![]() |
azijn
we hebben onze profielwerkstuk over azijnzuur. NU zijn er drie dingen die ik alleen nog steeds niet snap
Vraag 1: wordt azijnzuur nou via aerobe dissimilatie of aneorobe dissimilatie gevormd in de industrie. Dacht zelf aan aneorobe dissimilatie want zo wordt alcohol gevormd. maar voor het omzetten van alcohol naar azijnzuur heb je acetobacter (gisten) nodig en dat zijn aerobe gisten. Vraag 2: laatste stap om azijnzuur te vormen is: C2H4O (l) + 2H2O (l) -> CH3COO- (aq) + H+ (aq) + H2O (l) + H2 (g). Maar azijnzuur is toch CH3COOH en geen CH3COO-. Dus wat moet ik doen om CH3COOH te krijgen. Vraag 3: Is azijnzuur (van schoonmaakazijn) nou eigenlijk giftig als je het binnenkrijgt?En wat zijn de gevolgen? Kan iemand ons a.u.b. helpen :confused: |
antwoord op vraag 2:
de gevormde H+ reageert met acetaat (CH3COO-) waardoor azijnzuur (CH3COOH) wordt gevormd. dat is het waarschijnlijk. en voor die andere vragen weet ik geen antwoord op te vinden :) |
Citaat:
Azijnzuur (ethaanzuur) is : - MAC waarde = 25 mg / m³ lucht - Giftig bij inademen van gas, damp of stof - Giftig bij inwendig gebruik - Gevaarlijk voor huit en ogen - Brand en explosie gevaar - Het meest opmerkelijke gevaaraspect : Bijtend En wat je moet doen als je het binnen krijgt bij inademen/inslikken/ huid/ogen staat in Binas dus kan je wel zelf bekijken. |
Binas tabel 97, volgens mij heb jij de nieuwste uitgave. In de oude staat het er niet in....
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43. |