Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   azijn (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1352571)

Vash112 31-01-2006 17:35

azijn

we hebben onze profielwerkstuk over azijnzuur. NU zijn er drie dingen die ik alleen nog steeds niet snap

Vraag 1: wordt azijnzuur nou via aerobe dissimilatie of aneorobe dissimilatie gevormd in de industrie. Dacht zelf aan aneorobe dissimilatie want zo wordt alcohol gevormd. maar voor het omzetten van alcohol naar azijnzuur heb je acetobacter (gisten) nodig en dat zijn aerobe gisten.

Vraag 2: laatste stap om azijnzuur te vormen is:
C2H4O (l) + 2H2O (l) -> CH3COO- (aq) + H+ (aq) + H2O (l) + H2 (g). Maar azijnzuur is toch CH3COOH en geen CH3COO-. Dus wat moet ik doen om CH3COOH te krijgen.

Vraag 3: Is azijnzuur (van schoonmaakazijn) nou eigenlijk giftig als je het binnenkrijgt?En wat zijn de gevolgen?

Kan iemand ons a.u.b. helpen :confused:

Cyruz 31-01-2006 21:28

antwoord op vraag 2:

de gevormde H+ reageert met acetaat (CH3COO-) waardoor azijnzuur (CH3COOH) wordt gevormd. dat is het waarschijnlijk.

en voor die andere vragen weet ik geen antwoord op te vinden :)

Evatjuhhhh 31-01-2006 22:03

Citaat:

Vash112 schreef op 31-01-2006 @ 18:35 :
Vraag 3: Is azijnzuur (van schoonmaakazijn) nou eigenlijk giftig als je het binnenkrijgt?En wat zijn de gevolgen?

Binas tabel 97 zegt :

Azijnzuur (ethaanzuur) is :

- MAC waarde = 25 mg / m³ lucht
- Giftig bij inademen van gas, damp of stof
- Giftig bij inwendig gebruik
- Gevaarlijk voor huit en ogen
- Brand en explosie gevaar
- Het meest opmerkelijke gevaaraspect : Bijtend

En wat je moet doen als je het binnen krijgt bij inademen/inslikken/ huid/ogen staat in Binas dus kan je wel zelf bekijken.

Vash112 01-02-2006 16:23

Binas tabel 97, volgens mij heb jij de nieuwste uitgave. In de oude staat het er niet in....

mathfreak 01-02-2006 18:12

Citaat:

we hebben onze profielwerkstuk over azijnzuur. NU zijn er drie dingen die ik alleen nog steeds niet snap

Vraag 1: wordt azijnzuur nou via aerobe dissimilatie of aneorobe dissimilatie gevormd in de industrie. Dacht zelf aan aneorobe dissimilatie want zo wordt alcohol gevormd. maar voor het omzetten van alcohol naar azijnzuur heb je acetobacter (gisten) nodig en dat zijn aerobe gisten.

Er is ook een bereidingsmethode voor azijnzuur waarbij geen bacteriën te pas komen, namelijk een reactie van methanol met koolmonoxide bij 150°C, met kobaltjodide als een katalysator. Bij de vorming van azijnzuur onder invloed van bacteriën uit ethanol moet er tevens zuurstof aanwezig zijn. Bij deze reactie ontstaat naast azijnzuur ook water.

Citaat:

Vraag 2: laatste stap om azijnzuur te vormen is:
C2H4O (l) + 2H2O (l) -> CH3COO- (aq) + H+ (aq) + H2O (l) + H2 (g). Maar azijnzuur is toch CH3COOH en geen CH3COO-. Dus wat moet ik doen om CH3COOH te krijgen.

Ik neem aan dat je hier uitgaat van de oxidatie van ethyn. De reactie die je dan krijgt is 2C2H4O (l) + O2(g) -> 2CH3COOH(l).

Citaat:

Azijnzuur kan de slokdarm en het maagslijmvlies irriteren omdat het corrosief is. Indien iemand azijnzuur binnen heeft gekregen moet je zo iemand veel water laten drinken, niet laten braken en naar het ziekenhuis vervoeren. In de vierde druk van Binas vind je nadere informatie in tabel 81C.

Evatjuhhhh 01-02-2006 21:04

Citaat:

Vash112 schreef op 01-02-2006 @ 17:23 :
Binas tabel 97, volgens mij heb jij de nieuwste uitgave. In de oude staat het er niet in....
4e druk, tabel 101

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.