Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   OV kwijt/vergeten -> kaartje declareren (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1350556)

*sunrise1986* 28-01-2006 13:37

OV kwijt/vergeten -> kaartje declareren
 
Afgelopen week ben ik mijn portemonnee verloren (waarschijnlijk ben ik gerold), maar mijn ovjaarkaart zat er dus ook in. Nou moet ik maandag naar Amsterdam (vanuit Rotterdam) en vroeg me af hoe ik dan het dan het beste kan doen. Ik heb mijn oude ov nog en ik heb het aangifteformulier, misschien dat ik daar de conducteur mee kan overtuigen. Toen bedacht ik me dat je ook een regel had waarmee je een keer als je je ov vergeten was een kaartje kon declareren, maar na veel gezoek op de ib-groep site kan ik dat dus niet vinden. Weet iemand hier iets van?

Go 28-01-2006 13:41

Uit de folder: http://www.ib-groep.nl/Images/8707_6_tcm7-552.pdf

KAART VERGETEN?
Ben je je kaart vergeten en word je gecontroleerd?
Dan moet je een boete betalen, je krijgt daarvoor een acceptgirokaart thuisgestuurd.
Als je achteraf kunt aantonen dat je in het bezit bent van een geldige OV-studentenkaart,
kun je bij het vervoersbedrijf een bezwaarschrift indienen. Zo’n bezwaar zal maximaal één keer per jaar worden gehonoreerd. Het vervoersbedrijf betaalt dan de boete terug.

Daantje_0705 28-01-2006 13:44

Op de site van de NS staat daar wel iets over. Het geldt ook alleen voor de trein dacht ik.

Hakuna 28-01-2006 14:03

Ik vind dat (nieuwe) boete systeem van de NS maar zwaar klote omdat er ook situaties kunnen onstaan die de reiziger niet te verwijten valt. Ik wilde zelf onlangs met de trein naar Aken gaan, maar omdat de kaartjesautomaat ''buiten dienst'' was en op station Landgraaf geen loket meer is (wegbezuinigd) , ben ik maar niet in de trein gestapt om de boete van 35 euro te ontlopen. In zulke situaties moet het toch gewoon mogelijk zijn om een kaartje bij de conducteur te kopen zonder dat je als eerlijke en betalende reiziger gestraft wordt met een boete! :|

Andijvie 28-01-2006 14:36

Citaat:

Cornel schreef op 28-01-2006 @ 15:03 :
Ik vind dat (nieuwe) boete systeem van de NS maar zwaar klote omdat er ook situaties kunnen onstaan die de reiziger niet te verwijten valt. Ik wilde zelf onlangs met de trein naar Aken gaan, maar omdat de kaartjesautomaat ''buiten dienst'' was en op station Landgraaf geen loket meer is (wegbezuinigd) , ben ik maar niet in de trein gestapt om de boete van 35 euro te ontlopen. In zulke situaties moet het toch gewoon mogelijk zijn om een kaartje bij de conducteur te kopen zonder dat je als eerlijke en betalende reiziger gestraft wordt met een boete! :|
Met een geldige reden schelden ze je de boete kwijt en hoef je alleen het kaartje nog maar te betalen. Je krijgt in de trein dan wel de boete, zeg maar, maar als je dan daarna even met de NS belt, ben je er zo vanaf en krijg je alleen een acceptgiro voor het kaartje. Ze zijn érg snel van defecte automaten op de hoogte, en dus zullen ze je ook echt wel geloven.

MightyMarcel 28-01-2006 15:48

maar mensen die in het bezit zijn van een ov-jaarkaart hebben dat probleem niet he, dat ze geen kaartje kunnen kopen.

Balance 28-01-2006 16:05

Citaat:

Cornel schreef op 28-01-2006 @ 15:03 :
Ik vind dat (nieuwe) boete systeem van de NS maar zwaar klote omdat er ook situaties kunnen onstaan die de reiziger niet te verwijten valt. Ik wilde zelf onlangs met de trein naar Aken gaan, maar omdat de kaartjesautomaat ''buiten dienst'' was en op station Landgraaf geen loket meer is (wegbezuinigd) , ben ik maar niet in de trein gestapt om de boete van 35 euro te ontlopen. In zulke situaties moet het toch gewoon mogelijk zijn om een kaartje bij de conducteur te kopen zonder dat je als eerlijke en betalende reiziger gestraft wordt met een boete! :|
Er staat op de automaat een nummer dat je moet bellen als de kaartautomaat stuk is. Op dat moment noteren ze dat in de computer en als jij dan later bezwaar geeft tegen je boete, kijken ze terug of de kaartautomaat idd stuk was (en dat staat er dus in omdat je gebeld hebt) en wordt deze je kwijt gescholden.

