Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   'Hoog in de koppeling' Wat betekent dit? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1351231)

coopergirl 29-01-2006 17:45

'Hoog in de koppeling' Wat betekent dit?
 
Mijn st.vader reed onlangs in mijn auto. Hij vertelde dat mijn auto hoog in de koppeling zit :confused: Hij begon een technisch verhaal op te hangen toen ik om verduidelijking vroeg.. Wie zou mij dit kunnen uitleggen? Ik heb mijzelf aangeleerd de koppeling te vroeg in te trappen als ik eenmaal aan het remmen ben, dat probeer ik me nu af te leren!

Hoe verneem je dat je auto 'hoog in de koppeling zit'? Hij slipt niet, schakelt net zo als in het begin... Iemand?


Bedankt,

Kali 29-01-2006 17:55

dat hangt volgens mij niet af van je rijstijl maar van je auto zelf?

Lucky Luciano 29-01-2006 18:05

misschien bedoelt hij dat het aangrijpingspunt van de koppeling erg hoog ligt

MightyMarcel 29-01-2006 18:25

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 29-01-2006 @ 19:05 :
misschien bedoelt hij dat het aangrijpingspunt van de koppeling erg hoog ligt
lijkt mij ook.

Kali 29-01-2006 18:27

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 29-01-2006 @ 19:05 :
misschien bedoelt hij dat het aangrijpingspunt van de koppeling erg hoog ligt
Volgens mij dus ook, dat ligt niet aan je rijstijl maar aan je auto zelf volgens mij.

MTpower 29-01-2006 20:31

Citaat:

Kali schreef op 29-01-2006 @ 19:27 :
Volgens mij dus ook, dat ligt niet aan je rijstijl maar aan je auto zelf volgens mij.
Goedzo :p

LB06 29-01-2006 20:45

Dat zei hij vast nadat hij de auto had laten afslaan, bij wijze van smoesje ;)

Tiño 29-01-2006 20:46

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 29-01-2006 @ 19:05 :
misschien bedoelt hij dat het aangrijpingspunt van de koppeling erg hoog ligt
eerste waar ik aan dacht.

coopergirl 30-01-2006 12:06

Volgens hem ligt het wel aan mijn rijstijl.. Hij heeft ook in de auto gereden voordat ik erin reed. In die anderhalve maand dat ik er in rijd zou ik er voor hebben gezorgd dat ie "hoog in de koppeling zit".
Dat dat 'begrip' synoniem voor aangrijpsingspunt is, klinkt wel logisch.
Momenteel hebben we ruzie, vragen wat hij er exact mee bedoelde is dus geen optie :)

Lucky Luciano 30-01-2006 12:39

Eens om de zoveeltijd moet de koppeling worden bijgesteld. Bijvoorbeeld omdat er in een hydrolisch systeem lucht in de kabels is gekomen. Dit komt denk ik vooral als je erg snel de pedalen in trapt

MightyMarcel 30-01-2006 14:33

een hydraulisch systeem is dan wel weer niet in te stellen en bijzonder moeilijk te beinvloeden door je rijstijl.

wel kun je door je rijstijl je koppelingsplaten nogal laten slijten, maar daar lijkt me hier niet echt sprake van.

volgens mij weet je vader maar voor de helft waar-die t over heeft...

Lucky Luciano 30-01-2006 16:32

Citaat:

MightyMarcel schreef op 30-01-2006 @ 15:33 :
een hydraulisch systeem is dan wel weer niet in te stellen en bijzonder moeilijk te beinvloeden door je rijstijl.


Theoretisch gezien wel. Als je je pedaal snel intrapt zal de compressie sneller plaats vinden en is er meer kans op het ontstaan van lucht.

Gimme more beer 30-01-2006 16:56

Volgens mij is je vader inderdaad aan het zwammen en is hij gewoon nijdig dat jij beter rijdt dan hij :P

remy476 30-01-2006 17:08

proberen minder gas te geven bij wegrijden. dan krijg je een lager aangrijpingspunt ( maar of dat nu nog helpt :confused: )

MightyMarcel 30-01-2006 17:59

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 30-01-2006 @ 17:32 :
Theoretisch gezien wel. Als je je pedaal snel intrapt zal de compressie sneller plaats vinden en is er meer kans op het ontstaan van lucht.
dat valt op zich wel mee. in theorie heb je deels gelijk, maar als het je lukt om op die manier - permanent - iets aan de koppeling te verneuken, heb je sowieso een probleem met die auto.

