Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   dichtheid straling (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1352973)

remy476 01-02-2006 13:38

dichtheid straling

als je een dezelfde dikte hebt van 2 stoffen

welke stof laat dan de meeste straling door?

de stof met de grootste of de kleinste dichtheid

sdekivit 01-02-2006 14:27

die met de kleinste dichtheid --> kans op een interactie met je materiaal is kleiner ;)

Supersuri 01-02-2006 15:08

Citaat:

sdekivit schreef op 01-02-2006 @ 15:27 :
die met de kleinste dichtheid --> kans op een interactie met je materiaal is kleiner ;)
Klinkt logisch. Ik dacht juist die met de grootste dichtheid omdat er dan minder straling door kan omdat de stof massiever is. (lood heeft een grote dichtheid en plastics relatief klein)

Laat maar verkeerd gelezen. Ik dacht welke het meest tegenhield. Maar het is inderdaad het zelfde wat we bedoelen, ik las de vraag alleen verkeerd.

remy476 01-02-2006 19:42

dus degene met de kleinste dichtheid laat het meeste door...d8 ik al

bedankt (y)

sdekivit 01-02-2006 20:42

Citaat:

remy476 schreef op 01-02-2006 @ 20:42 :
dus degene met de kleinste dichtheid laat het meeste door...d8 ik al

bedankt (y)

ja maar je moet wel opletten wat voor straling het is wat op je materiaal valt. Heb je een beta-bron en je scherm dat af met lood, dan is de hoeveelheid die wordt 'doorgelaten' GROTER dan wanneer je afschermt met perspex (klint onlogisch, maar het is wel zo!)

--> de straling die echter wordt doorgelaten is echter geen beta-straling maar rontgenstraling.

Dus let wel op met wat voor straling je te maken hebt, want de analogie gaat niet altijd op !

remy476 02-02-2006 15:21

Citaat:

sdekivit schreef op 01-02-2006 @ 21:42 :
ja maar je moet wel opletten wat voor straling het is wat op je materiaal valt. Heb je een beta-bron en je scherm dat af met lood, dan is de hoeveelheid die wordt 'doorgelaten' GROTER dan wanneer je afschermt met perspex (klint onlogisch, maar het is wel zo!)

--> de straling die echter wordt doorgelaten is echter geen beta-straling maar rontgenstraling.

Dus let wel op met wat voor straling je te maken hebt, want de analogie gaat niet altijd op !

ik heb gamma straling gebruikt

sdekivit 02-02-2006 19:11

dan geldt de analogie wel. Je moet echter wel rekening houden waar je bescherming van gemaakt is. Als je namelijk het atoomunnmer erbij gaat pakken krijg je bij lage energie en hoge Z van de absorber het foto-effect en geldt de analogie. Bij hogere energie (voornamelijk rond 1 MeV) geldt weer dat als je een hogere massa gebruikt je moet opletten voor Compton-verstrooiing en boven de 5 MeV moet je rekening houden met paarvorming en dus annihilatiestraling en elktronenstraling.

remy476 03-02-2006 09:09

Citaat:

sdekivit schreef op 02-02-2006 @ 20:11 :
dan geldt de analogie wel. Je moet echter wel rekening houden waar je bescherming van gemaakt is. Als je namelijk het atoomunnmer erbij gaat pakken krijg je bij lage energie en hoge Z van de absorber het foto-effect en geldt de analogie. Bij hogere energie (voornamelijk rond 1 MeV) geldt weer dat als je een hogere massa gebruikt je moet opletten voor Compton-verstrooiing en boven de 5 MeV moet je rekening houden met paarvorming en dus annihilatiestraling en elktronenstraling.
ja ok maar ik hen NA1 dus daar zal die vent zich wel niet druk om maken

sdekivit 03-02-2006 21:42

dat denk ik ook niet ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:55.