Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   De wortel van........ (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=135005)

HelpMePlease 21-06-2002 13:16

De wortel van........

Hallo,

nou ben ik helemaal geen wiskundewonder of wat dan ook maar in intereseer mij zo plots in de wortel van....nou noem maar op. Ik probeer nu vanmiddag hier dus logica te zien in al die wortels.
Nou valt mij op dat alle wortels met als uitkomst 1 tm 30. eindige op 1-4-9-6-5-6-9-4-1. dat zijn dus de wortels. En het quadraat daarachter eindit op 1 tm 9. Is dit nou allemaal waaro f wat? wie weet hier genoeg over die wortels en quadraten, ik snap er niks va en doe ook maar wat. Verder vraag ik me af of je een manier kan bedenken dat je alle wortel met als uitkomst 1 tm 30 uit je hoofd kan leren.

Misschien heb ik alles fout bedacht en opgeschreven hier, neem mij dan niet kwalijk ik haalde alleen maar 1 en 2 voor wiskunde dus, maar die wortels intereseren mij zo..........dus wie kan mij helpen

Lethalis 21-06-2002 16:01

Citaat:

HelpMePlease schreef:
Ik probeer nu vanmiddag hier dus logica te zien in al die wortels.
Als de wortel van y gelijk aan x is, dan is x * x gelijk aan y. Zit verder niks achter :p

Citaat:

Verder vraag ik me af of je een manier kan bedenken dat je alle wortel met als uitkomst 1 tm 30 uit je hoofd kan leren.
Gewoon simpel 30 getalletjes onthouden? :confused:

mathfreak 21-06-2002 20:00

Wat je in ieder geval kunt onthouden is dit:
als een getal op 1 of 9 eindigt, eindigt het kwadraat op 1
als een getal op 2 of 8 eindigt, eindigt het kwadraat op 4
als een getal op 3 of 7 eindigt, eindigt het kwadraat op 9
als een getal op 4 of 6 eindigt, eindigt het kwadraat op 6
als een getal op 5 eindigt, eindigt het kwadraat op 5.

HelpMePlease 22-06-2002 14:14

Citaat:

mathfreak schreef:
Wat je in ieder geval kunt onthouden is dit:
als een getal op 1 of 9 eindigt, eindigt het kwadraat op 1
als een getal op 2 of 8 eindigt, eindigt het kwadraat op 4
als een getal op 3 of 7 eindigt, eindigt het kwadraat op 9
als een getal op 4 of 6 eindigt, eindigt het kwadraat op 6
als een getal op 5 eindigt, eindigt het kwadraat op 5.

ja zoiets bedoelde ik dus. ik weet namelijk helemaal niks gewoon van wiskunde maar dat gewortel intereseert met wel hihi :P maar is dit een soort van regel of hoe noem je het bij wiskunde offuh? wnat zoiets had ik gister zelf ontdekt en ik dacht ja hoort zo of? ja ik ben een beetje vaag, maar weet dan ook niks van wiskunde af! maar thnx!

mathfreak 22-06-2002 15:17

Citaat:

HelpMePlease schreef:

ja zoiets bedoelde ik dus. ik weet namelijk helemaal niks gewoon van wiskunde maar dat gewortel intereseert met wel hihi :P maar is dit een soort van regel of hoe noem je het bij wiskunde offuh? wnat zoiets had ik gister zelf ontdekt en ik dacht ja hoort zo of? ja ik ben een beetje vaag, maar weet dan ook niks van wiskunde af! maar thnx!

Je kunt dit inderdaad als een regel opvatten. Merk op dat je ook omgekeerd te werk kunt gaan:
als een kwadraat eindigt op 1, dan eindigt de wortel uit dat kwadraat op 1 of 9
als een kwadraat eindigt op 4, dan eindigt de wortel uit dat kwadraat op 2 of 8
als een kwadraat eindigt op 5, dan eindigt de wortel uit dat kwadraat op 5
als een kwadraat eindigt op 6, dan eindigt de wortel uit dat kwadraat op 4 of 6
als een kwadraat eindigt op 9, dan eindigt de wortel uit dat kwadraat op 3 of 7.

cmoi 22-06-2002 15:32

idd en die regel heet:

vermenigvuldigen :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.