![]() |
[NA] Stuitfactor
Ik ben bezig met een PO voor Natuurkunde en nu ben ik opzoek naar de stuitfactor van bepaalde stoffen. Ik las namelijk ergens: "De mate waarin een bepaalde stoffen gaan stuiten werd proefondervindelijk vastgesteld en is een constante en wordt de stuitingsfactor genoemd." Maar nu vraag ik me af waar ik die constante dan kan vinden (bijv. website o.i.d.), ik kan het zelf niet vinden namelijk :)
Alvast bedankt! |
Dat proefondervindelijk vaststellen zal je echt zelf moeten doen. Geen enkel object is namelijk precies hetzelfde.
|
Okay, dankjewel.
Ik heb nog een vraag. Als onderzoeksvraag wil ik gebruiken: "Hoe hangt de stuitfactor van een massieve stuiterbal af van de ondergrond waar hij op stuitert?" Nou snap ik dat hij de stuitfactor groter zal zijn als de bal op een trampoline terecht komt dan als hij op een matras neerkomt. Maar hoe onderbouw ik dit natuurkundig? |
Je moet een aantal factoren meenemen. Ten eerste is er soms echt sprake van vering (de trampoline) - dus een functie F(u). En er is altijd sprake van 'schokdemping' - de energie van de bal wordt omgezet in vervorming en/of warmte (extreem zie je dat bij bv. een zak meel of een tapijt). Een materiaal met een 'stuitfactor' van 1 is bijvoorbeeld een harde vloerbedekking: die veert niet en laat zich ook niet vervormen.
De materialen die je gebruikt zijn wel lastig. Op een matras zal de bal amper stuiteren en kan je de hoogte moeilijk meten. En bij de trampoline heb je last van die vering. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12. |