![]() |
Duizendmaal slaapwel
Duizendmaal slaapwel
Zoete pijniging is mijn traan als sier op jouw broze gelaat gonst de dodenpas mij voorbij en ik sta, en blijf bitter achter Alleen is de wereld verlaten zonder jou Verheven en verslagen sla ik mijn ogen neer met het hoofd gebogen dekken mijn rozen jou toe Een duizendmaal slaapwel R. Aan jou, O. |
'Zoete pijniging is mijn traan' vind ik een 'lelijke' zin. Hiermee bedoel ik dat het gewoon niet mooi leest: het is wel correct, maar je zit met die ev/mv-vormen die waarschijnlijk veel mooier zouden zijn. Maar dat is écht heel subjectief.
Verder is het een vrij rustig gedicht: je leest het niet heel ritmisch maar meer regel voor regel. Een minpuntje hieraan is dat je dat vooral bereikt door zinnen nogal af te breken: 'gonst de dodenpas mij voorbij' bijv. Het is daardoor een beetje brokkelig en dat is imo jammer. Ik weet er eigenlijk niet heel veel over te zeggen, daar ik niet echt weet wat ik ervan moet vinden. Het is absoluut niet slecht, het einde is lief en er zitten mooie woorden in. Het komt alleen niet helemaal op me over; het doet me niet zoveel. Ik denk dat dat komt door dat ritmische. |
Mooi. Ik krijg weer direct een sterk gevoel hierbij. Het doet me een beetje aan mijn eigen woordkeuze en stijl denken. :) Met name de 1e strofe spreekt me aan, ik twijfel alleen nog over
Alleen is de wereld verlaten zonder jou De eindzin is mooi. |
Ik vind het taalgebruik in het eerste gedeelte heel anders dan in het laatste, de eerste strofe vind ik daardoor niet zo mooi. De rest wel, goed einde ook.
Je hebt wel een herkenbare stijl valt me nu opeens op. |
De eerste regels worden mooier als je ze vaker leest, en het einde vind ik erg lief, zoals xineof al zei.
Alleen vind ik in de eerste strofe twee keer kort na elkaar 'en' niet zo mooi. |
Het is lief, spreekt me aan. Maar...Ik wil wel eens iets anders van je zien. Het valt me op dat je nu al 2 gedichten met (min of meer) dezelfde constructie gepost hebt. (en twee keer het woord gonzen gebruikt) Verras me eens met iets anders zou ik zeggen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:51. |