![]() |
'Hoog in de koppeling' Wat betekent dit?
Mijn st.vader reed onlangs in mijn auto. Hij vertelde dat mijn auto hoog in de koppeling zit :confused: Hij begon een technisch verhaal op te hangen toen ik om verduidelijking vroeg.. Wie zou mij dit kunnen uitleggen? Ik heb mijzelf aangeleerd de koppeling te vroeg in te trappen als ik eenmaal aan het remmen ben, dat probeer ik me nu af te leren!
Hoe verneem je dat je auto 'hoog in de koppeling zit'? Hij slipt niet, schakelt net zo als in het begin... Iemand? Bedankt, |
dat hangt volgens mij niet af van je rijstijl maar van je auto zelf?
|
misschien bedoelt hij dat het aangrijpingspunt van de koppeling erg hoog ligt
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat zei hij vast nadat hij de auto had laten afslaan, bij wijze van smoesje ;)
|
Citaat:
|
Volgens hem ligt het wel aan mijn rijstijl.. Hij heeft ook in de auto gereden voordat ik erin reed. In die anderhalve maand dat ik er in rijd zou ik er voor hebben gezorgd dat ie "hoog in de koppeling zit".
Dat dat 'begrip' synoniem voor aangrijpsingspunt is, klinkt wel logisch. Momenteel hebben we ruzie, vragen wat hij er exact mee bedoelde is dus geen optie :) |
Eens om de zoveeltijd moet de koppeling worden bijgesteld. Bijvoorbeeld omdat er in een hydrolisch systeem lucht in de kabels is gekomen. Dit komt denk ik vooral als je erg snel de pedalen in trapt
|
een hydraulisch systeem is dan wel weer niet in te stellen en bijzonder moeilijk te beinvloeden door je rijstijl.
wel kun je door je rijstijl je koppelingsplaten nogal laten slijten, maar daar lijkt me hier niet echt sprake van. volgens mij weet je vader maar voor de helft waar-die t over heeft... |
Citaat:
|
Volgens mij is je vader inderdaad aan het zwammen en is hij gewoon nijdig dat jij beter rijdt dan hij :P
|
proberen minder gas te geven bij wegrijden. dan krijg je een lager aangrijpingspunt ( maar of dat nu nog helpt :confused: )
|
Citaat:
@remy : wat een onzin. de hoeveelheid gas die je geeft heeft - uiteraard - geen enkele invloed op het aangrijpingspunt van een koppeling. |
Citaat:
@TS: Het is trouwens wel zo, dat je het aangrijpingspunt kunt verlagen. Je kan vragen of ze je leidingsysteem ontluchten en evt verversen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
het enige dat kan is dat je achterlijk veel gas geeft bij het op laten komen van een koppeling en daarmee de boel versneld verslijt, maar als het goed is hebben ze je dergelijke trekjes als het goed is afgeleerd bij je rijlessen ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus het kan wel... |
Citaat:
De ruzie is tijdelijk voorbij waardoor ik hem kon vragen wat hij hiermee bedoelde. Hij bedoelde ermee dat het inderdaad zoals jullie al zeiden om het aangrijpingspunt ging. Als het wat beterder weer is, wil hij de koppelingsplaten wel (anders?) afstellen. Volgens mij kun je die koppelingsplaten wel snel verkloten, mn st vader zei dat dit bij elke willekeurige auto het geval was. (10 sec gas en koppeling indrukken oid). Indien ik op een rotonde rijd, had ik in het begin vooral de neiging de halve rotonde bijwijze van nog met koppeling ingetrapt te 'rijden'. Doordat ik te laat terug schakelde en te laat de koppeling weer liet opkomen heeft ie misschien een tik gekregen... Op de site nieuwerijden.nl las ik iets over de auto laten uitrollen dmv je koppeling in te drukken.. Slijten ze hier dan niet sneller door? :confused: In ieder geval bedankt voor jullie reacties!! |
Citaat:
Het voordeel hiervan is, dat je nog heel lang ongeveer dezelfde snelheid kunt behouden, zonder veel benzine te gebruiken (stationair gebruik je érg weinig benzine). Dat is beter dan constant gassen en remmen. Het is alleen niet zo "cool" ;) |
Gewoon in de versnelling uit laten rollen bij het stoplicht :o
Scheelt je remblokjes :p |
En is bij een moderne auto nog (iets) zuiniger omdat de motor zichzelf dan niet hoeft aan te drijven, want dat gebeurt door de wielen als je nog in de versnelling rijdt.
Overigens niet op deze manier je remblokjes sparen als je weinig rijdt. Als je bijna nooit echt remt, ontstaat er namelijk roestvorming op je remschijven, wat goed is voor APK-afkeur. Een weekje of twee voor de APK dus even kijken of er roest op je remschijven zit, zo ja, dan in die twee weken even flink gebuik maken van je rempedaal, want dan slijt de roest er weer vanaf. |
@ Ivo, ik rijd per week minimaal 350 km en 3 maand geleden is-ie APK gekeurd. Dank voor de uitleg! In de versnelling zetten, koppeling indrukken en gewoon naar het verkeerslicht rollen :p Enerzijds wel jammer dat ik dit weinig heb meegekregen tijdens rijles. 50 km/u rijden in z'n 5 ivm milieu werd wel op gehamerd. (Dat was een diesel, in mijn auto krijg ik een blubberig geluid als ik 50 km/u in de 5de versnelling rijd :P (n))
|
50 in z'n 4 als je benzine rijdt is over het algemeen goed te doen en het bespaart je echt een hoop brandstof op de lange termijn.
|
Citaat:
Overigens kan 50 rijden in de 5 prima, ook in de meeste (modernere) benzine auto's, alleen je moet dus niet optrekken in de 5 en daarom kun je beter cruisen in de 4. |
Citaat:
hangt overigens vooral van de verhoudingen van de bak af. Auto's die vooral op zuinig rijden zijn afgesteld, hebben een langere overbrenging en maken derhalve minder toeren dan een vergelijkbare auto in dezelfde versnelling/snelheid met een andere versnellingsbak. (mijn auto maakt denk ik zo'n 2000 toeren bij 50 in de '4' - een prima toerental, zuinig, maar als je gas bijgeeft trekt-ie snel genoeg weg. ) |
Ik gebruik de koppeling alleen als ik 'm in de versnelling moet zetten. Bij het naderen van een rood verkeerslicht, laat ik het gas los en op hetzelfde moment schuif ik 'm in z'n vrij (zonder koppelingspedaal).
De beweging moet wel vloeiend zijn, anders verne*kt het je hele versnellingsbak (dus probeer niet als je het niet snapt). Hierdoor bespaar je je koppelingsplaten en kan je bij het stoplicht allebei je voeten laten rusten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
in zn vrij zetten zonder te koppelen spaart je platen een heel klein beetje, maar als je veel weerstand voelt is t wel slecht voor je bak. (maar duw je m zo in de vrij, dan is dr niks aan de hand, uiteraard). hoezo bespaart t brandstof ? |
Citaat:
Anyway; het maakt het rijden een stuk leuker:) |
Citaat:
op die manier hoef je niet steeds te stoppen en op te trekken. nadeel is wel dat er soms allerlei van die irritante mannetjes ineens in het 'gat' schieten. die zou je de kop eraf trekken soms. |
Citaat:
@Phoxetis : yup, irritante lui zijn dat. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik wou net zeggen.... rol je liever langzaam door of wil je graag steeds stoppen en weer gaan rijden....?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46. |