![]() |
Vol hoofd
Volgende week heb ik toetsen
en die moet ik echt halen, anders kan ik net zo goed stoppen met school.. maar nou heb ik het idee dat mn hoofd een beetje vol is alles wat ik lees, samenvat, whatever, het blijft gewoon niet hangen afgelopen 2 weken ook al 2 zware toetsen gehad, ook heel de week me alleen daar opgericht, en alle twee de toetsen heb ik weer zwaar verknalt wat moet ik nu?! wordt echt gek! xxx |
Je moet hiervan leren dat je dingen niet allemaal moet laten liggen tot de toetsen. Je krijgt niet alles er zomaar in een week in, dat is echt rotwerk. Je moet leren en rusten, en als je zo aan het stampen bent, dan rust je niet voldoende uit.
Voor nu zou ik een leerschema maken; leer telkens een uurtje en dan een kwartiertje niet. Hou 's avonds anderhalf uur voor het slapen gaan vrij, zodat je een beetje normaal kan slapen. En doen dan je best. Volgende keer zorgen dat je bv. elke week een samenvatting van de stof van die week maakt. Dat scheelt enorm bij de tentamens. |
Probeer de dingen die je moet leren ook in stukjes op te delen. Bijvoorbeeld per hoofdstuk, of per 10 bladzijden of iets dergelijks. Het wordt voor jezelf dan overzichtelijker en dat is het belangrijkst: overzicht houden over wat je moet doen. Maak er ook in een word-bestandje een schema van.
Wat Andijvie ook zegt: neem genoeg rust tussendoor. Lezen terwijl je je toch niet concentreert heeft geen zin. Dus even rust nemen, bekijken wat je het komende uur gaat doen (bijvoorbeeld: het komende uur maak ik dit hoofdstuk af, blijf wel realistisch met je doelstelling). |
ALs je nu door een slechte planning in het gedrang komt, leer dan het belangrijkste eerst. Dus niet per sé eerst dit boek, en dan dat boek, maar echt de meest relevanten dingen uit de hele stof. Als je dan tijd over hebt, kan daarna de rest nog aan bod komen.
Oh ja, trakteer jezelf op iets leuks als je klaar bent, dan heb je in ieder geval een leuk vooruitzicht. |
Als ik een vol hoofd heb of heel erg gestresst ben ga ik altijd eerst even met mijn ouders boodschappen doen of iets anders dergelijks om mijn gedachten even op iets anders te vestigen. Daarna lukt het vaak veel beter om te leren.
|
Citaat:
Wat betreft het eerste heb je wel gelijk: je bent duidelijk te laat begonnen. Jij hebt het blijkbaar nodig dat je ruim op tijd de stof doorneemt. Doe dit dan ook de volgende keer. Wat overigens voor mij geldt: ik kan veel beter mijn concentratie erbij houden als ik in bed zit ipv bijv. beneden op de bank. Ook moet de computer en de TV uit staan. |
Citaat:
Dus zo'n rare tip was het niet van Andijvie. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Zo leerde ik vroeger altijd met muziek. Nu kan ik dat echt niet meer. Dingen maken wel, maar leren echt niet. Of het moet heel zacht klassieke muziek zijn ofzo.. |
Probeer dingen op een andere manier te onthouden. Het is vaak niet mogelijk alles gewoon te leren. Het korte termijn geheugen is ongeveer in staat 10 dingen te gelijk op te nemen. Leer dus met tussenpozen en stukje voor stukje. Het is makkelijker om 5*10 woorden te leren dan 1x 50 woorden.