Hakuna 28-01-2006 16:14

Ik vind het allemaal maar een heel omslachtig gedoe, dat je als reiziger vooraf alles moet nachecken voordat je de trein in kan! :s

Die automaten nakijken hoort de NS te doen, niet de reiziger! :|

Gelukkig reis ik maar zelden of nooit met de trein, dus dat scheelt alweer! ;)

Kali 28-01-2006 16:24

Ach troost je, het kan nog krasser.
In belgië worden de tarieven voor studenten vanaf februari goedkoper, de + 18 student wordt gelijkgesteld met de - 18 student.
De studenten die dus reeds een jaarabonnement betaald hebben krijgen een gedeelte van hun geld terug, en wat een organisatie, je kan enkel tussen 1 en 10 februari aan het loket je terugbetaling gaan vragen en dit zal cash gebeuren...
Ik voorzie veel problemen, alsmede, WAAROM maar 10 dagen? waarschijnlijk in de hoop dat vele studenten juist dan op reis zijn wegens lesvrije week enz. Maarbon, moest me ff van het hart

Balance 28-01-2006 16:28

Citaat:

Cornel schreef op 28-01-2006 @ 17:14 :
Ik vind het allemaal maar een heel omslachtig gedoe, dat je als reiziger vooraf alles moet nachecken voordat je de trein in kan! :s

Die automaten nakijken hoort de NS te doen, niet de reiziger! :|

Gelukkig reis ik maar zelden of nooit met de trein, dus dat scheelt alweer! ;)

Je hoeft de automaat toch niet na te kijken? :confused:
Op het moment dat je een kaartje hebt, heb je niks met de kaartautomaat te maken.
Heb je nog geen kaartje, dan had je toch al naar die automaat gemoeten (je komt er pas achter dat ie defect is als je een kaartje wil kopen).
Dus ik zie het probleem niet zo.
Bovendien zijn het automaten: zulke dingen kunnen nou eenmaal wel eens stuk gaan. Daar kan de NS ook niet veel aan doen.

Andijvie 28-01-2006 16:55

Citaat:

Cornel schreef op 28-01-2006 @ 17:14 :
Ik vind het allemaal maar een heel omslachtig gedoe, dat je als reiziger vooraf alles moet nachecken voordat je de trein in kan! :s

Die automaten nakijken hoort de NS te doen, niet de reiziger! :|

Gelukkig reis ik maar zelden of nooit met de trein, dus dat scheelt alweer! ;)

Jij maakt het omslachtiger dan het is hoor. Je denkt dat de NS een boze instelling is die 't liefts maar boetes uit wil delen, zo is het helemaal niet. Als je een goede reden hebt, dan hoef je nergens bang voor te zijn.

*sunrise1986* 29-01-2006 09:14

Citaat:

gerwin schreef op 28-01-2006 @ 14:41 :
Uit de folder: http://www.ib-groep.nl/Images/8707_6_tcm7-552.pdf

KAART VERGETEN?
Ben je je kaart vergeten en word je gecontroleerd?
Dan moet je een boete betalen, je krijgt daarvoor een acceptgirokaart thuisgestuurd.
Als je achteraf kunt aantonen dat je in het bezit bent van een geldige OV-studentenkaart,
kun je bij het vervoersbedrijf een bezwaarschrift indienen. Zo’n bezwaar zal maximaal één keer per jaar worden gehonoreerd. Het vervoersbedrijf betaalt dan de boete terug.

Dankjewel! Hierin staat dus dat ze een keer een boete betalen. Dat is opzich wel prettig, maar aangezien ze de controles verscherpt hebben, vertrouw ik er toch niet helemaal op (aangezien van Rotterdam naar Amsterdam soms wel drie keer gecontroleerd wordt -> drie keer een boete?). Dus ik vraag me eigenlijk nog af, stel dat je op het station aankomt en je komt erachter dat je je ov-kaart vergeten bent. Daarom besluit je maar een kaartje te kopen. Kan het je bedrag van dit kaartje ook terugvragen? Dat zie ik namelijk nergens staan.

