![]() |
dichtheid straling
als je een dezelfde dikte hebt van 2 stoffen
welke stof laat dan de meeste straling door? de stof met de grootste of de kleinste dichtheid |
die met de kleinste dichtheid --> kans op een interactie met je materiaal is kleiner ;)
|
Citaat:
Laat maar verkeerd gelezen. Ik dacht welke het meest tegenhield. Maar het is inderdaad het zelfde wat we bedoelen, ik las de vraag alleen verkeerd. |
dus degene met de kleinste dichtheid laat het meeste door...d8 ik al
bedankt (y) |
Citaat:
--> de straling die echter wordt doorgelaten is echter geen beta-straling maar rontgenstraling. Dus let wel op met wat voor straling je te maken hebt, want de analogie gaat niet altijd op ! |
Citaat:
|
dan geldt de analogie wel. Je moet echter wel rekening houden waar je bescherming van gemaakt is. Als je namelijk het atoomunnmer erbij gaat pakken krijg je bij lage energie en hoge Z van de absorber het foto-effect en geldt de analogie. Bij hogere energie (voornamelijk rond 1 MeV) geldt weer dat als je een hogere massa gebruikt je moet opletten voor Compton-verstrooiing en boven de 5 MeV moet je rekening houden met paarvorming en dus annihilatiestraling en elktronenstraling.
|
Citaat:
|
dat denk ik ook niet ;)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55. |