@remy : wat een onzin. de hoeveelheid gas die je geeft heeft - uiteraard - geen enkele invloed op het aangrijpingspunt van een koppeling.

Lucky Luciano 30-01-2006 18:01

Citaat:

MightyMarcel schreef op 30-01-2006 @ 18:59 :
dat valt op zich wel mee. in theorie heb je deels gelijk, maar als het je lukt om op die manier - permanent - iets aan de koppeling te verneuken, heb je sowieso een probleem met die auto.


Dat beweer ik toch ook niet.
@TS:
Het is trouwens wel zo, dat je het aangrijpingspunt kunt verlagen. Je kan vragen of ze je leidingsysteem ontluchten en evt verversen.

MightyMarcel 30-01-2006 18:43

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 30-01-2006 @ 19:01 :
Dat beweer ik toch ook niet.
@TS:
Het is trouwens wel zo, dat je het aangrijpingspunt kunt verlagen. Je kan vragen of ze je leidingsysteem ontluchten en evt verversen.

bij een hydraulische koppeling kun je doorgaans het aangrijpingspunt nou net niet veranderen.

Lucky Luciano 30-01-2006 19:16

Citaat:

MightyMarcel schreef op 30-01-2006 @ 19:43 :
bij een hydraulische koppeling kun je doorgaans het aangrijpingspunt nou net niet veranderen.
Wel als er lucht in de leidingen zit

phoxetis 31-01-2006 12:59

Citaat:

coopergirl schreef op 30-01-2006 @ 13:06 :
Volgens hem ligt het wel aan mijn rijstijl.. Hij heeft ook in de auto gereden voordat ik erin reed. In die anderhalve maand dat ik er in rijd zou ik er voor hebben gezorgd dat ie "hoog in de koppeling zit".
Dat dat 'begrip' synoniem voor aangrijpsingspunt is, klinkt wel logisch.
Momenteel hebben we ruzie, vragen wat hij er exact mee bedoelde is dus geen optie :)

ik deel de mening dat je pa uit z'n nek kletst :D

het enige dat kan is dat je achterlijk veel gas geeft bij het op laten komen van een koppeling en daarmee de boel versneld verslijt, maar als het goed is hebben ze je dergelijke trekjes als het goed is afgeleerd bij je rijlessen ;)

Nona 31-01-2006 22:48

Citaat:

coopergirl schreef op 30-01-2006 @ 13:06 :
In die anderhalve maand dat ik er in rijd zou ik er voor hebben gezorgd dat ie "hoog in de koppeling zit".

Niet dat ik hier ook maar iets van weet hoor, maar het klinkt alsof je vader een veel te technisch verhaal ophangt waar hij zelf maar de helft van begrijpt en vervolgens iets beweert dat hoogst onwaarschijnlijk is. Want dat aangrijpingspunt kun je naar mijn weten niet zomaar beïnvloeden, en al helemaal niet in anderhalve maand.

MTpower 31-01-2006 22:49

Citaat:

Kruimel schreef op 31-01-2006 @ 23:48 :
Niet dat ik hier ook maar iets van weet hoor, maar het klinkt alsof je vader een veel te technisch verhaal ophangt waar hij zelf maar de helft van begrijpt en vervolgens iets beweert dat hoogst onwaarschijnlijk is. Want dat aangrijpingspunt kun je naar mijn weten niet zomaar beïnvloeden, en al helemaal niet in anderhalve maand.
Het kan wel, alleen dan doe je echt iets serieus fout :D :p

KleinSpookje 01-02-2006 20:29

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 30-01-2006 @ 17:32 :
Theoretisch gezien wel. Als je je pedaal snel intrapt zal de compressie sneller plaats vinden en is er meer kans op het ontstaan van lucht.
Indien er genoeg vloeistof in het potje zit kan er geen lucht in het systeem komen, ergo hetzelfde als met een remsysteem? :)

Lucky Luciano 01-02-2006 22:44

Citaat:

KleinSpookje schreef op 01-02-2006 @ 21:29 :
Indien er genoeg vloeistof in het potje zit kan er geen lucht in het systeem komen, ergo hetzelfde als met een remsysteem? :)
Dat lijkt me wel. Maar het is natuurlijk moeilijk om het systeem altijd helemaal vol te houden. Het is nooit 100% afgesloten en er zullen wel kleine lekjes kunnen ontstaan, waardoor wat olie weglekt.