Roxy 29-01-2006 11:22

je krijgt maar een keer een boete op een traject hoor. Als je de boete hebt gekregen krijg je namelijk een papiertje van de conducteur wat voor een andere conducteur op het hele traject als een kaartje geldt.

Go 29-01-2006 11:33

Ik dacht altijd dat je een boete kreeg en bij het eerstvolgende station uit moet stappen. Maar ik reis dan ook nooit met de trein :p

Daantje_0705 29-01-2006 13:53

Citaat:

*sunrise1986* schreef op 29-01-2006 @ 10:14 :
Dankjewel! Hierin staat dus dat ze een keer een boete betalen. Dat is opzich wel prettig, maar aangezien ze de controles verscherpt hebben, vertrouw ik er toch niet helemaal op (aangezien van Rotterdam naar Amsterdam soms wel drie keer gecontroleerd wordt -> drie keer een boete?). Dus ik vraag me eigenlijk nog af, stel dat je op het station aankomt en je komt erachter dat je je ov-kaart vergeten bent. Daarom besluit je maar een kaartje te kopen. Kan het je bedrag van dit kaartje ook terugvragen? Dat zie ik namelijk nergens staan.
Op de NS site staat ergens dat je een keer per jaar je treinkaartje kan terugvragen. Mijn broertje heeft dat ook wel eens een keer gedaan en dat werd gewoon netjes en snel afgehandeld :)

Daantje_0705 29-01-2006 13:53

Citaat:

gerwin schreef op 29-01-2006 @ 12:33 :
Ik dacht altijd dat je een boete kreeg en bij het eerstvolgende station uit moet stappen. Maar ik reis dan ook nooit met de trein :p
Ze schrijven dan gewoon een kaartje uit voor dat traject aan treintarief met een boete van 35 euro maar dat geldt dan gewoon als kaartje waarmee je de rest van je reis mag vervolgen.

Megadeth 29-01-2006 18:36

Heb het een paar jaar geleden wel eens gehad dat het (enige) automaat het niet deed met PIN betaling en had geen kleingeld bij me.. dus geen kaartje.

Aan de machinist gemeldt en bij de kaartcontrole gezegd dat ik het gemeld had en klaar was het.. moest dan bij het eindstation (Leeuwarden) een kaartje kopen... ze hebben het er niet meer over gehad en liep snel achter ze weg naar de bussen toe.

Scheelde weer 9 euro :D

Ohja, in Belgie komen ze soms niet controleren en als jongere heb je daar een Go pass.. dus in't midden van de trein zitten en zodra er een conducteur aankomt snel schrijven. (Alvast begin & Eindplaats opschrijven als je vaak hetzelfde trajcet reist). Heeft me meerdere malen 4,30 gescheeld :D

Aja en de internationale biljetten (Essen > Grens bijv) zijn gewoon 2 maand geldig, dus als ze niet afstempelen kan je hem her-gebruiken. Erg handig.. want 1,70 betalen voor <1 min van Essen naar de grens is toch pure afzetterij?

*sunrise1986* 30-01-2006 07:07

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 29-01-2006 @ 14:53 :
Op de NS site staat ergens dat je een keer per jaar je treinkaartje kan terugvragen. Mijn broertje heeft dat ook wel eens een keer gedaan en dat werd gewoon netjes en snel afgehandeld :)
Ok, super! Dan kan ik vanmiddag gewoon een kaartje kopen en het geld terugvragen (scheelt toch weer 15 euro) :) .

Konijn 31-01-2006 11:35

Citaat:

Megadeth schreef op 29-01-2006 @ 19:36 :
Heb het een paar jaar geleden wel eens gehad dat het (enige) automaat het niet deed met PIN betaling en had geen kleingeld bij me.. dus geen kaartje.

Aan de machinist gemeldt en bij de kaartcontrole gezegd dat ik het gemeld had en klaar was het.. moest dan bij het eindstation (Leeuwarden) een kaartje kopen... ze hebben het er niet meer over gehad en liep snel achter ze weg naar de bussen toe.

Ja, maar dat kan dus nu niet meer vanwege de nieuwe regels.
Zie de posts van Andijvie, Balance en Daantje_0705.

