![]() |
Vandaag
vandaag vertelde
iemand me dat je pijn wel weg kon snijden ik pakte mijn mes en sneed maar wat ik ook deed het hielp me niet vandaag vertelde iemand me dat je pijn niet kon vergeten en ik vergat de pijn toch deed het zeer vandaag vertelde iemand me dat je pijn niet kon verzachten ik besloot dat dit genoeg was om het leven op te geven Meningen en op/aanmerkingen? Vertel het me :) |
De tweede strofe vind ik erg mooi, maar
waarom breek je de zinnen zo vaak af? Het voegt eigenlijk niets toe. Het staat misschien 'poëtisch' maar moet naar mijn mening ook een functie hebben, en die kan ik hier niet ontdekken. De eerste strofe zou je bijvoorbeeld zo kunnen doen: Vandaag vertelde iemand me dat je pijn wel weg kon snijden. Ik pakte mijn mes en sneed, maar wat ik ook deed - het hielp me niet. |
Dankje voor je reactie :)
Je hebt inderdaad misschien gelijk, ik heb eigenlijk geen idee waarom ik dat afbreken doe ;) |
Idd de 2e strofe heeft wel wat. Maar wat heeft iedereen toch met dat snijden? In ieder geval, beter dat je erover schrijft dan dat je het doet. De herhalingen storen met niet echt maar je einde vind ik niet krachtig genoeg.
|
Ja dat gevoel kan ik onderschrijven, het gedicht loopt mooi naar een climax toe, alleen blijft die uit. Nou is een anticlimax op zn tijd ook niet erg, maar hier is het een beetje jammer van de rest van je gedicht.
Eerste twee strofe's vind ik wel mooi gevonden. gr kerwin |
Citaat:
En: persoonlijk heb ik niks met snijden hoor, het was alleen hoe ik me voelde |
Wat aangrijpend
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb zitten denken over de laatste strofe.. Hoe ik hem zou kunnen veranderen. Wat vinden jullie hiervan:
vandaag vertelde iemand me dat je pijn niet kon verzachten ik besloot dat dit genoeg was om morgen niet meer mee te maken |
Ik vind dat je de regels nog op precies dezelfde onfunctionele manier afbreekt :).
|
Bij zulke heel korte zinnen blijft het ongemakkelijk lezen; je moet het dan eerst een paar keer lezen om te begrijpen hoe de zin in elkaar zit, en dan ook nog het gedicht begrijpen. Het voegt volgens mij ook niet heel veel toe om de zinnen zo af te breken, het hoort namelijk wel bij elkaar lijkt me.
|
Nee, ik vind het geen verbetering. Je zegt precies hetzelfde, alleen nu met andere woorden, en je verliest het rijm en het ritme, waardoor het eerder slechter wordt dan beter.
Als je het wil aanpassen zodat het geen anticlimax meer is moet je het inhoudelijk veranderen, ipv, eh, cosmetisch. |
Ok, bedankt voor de tips :)
|
Citaat:
Daar ben ik het wel mee eens, maar ook het zinloze afbreken mag wel anders. De versie van CSN vind ik bijvoorbeeld leuk, omdat de rijm sneed-deed daar heel natuurlijk overkomt. |
Ik heb nog een gedicht waarvan ik benieuwd ben wat jullie ervan vinden.. Geef je mening maar als je wilt :)
haar gezicht wordt opgelicht door zwarte strepen afstekend bij de lichtstralen die weerkaatsen in haar ogen haar gezicht vertoont geen teken van enig gevoel of innerlijk ze ligt daar op haar ziektebed en ademt wel maar leeft niet echt haar gezicht is als een masker niemand weet waaraan ze denkt want als ze haar ogen sluit dan is ook haar ziel bedekt haar gezicht is vol littekens maar niet vanbuiten maar vanbinnen ze wandelt rustig door haar leven zonder weet van enig doel en als ik dan heel eerlijk ben weet ik dat ik mezelf bedoel |
Citaat:
Bedankt voor je reactie :) |
En nog één gedicht.. Reageert er iemand?
anders dan de constante waarde van de liefde die jij gaf niets is zo veranderlijk als vier seizoenen in één dag koude roze warme rode armen om mijn middel slaan nieuwe zoete oude zoute woorden die ik niet versta warme klamme hittegolven adem in mijn haar en hoofd frisse koude klamme handen dingen die je hebt beloofd koele grijze grauwe waaisels takken snijden ons in beiden zoute warme dikke tranen je probeert me af te leiden vriezend dooiend dood en dor samen zijn zonder elkaar koude vlokken die niet smelten zoals ik dit zelf ervaar anders dan de constante waarde van de liefde die jij gaf niets is zo veranderlijk als vier seizoenen in één dag |
Citaat:
Alleen, je maakt nog steeds wel erg korte zinnen, alhoewel het rimte wel beter loopt dan bij die andere. Probeer eens wat langere zinnen te maken, kijken of dat wat is? Verder ben ik persoonlijk niet zo van de bijvoegelijke naamwoorden continu, zoals "koude roze warme rode" en "nieuwe zoete oude zoute". Door dat soort dingen komt het geheel niet zo origineel meer op mij over. Maar dat is natuurlijk mijn mening, er zijn veel mensen die dat wel mooi vinden. |
Citaat:
|
Citaat:
Wat erg :p |
In de laatste probeer je al iets meer. Klanken, woorden, spelen. Maar het is nog te geforceerd, ook de rijm.
De gedichten zijn nogal puberaal, inhoudelijk om aandacht te vragen en niet om zo mooi te schrijven. Dat soort dingen verwijs ik liever naar Psychologie. Je hoeft echt niet altijd over je gevoel te schrijven om een mooi gedicht te krijgen. |
eerst over het eerste gedicht, het is wel leuk. De tweede versie vind ik niet beter omdat het dan niet meer rijmt en het ritme idd niet klopt.
Afbreken van zinnen, vind ik sowieso nooit mooi(en meestal zinloos), maar anderen wel, dus dat moet je zelf maar weten. |
Citaat:
|
Citaat:
Voortaan zou ik maar niet nieuwe gedichten plaatsen in een zelfde topic waarop al gereageerd is. Zo komt er niemand meer kijken. Je kan dat in het vervolg beter in een nieuw topic doen. (Nu niet meer doen, want crossposting is verboden) |
Mr Soija:
Bedankt voor alle tips en op-/aanmerkingen :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41. |