MTpower 02-02-2006 04:06

Citaat:

KleinSpookje schreef op 01-02-2006 @ 21:29 :
Indien er genoeg vloeistof in het potje zit kan er geen lucht in het systeem komen, ergo hetzelfde als met een remsysteem? :)
Op mijn scooter (ja, die heb ik ook nog gehad :bloos: ) had ik ook een schijfremsysteem, die rem heb ik ook wel eens moeten ontluchten :o
Dus het kan wel...

coopergirl 09-02-2006 14:03

Citaat:

MightyMarcel schreef op 30-01-2006 @ 15:33 :
een hydraulisch systeem is dan wel weer niet in te stellen en bijzonder moeilijk te beinvloeden door je rijstijl.

wel kun je door je rijstijl je koppelingsplaten nogal laten slijten, maar daar lijkt me hier niet echt sprake van.

volgens mij weet je vader maar voor de helft waar-die t over heeft...

Hij heeft voorheen MTS gedaan :o Ofwel; de kennis heeft hij volgens mij wel in huis (?).

De ruzie is tijdelijk voorbij waardoor ik hem kon vragen wat hij hiermee bedoelde. Hij bedoelde ermee dat het inderdaad zoals jullie al zeiden om het aangrijpingspunt ging. Als het wat beterder weer is, wil hij de koppelingsplaten wel (anders?) afstellen.

Volgens mij kun je die koppelingsplaten wel snel verkloten, mn st vader zei dat dit bij elke willekeurige auto het geval was. (10 sec gas en koppeling indrukken oid).
Indien ik op een rotonde rijd, had ik in het begin vooral de neiging de halve rotonde bijwijze van nog met koppeling ingetrapt te 'rijden'. Doordat ik te laat terug schakelde en te laat de koppeling weer liet opkomen heeft ie misschien een tik gekregen...

Op de site nieuwerijden.nl las ik iets over de auto laten uitrollen dmv je koppeling in te drukken.. Slijten ze hier dan niet sneller door? :confused:

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!!

Gimme more beer 09-02-2006 14:18

Citaat:

coopergirl schreef op 09-02-2006 @ 15:03 :
Op de site nieuwerijden.nl las ik iets over de auto laten uitrollen dmv je koppeling in te drukken.. Slijten ze hier dan niet sneller door? :confused:
Alleen maar als je met "slippende koppeling" rijdt. Wat ze op nieuwerijden.nl bedoelen is dat je je koppeling geheel inhoudt, wat dus ongeveer gelijk staat aan de versnellingsbak in z'n vrij zetten. De koppelingsplaten maken geen contact.

Het voordeel hiervan is, dat je nog heel lang ongeveer dezelfde snelheid kunt behouden, zonder veel benzine te gebruiken (stationair gebruik je érg weinig benzine). Dat is beter dan constant gassen en remmen. Het is alleen niet zo "cool" ;)

MTpower 09-02-2006 16:38

Gewoon in de versnelling uit laten rollen bij het stoplicht :o
Scheelt je remblokjes :p

Ivo 09-02-2006 18:04

En is bij een moderne auto nog (iets) zuiniger omdat de motor zichzelf dan niet hoeft aan te drijven, want dat gebeurt door de wielen als je nog in de versnelling rijdt.
Overigens niet op deze manier je remblokjes sparen als je weinig rijdt. Als je bijna nooit echt remt, ontstaat er namelijk roestvorming op je remschijven, wat goed is voor APK-afkeur.
Een weekje of twee voor de APK dus even kijken of er roest op je remschijven zit, zo ja, dan in die twee weken even flink gebuik maken van je rempedaal, want dan slijt de roest er weer vanaf.

coopergirl 09-02-2006 18:50

@ Ivo, ik rijd per week minimaal 350 km en 3 maand geleden is-ie APK gekeurd. Dank voor de uitleg! In de versnelling zetten, koppeling indrukken en gewoon naar het verkeerslicht rollen :p Enerzijds wel jammer dat ik dit weinig heb meegekregen tijdens rijles. 50 km/u rijden in z'n 5 ivm milieu werd wel op gehamerd. (Dat was een diesel, in mijn auto krijg ik een blubberig geluid als ik 50 km/u in de 5de versnelling rijd :P (n))

MTpower 09-02-2006 19:31

50 in z'n 4 als je benzine rijdt is over het algemeen goed te doen en het bespaart je echt een hoop brandstof op de lange termijn.