Andijvie 31-01-2006 12:15

Citaat:

Konijn schreef op 31-01-2006 @ 12:35 :
Ja, maar dat kan dus nu niet meer vanwege de nieuwe regels.
Zie de posts van Andijvie, Balance en Daantje_0705.

Officieel inderdaad niet, maar ik heb al een paar keer hele aardige conducteurs gezien die geen boete gaven maar een soort tweede kans. Mensen die bv. voor 9 uur met korting reizen; al vaak gezien dat de conducteur voorstelde dat ze er bij het eerstvolgende station uit zouden stappen, daar wachten tot negen uur, en dan verder reizen. Of snel een kaartje zonder korting kopen.

Maar goed, officieel hebben ze volledig het recht je die boete te geven. Als je vervolgens een goede reden hebt, schelden ze die boete weer kwijt. (Maar voor 9 uur met korting reizen en zeggen dat je niet wist dat dat niet mocht, is geen goede reden. Een defect automaat wel.)

Balance 31-01-2006 12:45

Citaat:

Andijvie schreef op 31-01-2006 @ 13:15 :
Officieel inderdaad niet, maar ik heb al een paar keer hele aardige conducteurs gezien die geen boete gaven maar een soort tweede kans. Mensen die bv. voor 9 uur met korting reizen; al vaak gezien dat de conducteur voorstelde dat ze er bij het eerstvolgende station uit zouden stappen, daar wachten tot negen uur, en dan verder reizen. Of snel een kaartje zonder korting kopen.

Maar goed, officieel hebben ze volledig het recht je die boete te geven. Als je vervolgens een goede reden hebt, schelden ze die boete weer kwijt. (Maar voor 9 uur met korting reizen en zeggen dat je niet wist dat dat niet mocht, is geen goede reden. Een defect automaat wel.)

Ik heb nu 6x gezien dat iemand werd gecontroleerd die geen kaartje had.

2 donkere mensen en 4 blanke mensen.
de blanke mensen mochten allemaal zonder pardon doorreizen en van de donkere mensen kreeg er 1 een boete en de ander kreeg een boete én werd de trein uit gezet bij het volgende station.

Geweldig, van die aardige conducteurs (Y)
Maar als ze nou gewoon iedereen gelijk behandelden zou het er wel een stuk eerlijker op worden.

Andijvie 31-01-2006 12:47

Mja, net zoiets als oude mensen die met korting reizen voor 9 uur geen boete geven, maar die jongere wel 'want die hadden toch beter moeten lezen'. Allebei hadden ze beter moeten lezen :P
Ik vind ook dat je mensen óf altijd direct een boete geeft óf ze altijd een kans geeft, niet de ene wel een kans en de volgende maar direct een boete.

Daantje_0705 31-01-2006 14:26

Citaat:

Balance schreef op 28-01-2006 @ 17:05 :
Er staat op de automaat een nummer dat je moet bellen als de kaartautomaat stuk is. Op dat moment noteren ze dat in de computer en als jij dan later bezwaar geeft tegen je boete, kijken ze terug of de kaartautomaat idd stuk was (en dat staat er dus in omdat je gebeld hebt) en wordt deze je kwijt gescholden.
NS weet sowieso wel of een automaat defect is, dat geeft de automaat namelijk zelf door. [Vraag me niet hoe dat werkt] Als je dan belt kan er hoogstens voor gezorgd worden dat het sneller gerepareerd wordt.

Balance 31-01-2006 15:18

Citaat:

Daantje_0705 schreef op 31-01-2006 @ 15:26 :
NS weet sowieso wel of een automaat defect is, dat geeft de automaat namelijk zelf door. [Vraag me niet hoe dat werkt] Als je dan belt kan er hoogstens voor gezorgd worden dat het sneller gerepareerd wordt.
Ik kreeg een keer commentaar van de conducteur dat ik het nummer niet gebeld had, maar misschien was ie dan gewoon chagrijnig :p

Roos 31-01-2006 17:17

Die conducteurs, daar kan je ook geen peil op trekken. Sommige zijn heel lief, maar andere........

Ik kon eerst geen kaartje kopen door een defecte automaat. Ik meldde het gelijk bij de conducteur in de trein. Kreeg ik een boete en moest ik een duur kaartje kopen :mad:
Vervolgens is de conducteur tijdens de hele treinreis niet eens langsgeweest om te controleren!
Had ik nou maar gewoon mijn mond gehouden...:D


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.