![]() |
wat heeft vrijheid met moreel en ethiek te maken?
Opdracht voor levensbeschouwing, maar ik heb al duisent uur huiswerk gedaan en hoe meer ik er over nadenk, hoe minder ik er van ga snappen, help :bloos:
|
Citaat:
Maar bedenk zelf eens, wat is er ethisch aan vrijheid? Of andersom beredeneerd: wat is er ethisch aan mensen overheersen en dwingen? |
Citaat:
hm met dat laatste kan ik wel wat, dankje :o |
Citaat:
|
Je moet er ook 'n beetje in opnemen dat je pas echte vrijheid hebt als je een combinatie hebt van positieve en negatieve, dus dat andere mensen dingen laten [zoals jou discrimineren of met je vechten] en ook dingen doen [zoals belasting betalen en zorgen voor scholen en ziekenhuizen].. zodat we allemaal gezellig ethisch verantwoord bezig zijn
En moreel gezien = dat het moreel verwerpelijk is om andermans vrijheid af te nemen, en dan.. er een prachtig verhaal omheen mekkeren |
wat heeft vrijheid met moreel en ethiek te maken?
euhm, alles? |
Iedereen heeft een andere ethiek wat vrijheid betreft. Iedereen denkt daar anders over. De moraal van iedereen is daar ook weer anders aan.
|
Heel simpel gesteld. De overeenkomst tussen beide is dat zij over menselijk handelen gaan. Het verschil: bij vrijheid ligt de nadruk op de mogelijkheden die je als individu hebt om te handelen, bij ethiek bekijken we of jouw keuze uit die mogelijkheden goed of fout is.
|
Als je zelf volkomen vrij handelt, kun je daarbij juist de vrijheid van anderen afnemen. Het etische aspect is hoever je daarbij kunt gaan.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40. |