkelijk als ik in de stad ben en je hoort allemaal buitenlanders buitenlands praten! Pas je dan toch even aan! Dat ze het thuis doen, moeten ze zelf weten, maar niet in het openbaar.

dingokoning 21-01-2006 16:59

Citaat:

BrunetJuh schreef op 21-01-2006 @ 17:57 :
Jaa ben ik het mee eens! Ik vind het verschrikkelijk als ik in de stad ben en je hoort allemaal buitenlanders buitenlands praten! Pas je dan toch even aan! Dat ze het thuis doen, moeten ze zelf weten, maar niet in het openbaar.
en de mensen die dialect praten? die versta ik ook niet, die moeten ook abn gaan praten dan, thuis mogen ze hun eigen shizzle blaten maar in het openbaar ABN.

Tink* 21-01-2006 17:04

Mochten ze dit doorvoeren, moeten ze een duidelijke scheidingslijn trekken tussen nederlands en dialecten. Ik zou er geen moeite mee hebben dat mensen op straat geen drents meer mogen praten, juist fijner. Maar op zich is het wel iets wat je niet kan nastreven, wat wil ze dan doen als mensen toch een andere taal praten, boete geven? Dat kun je gewoonweg niet overal controleren. Zie je agenten op straat al mensen die dialect praten al mensen aanspreken; he jongeman, praat jij eens even nederlands anders moeten we je een boete geven. En het is natuurlijk ook lastig voor al die toeristen. Maar van de andere kant snap ik het punt ook wel dat die buitenlandse mensen die in Nederland wonen nederlands moeten leren en niet op straat een beetje in het marokkaans of wat dan ook gaan praten.

Prof 21-01-2006 17:07

Citaat:

dingokoning schreef op 21-01-2006 @ 17:47 :
ik vind het ook vrij irritant dat als ik Nederlanders uit andere delen van het land hoor praten, maar geen ene moer versta van wat ze zeggen
och de boer'n waren er altijd al :p

Supersuri 21-01-2006 17:18

Dit is weer een maatregel die natuurlijk voor alleen bepaalde groepen geld. Marokanen, Antilianen, Kaapferdianen, Surinamers. En waarschijnlijk dan tussen de leeftijd 12 t/m 30. Deze maatregel is zo op een groep gericht dat ik er tegen ben.

Neem namelijk niet aan dat alle toeristen nederlands moeten praten en daarnaast zijn er altijd nog mensen die geen nederlands praten bij grote internationale bedrijven en uitwisselingsstudenten. Dus deze maatregel is slecht.

Mischien is het idee nog wel aardig, maar uitvoering beroerd.

Ze wil denk ik het probleem aanpakken dat je groepjes allochtoonse jongeren op straat hun eigen taal tegen elkaar praten. Dat vind ze slecht voor de intergratie enzo. Valt wat voor te zeggen. Maar dit is al aan te pakken door samenscholen of groepsvorming toe te passen. Daar gaat dit nieuwe idee niet voor werken hoor.

Heel slecht plan dus.

Makali 21-01-2006 17:19

Citaat:

Kijk als mensen in hun eigen brabbeltaaltje met elkaar praten who cares en afluisteren is ook niet erg netjes he ;) . Ik erger me persoonlijk meer aan mensen die ongevraagd een praatje met je proberen aan te knoppen

koekjes 21-01-2006 17:23

wat een onzin... ben ik de enige die me niet stoort aan andere talen/dialecten op straat? zolang ze niet tegen me lullen zit ik er niet mee, en je kan onmogelijk iedereen verplichten abn te praten en hoe wil je t controleren

en dat van die rotterdammers snap ik niet, waarom zijn zij de enige die niet mogen discrimineren :s

Uice 21-01-2006 17:50

Weer zo'n belachelijk plan van onze Nederlandse Thatcher. Dit is nooit te verdedigen of vol te houden.

Prof 21-01-2006 17:58

Citaat:

Juice schreef op 21-01-2006 @ 18:50 :
Weer zo'n belachelijk plan van onze Nederlandse Thatcher.
hadden we die maar :'(

Subject 21-01-2006 18:22

Citaat:

Dus omdat JIJ het verschrikkelijk vindt dat je ze niet kunt verstaan, moeten ze allemaal maar Nederlands praten. Wat is het probleem, serieus. :confused:

Nederland..grlbl...vrij land..blabla..