Daarnaast kan je proberen om dingen te ordenen die bijelkaar horen en deze dan te leren. Leg bijvoorbeeld verbanden tussen verschillende gebeurtenissen of dingen die je al weet. Op deze manier kan je dingen makkelijker terugroepen uit je geheugen als je er niet direct op kan komen, maar wel weet waar het mee te maken had. Probeer verder dingen die je moet leren te visualiseren. Denk even na bij wat je leest en probeer je er een voorstelling van te maken. Op deze manier kan je dingen opslaan in het episodisch geheugen. Als laatst kan je proberen bij het maken van sommen of vraagstukken steeds een bepaalde procedure te volgen die in de meeste gevallen leidt tot de oplossing. Als je deze procedure een paar keer oefent wordt hij opgeslagen in het proceduraal geheugen waardoor je het makkelijk kan terugroepen en uitvoeren. Probeer verder goed te slapen en besluit niet om maar wat langer door te werken en wat minder te slapen. Tijdens je slaap worden de geleerde dingen namelijk opgeslagen in het permanente geheugen. |
Citaat:
Aan tafel leren werkt bij mij trouwens ook niet. En in bed? Ik zeg toch niet dat dat DE manier is? Ik zei alleen dat het VOOR MIJ werkt. Dat betekent dat het bij mij wel helpt, maar het niet voor anderen zo hoeft te zijn. |
Als je je hoofd er niet bij kan houden, zijn vooral die pauzes belangrijk. Veel mensen leren voor tentamens altijd zónder pauzes, omdat ze denken dat het dan beter is, en ja, dan raakt je hoofd 'vol'. Als je je echt niet kan concentreren, en het móet wel, dan heb je geen keuze; even iets anders doen, bijkomen, en dan toch weer proberen te leren. Overigens kan het natuurlijk zo zijn dat dit niet voor iedereen zo werkt, maar voor mij werkt dit altijd wel, en voor veel mensen die ik ken ook, dus 't is niet op niets gebaseerd.
Natuurlijk moet je ook proberen uit te vinden waar je het beste kan leren. Als dat met muziek is terwijl je op de grond ligt, dan moet je dat zo doen. Maar op een gegeven moment zal je toch moeten leren aan een tafel/bureau te werken, denk ik. (Ik kon dat eerst ook niet, dan ging ik telkens wippen op m'n stoel enzo, maar als je je dat aanleert, heeft het alleen maar voordelen. Bv. een goede houding, en je kan vrijwel overal leren, niet alleen thuis, maar ook in de bieb, op school... etc.) |
Ik ben zo iemand die altijd dingen in het korte termijngeheugen zet, want in mijn lange termijngeheugen blijft het gewoon niet hangen. En ik heb soms ook te weinig zelfdiscipline, dat is ook een reden. :o
Om snel informatie te onthouden kun je het volgende doen: Probeer stukjes tegelijk te leren. Dus eerst lees je een stukje door, check of je het snapt en probeer het te onthouden. Dan ga je proberen uit je hoofd op te zeggen wat je net geleerd hebt. Lukt dit niet, dan kijk je nog even in je boek. Doe dit net zo lang totdat je uit je hoofd kunt opzeggen wat je gelezen hebt. Dan weer het volgende stukje, enz. Handig is ook om daarbij ezelsbruggetjes te bedenken. Wat ik ook nog weleens doe is de bladzijde in gedachten voor me zien. Dan weet ik waar de verschillende termen ongeveer stonden en in welke volgorde en dan weer ik van "oh ja, dit was het ene, dan is de volgende term dat andere, enz". |
Wat ik meestal doe is:
|
Als het je niet lukt om je lang achter elkaar te concentreren of als je eens een keer een slechte dag hebt met leren accepteer dan dat het eens een dagje niet zo goed gaat en verkort je leertijd en verleng de tijd van je pauze of de frequentie van je pauze. Dan doe je tenminste nog iets in de tijd dat je leert. Je kan dan wel lang achter elkaar willen leren maar dan neem je helemaal niets op en op deze manier doe je nog wel wat. Zo doe ik het op dagen dat het niet goed gaat en op die manier heb je dan toch het gevoel dat je nog wel wat gedaan hebt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.