Gimme more beer 10-02-2006 10:39

Citaat:

MTpower schreef op 09-02-2006 @ 20:31 :
50 in z'n 4 als je benzine rijdt is over het algemeen goed te doen en het bespaart je echt een hoop brandstof op de lange termijn.
Ja, maar je kunt, als je dan gaat optrekken (bij het uitrijden van de bebouwde kom bijvoorbeeld), wel beter even terugschakelen. Moderne auto's kunnen redelijk trekken laag in de toeren, maar in de 4 of 5 optrekken bij 50 km/h voelt meestal toch niet erg lekker :P

Overigens kan 50 rijden in de 5 prima, ook in de meeste (modernere) benzine auto's, alleen je moet dus niet optrekken in de 5 en daarom kun je beter cruisen in de 4.

MightyMarcel 10-02-2006 13:30

Citaat:

Gimme more beer schreef op 10-02-2006 @ 11:39 :
Ja, maar je kunt, als je dan gaat optrekken (bij het uitrijden van de bebouwde kom bijvoorbeeld), wel beter even terugschakelen. Moderne auto's kunnen redelijk trekken laag in de toeren, maar in de 4 of 5 optrekken bij 50 km/h voelt meestal toch niet erg lekker :P

Overigens kan 50 rijden in de 5 prima, ook in de meeste (modernere) benzine auto's, alleen je moet dus niet optrekken in de 5 en daarom kun je beter cruisen in de 4.

ik kan toch echt prima wegkomen als ik 50 rij in de 4. (in de 5 niet, maar goed, das vrij logisch).

hangt overigens vooral van de verhoudingen van de bak af. Auto's die vooral op zuinig rijden zijn afgesteld, hebben een langere overbrenging en maken derhalve minder toeren dan een vergelijkbare auto in dezelfde versnelling/snelheid met een andere versnellingsbak. (mijn auto maakt denk ik zo'n 2000 toeren bij 50 in de '4' - een prima toerental, zuinig, maar als je gas bijgeeft trekt-ie snel genoeg weg. )

Periodiek 11-02-2006 10:27

Ik gebruik de koppeling alleen als ik 'm in de versnelling moet zetten. Bij het naderen van een rood verkeerslicht, laat ik het gas los en op hetzelfde moment schuif ik 'm in z'n vrij (zonder koppelingspedaal).
De beweging moet wel vloeiend zijn, anders verne*kt het je hele versnellingsbak (dus probeer niet als je het niet snapt).

Hierdoor bespaar je je koppelingsplaten en kan je bij het stoplicht allebei je voeten laten rusten.

coopergirl 11-02-2006 12:24

Citaat:

Periodiek schreef op 11-02-2006 @ 11:27 :
Ik gebruik de koppeling alleen als ik 'm in de versnelling moet zetten. Bij het naderen van een rood verkeerslicht, laat ik het gas los en op hetzelfde moment schuif ik 'm in z'n vrij (zonder koppelingspedaal).
De beweging moet wel vloeiend zijn, anders verne*kt het je hele versnellingsbak (dus probeer niet als je het niet snapt).

Hierdoor bespaar je je koppelingsplaten en kan je bij het stoplicht allebei je voeten laten rusten.

Wtf, ik begrijp het inderdaad niet :D Je moet toch je koppeling indrukken als je wilt schakelen... Ik heb nog nooit geprobeerd te schakelen zonder koppeling, eigenlijk.. Ik ga niet met jouw truck expirementeren, daar ben ik te onervaren voor :p

Periodiek 11-02-2006 19:04

Citaat:

coopergirl schreef op 11-02-2006 @ 13:24 :
Wtf, ik begrijp het inderdaad niet :D Je moet toch je koppeling indrukken als je wilt schakelen... Ik heb nog nooit geprobeerd te schakelen zonder koppeling, eigenlijk.. Ik ga niet met jouw truck expirementeren, daar ben ik te onervaren voor :p
Als je schakelt moet je wel je koppeling gebruiken. Maar wat ik bedoel is dat je 'm in z'n vrij kan zetten zonder je koppeling. Bespaart koppelingsplaten en brandstof(y)

MightyMarcel 11-02-2006 22:19

Citaat:

Periodiek schreef op 11-02-2006 @ 20:04 :
Als je schakelt moet je wel je koppeling gebruiken. Maar wat ik bedoel is dat je 'm in z'n vrij kan zetten zonder je koppeling. Bespaart koppelingsplaten en brandstof(y)
je kan wel schakelen zonder koppeling, is alleen errug lastig - als je tenminste de boel heel wil laten - maar het kan wel. (kwestie van toerental bak en motor gelijk laten lopen).

in zn vrij zetten zonder te koppelen spaart je platen een heel klein beetje, maar als je veel weerstand voelt is t wel slecht voor je bak. (maar duw je m zo in de vrij, dan is dr niks aan de hand, uiteraard).

hoezo bespaart t brandstof ?