Roos 21-01-2006 18:26

He ik woon in Rotterdam en heb er helemaal niets van meegekregen :o Denk je nu echt dat twee oude Marokkaanse mannen Nederlands gaan praten als ze samen over straat lopen? Krijgen ze anders een boete ofzo?
Ik vind het echt dikke onzin. Welk doel zal het dienen? Wat lost het op?

koekjes 21-01-2006 18:28

Citaat:

Subject schreef op 21-01-2006 @ 19:22 :
Dus omdat JIJ het verschrikkelijk vindt dat je ze niet kunt verstaan, moeten ze allemaal maar Nederlands praten. Wat is het probleem, serieus. :confused:

Nederland..grlbl...vrij land..blabla..

het is toch erg als je niet kan horen waar mensen t over hebben al is het jouw zaak niet! :rolleyes: (n)

Uice 21-01-2006 18:31

Citaat:

Ja precies, ik wil wel kunnen horen waar andere mensen het over hebben. Daarom vind ik ook dat toeristen allemaal Nederlands moeten leren, en dat mensen met een spraakgebrek waardoor ze moeilijk te verstaan zijn in het openbaar hun mond moeten houden.

Zacht praten/fluisteren moet ook verboden worden, dat spreekt voor zich. Om nog maar te zwijgen van de gebarentaal die doven gebruiken; daar snap ik echt niks van. Afschaffen dus.

Joostje 21-01-2006 18:32

Goed plan! Ik voel me echt stukken veiliger gelijk!!!

Boebsie 21-01-2006 18:38

Achterlijk voorstel.

Heej ik vindt het wel gezellig al die verschillende talen, geeft mij juist het gevoel van saamhorigheid. Ondanks onze verschillen zijn we allemaal nederlanders.
Het is altijd een hele belevenis in de metro, vooral Afrikanen zijn duidelijk aanwezig als ze gaan converseren ;).
Ik snap echt totaal niet waarom mensen zich hieraan kunnen irriteren, jeez stel je wat toleranter op.
Ik vind het overigens wel belangrijk dat men ook de nederlandse taal goed beheerst (geldt natuurlijk niet voor toeristen).

Levitating Nun 21-01-2006 18:43

Citaat:

Boebsie schreef op 21-01-2006 @ 19:38 :
Het is altijd een hele belevenis in de metro, vooral Afrikanen zijn duidelijk aanwezig als ze gaan converseren ;).
Jahaha, zeker waar. Zeker als ze op zondag naar de kerk gaan ergens op de Wibaut ;)

Mark Almighty 21-01-2006 19:19

Als twee mensen op straat in hun eigen taal willen spreken, wie de neuk heeft daar dan last van? Wat is dit voor achterlijk voorstel? (n)

Snees 21-01-2006 19:23

Citaat:

Roos schreef op 21-01-2006 @ 19:26 :
He ik woon in Rotterdam en heb er helemaal niets van meegekregen :o Denk je nu echt dat twee oude Marokkaanse mannen Nederlands gaan praten als ze samen over straat lopen? Krijgen ze anders een boete ofzo?
Ik vind het echt dikke onzin. Welk doel zal het dienen? Wat lost het op?
Misschien dat we die mannen niet meer als Marokkanen maar als Nederlanders zien. In landen als Frankrijk of de VS, waar immigranten geacht worden zich meer naar de maatstaven van het land te gedragen, worden groepen allochtonen veel beter door autochtonen geaccepteerd. Niet dat ik het specifiek met dit voorstel eens ben, maar je snapt mijn gedachtegang.

Mark Almighty 21-01-2006 19:29

Dit is wel leuk voer voor onze cabaretiers natuurlijk. Wie kan dit nou laten liggen? :D

MightyMarcel 21-01-2006 19:42

op zich heeft snees wat mij betreft het idee begrepen.

Nederlanders zeggen wel dat ze tolerant zijn, maar allochtonen worden nou niet bepaald 'echt opgenomen' in de samenleving, en daar zou zo'n norm iets aan bij kunnen dragen, lijkt me.

Frostbite 21-01-2006 19:42

http://www.pegasus3d.com/download/giant_rolleyes.gif

Levitating Nun 21-01-2006 19:45

Nederlanders zijn niet tolerant, nooit geweest ook. Het juiste woord is "onverschillig".

Subject 21-01-2006 19:51

Citaat:

MightyMarcel schreef op 21-01-2006 @ 20:42 :
Nederlanders zeggen wel dat ze tolerant zijn, maar allochtonen worden nou niet bepaald 'echt opgenomen' in de samenleving, en daar zou zo'n norm iets aan bij kunnen dragen, lijkt me.
Daar zijn allochtonen zelf verantwoordelijk voor. Ze snappen zelf ook wel dat ze beter geaccepteerd worden als ze Nederlands praten. Oftewel; ze kiezen er zelf voor hoe ze overkomen.

Dinalfos 21-01-2006 19:58

Ja, dat is een populair sentiment. Maar zo simpel ligt het natuurlijk niet.

Edit: voor Levitating Nun bedoeld.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.