Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Haiku (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1347163)

Mr Soija verwijderd 23-01-2006 13:13

Haiku

Ik heb voor 't eerst geprobeerd een haiku te schrijven. Zeg maar of jullie hem geslaagd vinden.

de verwelkte bloem
valt op de zwarte aarde
de worm kruipt omhoog

of

de verwelkte bloem
valt neer op zwarte aarde
wormen verschijnen

Ik heb nog veel andere mogelijkheden in mn hoofd maar ik weet niet wat 't beste is.

vidaaa 23-01-2006 14:12

Ik heb geen verstand van haiku's, maar de eerste vind ik het beste.

Mr Soija verwijderd 23-01-2006 14:26

Citaat:

vidaaa schreef op 23-01-2006 @ 15:12 :
Ik heb geen verstand van haiku's, maar de eerste vind ik het beste.
tnQ :D zelf vind ik die ook mooier, die is ook meer het oorspronkelijke.

Vogelvrij 23-01-2006 15:06

De eerste, lekker veel o's:)

Porcelain 23-01-2006 16:02

Toevallig heb ik me eens verdiept in Haiku's (want ik moest er van Ave één schrijven) en volgens mij is het de bedoeling dat in de laatste regel een soort van omslag, een wending zit. Dat kan ik niet zo vinden in je Haiku. Hoewel, in de tweede is het duidelijker, de druppel valt naar beneden en de worm komt omhoog. In dat opzicht is die dus beter, vind ik. Hoewel het eigenlijk geen wending is, maar een tegenstelling.

Maarja, pff, Haiku's zijn echt vreselijk moeilijk en volgens mij is alleen een echte Tibetaanse monnik in staat een goede te maken, dus goed geprobeerd:).

Mr Soija verwijderd 24-01-2006 10:37

Citaat:

Vogelvrij schreef op 23-01-2006 @ 16:06 :
De eerste, lekker veel o's:)
tnx, nu je het zegt van die o's, vandaar dat ik de ij zo raar vond in verschijnen.

Citaat:

Porcelain schreef op 23-01-2006 @ 17:02 :