Periodiek 12-02-2006 19:25

Citaat:

MightyMarcel schreef op 11-02-2006 @ 23:19 :
je kan wel schakelen zonder koppeling, is alleen errug lastig - als je tenminste de boel heel wil laten - maar het kan wel. (kwestie van toerental bak en motor gelijk laten lopen).

in zn vrij zetten zonder te koppelen spaart je platen een heel klein beetje, maar als je veel weerstand voelt is t wel slecht voor je bak. (maar duw je m zo in de vrij, dan is dr niks aan de hand, uiteraard).

hoezo bespaart t brandstof ?

ik laat 'm altijd uitrijden in z'n vrij, dus dat bespaart. En zo ver mogelijk vooruit kijken helpt heel goed (ivm met stoplichten en rotondes).

Anyway; het maakt het rijden een stuk leuker:)

phoxetis 13-02-2006 08:16

Citaat:

Periodiek schreef op 12-02-2006 @ 20:25 :
ik laat 'm altijd uitrijden in z'n vrij, dus dat bespaart. En zo ver mogelijk vooruit kijken helpt heel goed (ivm met stoplichten en rotondes).

Anyway; het maakt het rijden een stuk leuker:)

nou vooruitkijken helpt ook enorm in de file; ik probeer altijd te kijken hoe de andere rijbanen zich houden; gaan de harder, dan blijft ik zo rijden, staan ze daar stil dan ga ik onwijs langzaam rijden.

op die manier hoef je niet steeds te stoppen en op te trekken. nadeel is wel dat er soms allerlei van die irritante mannetjes ineens in het 'gat' schieten. die zou je de kop eraf trekken soms.

MightyMarcel 13-02-2006 09:05

Citaat:

Periodiek schreef op 12-02-2006 @ 20:25 :
ik laat 'm altijd uitrijden in z'n vrij, dus dat bespaart. En zo ver mogelijk vooruit kijken helpt heel goed (ivm met stoplichten en rotondes).

Anyway; het maakt het rijden een stuk leuker:)

een moderne auto verbruikt uberhaupt amper brandstof als je geen gas geeft; daarvoor hoef je 'm niet in de vrij te zetten.

@Phoxetis : yup, irritante lui zijn dat.

Gimme more beer 13-02-2006 10:37

Citaat:

phoxetis schreef op 13-02-2006 @ 09:16 :
op die manier hoef je niet steeds te stoppen en op te trekken. nadeel is wel dat er soms allerlei van die irritante mannetjes ineens in het 'gat' schieten. die zou je de kop eraf trekken soms.
Er is ooit een voorstel geweest om dat als los vergrijp te verbieden. Daar ben ik wel voor (Y)

Periodiek 13-02-2006 20:02

Citaat:

phoxetis schreef op 13-02-2006 @ 09:16 :
nou vooruitkijken helpt ook enorm in de file; ik probeer altijd te kijken hoe de andere rijbanen zich houden; gaan de harder, dan blijft ik zo rijden, staan ze daar stil dan ga ik onwijs langzaam rijden.

op die manier hoef je niet steeds te stoppen en op te trekken. nadeel is wel dat er soms allerlei van die irritante mannetjes ineens in het 'gat' schieten. die zou je de kop eraf trekken soms.

maar het is toch ook vreselijk irritant als diegene voor je hetzelfde doet. Afstraffen noemen ze dat :p

MightyMarcel 13-02-2006 21:06

Citaat:

Periodiek schreef op 13-02-2006 @ 21:02 :
maar het is toch ook vreselijk irritant als diegene voor je hetzelfde doet. Afstraffen noemen ze dat :p
als iedereen zo zou rijden, zouden files een stuk sneller opgelost worden.

phoxetis 15-02-2006 08:43

ik wou net zeggen.... rol je liever langzaam door of wil je graag steeds stoppen en weer gaan rijden....?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.