Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Twee gedichten. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1351412)

JoV 29-01-2006 21:33

Twee gedichten.

Hier twee gedichten van mijn hand, als je het gedichten mag noemen. Ben er nog niet helemaal tevreden over, maar ben benieuwd naar jullie reacties.

American Football

De Atlanta Red Bulls
die voor het eerst sinds tijden
voor het kampioenschap strijden
komen donderdag voor het gerecht
nadat uit was gekomen dat zij
de lat hoger hadden gelegd.

---------------------------------------------------

AH

Mijn baas verdient
onnoemelijk veel geld
met nietsdoen
en
ik verkoop zijn kaas
voor drie negen per uur
als vakkenvuller

Zakkenvuller.

Halogeen 31-01-2006 08:47

De eerste is wel grappig, maar het punt dat je wilt maken is niet sterk genoeg voor zo veel woorden.

De tweede vind ik écht super. Ik zie ook meteen voor me, die walgelijke kerel van de AH reclame met het hamsteren :D:D. Vakkenvuller - zakkenvuller is wél scherp. Heerlijk zulke spot.

Thoughtful 31-01-2006 09:23

De tweede vind ik ook wel leuk, maar alleen om het vakkenvuller-zakkenvuller. Om hem nou super te noemen vind ik ook weer overdreven, maar hij is wel grappig :)

Halogeen 31-01-2006 09:36

Citaat:

Thoughtful schreef op 31-01-2006 @ 10:23 :
De tweede vind ik ook wel leuk, maar alleen om het vakkenvuller-zakkenvuller. Om hem nou super te noemen vind ik ook weer overdreven, maar hij is wel grappig :)
ik zei toch al dat je bitter was :D?

LiefsvanHier 01-02-2006 18:39

Ik vind de eerste eigenlijk ook heel goed. En de tweede is best geniaal.
:)

Volk 01-02-2006 18:51

Ik vind de eerste leuk. En om de tweede moest ik hardop lachen.

gezweetwel 01-02-2006 18:57

De eerste vind ik wat te rijmerig om echt poëzie te zijn - eerder een "tussendoortje" :D Als dat bestaat in de poëzie.

Het tweede is inderdaad stukken beter: gevat, leuke rijm, geen woord te veel. (y)

dromenvanger 01-02-2006 18:59

Het eerste doet mij meer denken aan een mopje, of zoals ik vroeger moest leren van die Latijnse epigrammen.

Het tweede vind ik wel leuk, met dat vakkenvuller-zakkenvuller

Disintegration 01-02-2006 18:59

probeer es een limerick te maken in de stijl van die eerste :)

*nerwen elensar 01-02-2006 21:17

Laatste is (y)
Kan me die baas wel heel goed inbeelden ook al is het zo'n kort gedicht. De 1e spreekt me totaal niet aan, misschien omdat ik een meisje ben en al helemaal niet van Amerikanen hou. (Alhoewel je idee erachter wel goed is)

milamber 01-02-2006 21:21

Tweede is inderdaad erg goed gevonden. Eerste gedicht is naar mijn smaak ook te rijm/mop -achtig. Weinig toe te voegen verder.

JoV 01-02-2006 22:22

Wow wat een reacties opeens. :)

Ben er erg blij mee. Het was me zelf ook opgevallen dat de eerste meer wat weg had van een limerick.. Ik moet 'm maar proberen korter te maken of wat 'overzichtelijker' op de een of andere manier. Als je 'm leest als één zin, achter elkaar door, dan loopt ie toch redelijk?

Bedankt!

Porcelain 01-02-2006 22:47

Hee ja, de eerste veranderen in een limerick is wel leuk. Ik vind die eerste ook wel leuker dan de tweede, al sta ik daar geloof ik alleen in hier:).

De tweede doet me denken aan iets dat op mijn werk hing, iets in de zin van: mijn baas houdt me voor dat ik genoeg verdien, ik hou mijn baas voor dat ik hard werk. Dus ik vind hem niet zo origineel (hoewel je er vast helemaal zelf op ben gekomen:)), vandaar.

Maar toch wel leuk.

Riven 02-02-2006 12:05

Ik vind limericken juist altijd zo voorspelbaar, het is net leuker dat het erop lijkt, maar net niet doet wat je verwacht.

De eerste vind ik erg leuk, al kan de complete opbouw misschien wat bijschaving gebruiken, het staat er net niet. Maar zeker geen limerick van maken wat mij betreft.

De tweede staat er dan weer wel, qua vorm, inhoud en woordgebruik. Erg leuk gevonden!

Sketch 02-02-2006 12:25

De grap van de eerste kende ik al.

Vakkenvuller-zakkenvuller heb ik ook al heel vaak gehoord, maar niet met deze context, en ik vind 'm best aardig.
En er moet nog een punt na vakkenvuller lijkt me.

Mr Soija verwijderd 02-02-2006 12:43

Ik zie de grap niet in't eerste gedicht :confused: . En de laatste twe regels daarvan vind ik niet bij de rest van het gedicht passen. De rijm in de laatste regel lijkt mij zelfs geforceerd.

Het tweede gedichtje vind ik wel geinig. Vooral de latste twee woorden, ja. :D Maar onnoemlijk vind ik een iets te simpel/niet-poëtisch woord.

Sketch 02-02-2006 12:51

Citaat:

Mr Soija schreef op 02-02-2006 @ 13:43 :
Ik zie de grap niet in't eerste gedicht :confused:
Ze hebben de lat hoger gelegd door nu voor het kampioenschap gaan. En ze hebben gesjoemeld met de lat van de eh, van dat ding waar je de bal tussendoor moet trappen.

Mr Soija verwijderd 02-02-2006 12:53

Citaat:

Sketch schreef op 02-02-2006 @ 13:51 :
Ze hebben de lat hoger gelegd door nu voor het kampioenschap gaan. En ze hebben gesjoemeld met de lat van de eh, van dat ding waar je de bal tussendoor moet trappen.
ahh, ambiguïteit. Maar die lat ken ik niet, ik ben geen football kenner.

JoV 02-02-2006 14:35

Laat het wel duidelijk zijn: deze gedichten zijn ook niet bedoeld als poëtische hoogstandjes, maar meer als cabareteske gedichten.

Ik heb nog even nagedacht over de limerick: ik ben tot de conclusie gekomen dat ik er geen limerick van maak omdat ik die vorm noch tot de poëzie reken, noch tot het cabaret.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.