Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Haiku (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1347163)

Mr Soija verwijderd 23-01-2006 13:13

Haiku

Ik heb voor 't eerst geprobeerd een haiku te schrijven. Zeg maar of jullie hem geslaagd vinden.

de verwelkte bloem
valt op de zwarte aarde
de worm kruipt omhoog

of

de verwelkte bloem
valt neer op zwarte aarde
wormen verschijnen

Ik heb nog veel andere mogelijkheden in mn hoofd maar ik weet niet wat 't beste is.

vidaaa 23-01-2006 14:12

Ik heb geen verstand van haiku's, maar de eerste vind ik het beste.

Mr Soija verwijderd 23-01-2006 14:26

Citaat:

vidaaa schreef op 23-01-2006 @ 15:12 :
Ik heb geen verstand van haiku's, maar de eerste vind ik het beste.
tnQ :D zelf vind ik die ook mooier, die is ook meer het oorspronkelijke.

Vogelvrij 23-01-2006 15:06

De eerste, lekker veel o's:)

Porcelain 23-01-2006 16:02

Toevallig heb ik me eens verdiept in Haiku's (want ik moest er van Ave één schrijven) en volgens mij is het de bedoeling dat in de laatste regel een soort van omslag, een wending zit. Dat kan ik niet zo vinden in je Haiku. Hoewel, in de tweede is het duidelijker, de druppel valt naar beneden en de worm komt omhoog. In dat opzicht is die dus beter, vind ik. Hoewel het eigenlijk geen wending is, maar een tegenstelling.

Maarja, pff, Haiku's zijn echt vreselijk moeilijk en volgens mij is alleen een echte Tibetaanse monnik in staat een goede te maken, dus goed geprobeerd:).

Mr Soija verwijderd 24-01-2006 10:37

Citaat:

Vogelvrij schreef op 23-01-2006 @ 16:06 :
De eerste, lekker veel o's:)
tnx, nu je het zegt van die o's, vandaar dat ik de ij zo raar vond in verschijnen.

Citaat:

Porcelain schreef op 23-01-2006 @ 17:02 :
Toevallig heb ik me eens verdiept in Haiku's (want ik moest er van Ave één schrijven) en volgens mij is het de bedoeling dat in de laatste regel een soort van omslag, een wending zit. Dat kan ik niet zo vinden in je Haiku. Hoewel, in de tweede is het duidelijker, de druppel valt naar beneden en de worm komt omhoog. In dat opzicht is die dus beter, vind ik. Hoewel het eigenlijk geen wending is, maar een tegenstelling.

Maarja, pff, Haiku's zijn echt vreselijk moeilijk en volgens mij is alleen een echte Tibetaanse monnik in staat een goede te maken, dus goed geprobeerd:).

bedankt voor je reactie :D Maar volgens mij zat een wending alleen bij een tanka niet bij een haiku. Maar jij zou dus gaan voor:

de verwelkte bloem
de worm kruipt omhoog

Halogeen 24-01-2006 10:42

Citaat:

Mr Soija schreef op 24-01-2006 @ 11:37 :
Maar jij zou dus gaan voor:

de verwelkte bloem
de worm kruipt omhoog

voor wat het waard is, ik ook.

Meadow 24-01-2006 11:14

Kan iemand me helder uitleggen wat een Haiku ongeveer is? Heb er al eens eerder naar gezocht, maar heb het nooit helemaal begrepen...

Mr Soija verwijderd 24-01-2006 11:59

Citaat:

Meadow schreef op 24-01-2006 @ 12:14 :
Kan iemand me helder uitleggen wat een Haiku ongeveer is? Heb er al eens eerder naar gezocht, maar heb het nooit helemaal begrepen...
http://nl.wikipedia.org/wiki/Haiku#Haiku

Mr Soija verwijderd 24-01-2006 12:01

Citaat:

Halogeen schreef op 24-01-2006 @ 11:42 :
voor wat het waard is, ik ook.
cool :cool: Dit was ook één van de andere mogelijkheden die ik mn hoofd had. En deze vind ik ook mooi ja.

Meadow 24-01-2006 14:19

Danku, ik vind deze diuchtvorm niet geloof ik :(...

pomme 24-01-2006 16:32

Ik weet niet wat ik van een haiku moet vinden. Ik denk dat die in het Japans veel mooier klinken en zijn dan als je er een Nederlandstalige maakt, op een of andere manier passen die dingen perfect in het Japans.
Maar als ik moet kiezen ga ik ook voor nr 1.

Mr Soija verwijderd 24-01-2006 19:02

Citaat:

pomme schreef op 24-01-2006 @ 17:32 :
Ik weet niet wat ik van een haiku moet vinden. Ik denk dat die in het Japans veel mooier klinken en zijn dan als je er een Nederlandstalige maakt, op een of andere manier passen die dingen perfect in het Japans.
Maar als ik moet kiezen ga ik ook voor nr 1.

Er is nu ook een nummer drie hè:

de verwelkte bloem
de worm kruipt omhoog

Bedankt voor je reactie

elysea 24-01-2006 19:42

mij is geleerd dat de haiku een moment moet vangen, en tegelijkertijd een sterk beeld moet oproepen. met deze regel in mijn achterhoofd vind ik de eerste ook de beste.

Mr Soija verwijderd 24-01-2006 19:52

Ik ga dan denk ik voor de eerste met zoveel voorstanders. Iedereen tnx voor 't reageren. :D (y)

*nerwen elensar 24-01-2006 21:42

Yeps, de 1e geniet ook m'n voorkeur. Maar om eerlijk te zijn, ik heb al krachtigere haiku's (is dit het juiste meervoud?) gelezen. Maar hij is wel geslaagd.

Een voorbeeld van een haiku die ik erg goed vind:

Een meeuw krijst op zee
en strijkt neer over 't water:
een visje minder.

(Tom De Bruyn, uit 'Te weinig handen om te wuiven')
geloof het of niet maar die jongen was 12 toen hij dat geschreven had :eek:

Mr Soija verwijderd 25-01-2006 08:32

Citaat:

*nerwen elensar schreef op 24-01-2006 @ 22:42 :

idg is het een hele goede haiku. :D en tnx

Meadow 25-01-2006 13:24

Citaat:

*nerwen elensar schreef op 24-01-2006 @ 22:42 :
Yeps, de 1e geniet ook m'n voorkeur. Maar om eerlijk te zijn, ik heb al krachtigere haiku's (is dit het juiste meervoud?) gelezen. Maar hij is wel geslaagd.

Een voorbeeld van een haiku die ik erg goed vind:

Een meeuw krijst op zee
en strijkt neer over 't water:
een visje minder.

(Tom De Bruyn, uit 'Te weinig handen om te wuiven')

Ja, die vind ik wel mooi!

Rj11 25-01-2006 21:24

ik vind die dingen altijd zo verrekte kort.
Niet dat ik verder kritiek lever op Haiku`s, maar een kern of thema in 3 regels beschrijven lijkt mij een kunst.
Geef mij maar mooie lange gedichten:)

yapo 26-01-2006 22:52

Die pure schoonheid,
haar intens mooie lichaam,
wordt nu ruw verkracht.

Porcelain 27-01-2006 09:27

Volgens mij is dat ook geen Haiku volgens de regels. Want een Haiku gaat over de natuur, wacht, het dichttopic kan het mooier zeggen:

Het gaat altijd om een natuurobservatie waarbij moet worden meegegeven dat die observatie puur moet zijn, dus zonder dat de dichter zichzelf of zijn eigen waarden daarin mee geeft. Het gaat om de wereld. Niet om hoe de dichter die beleeft.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56.