Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   [Knoppix] Kan NTFS schijf niet vinden (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1353434)

superduck 01-02-2006 23:59

[Knoppix] Kan NTFS schijf niet vinden

Sinds gisteren krijg ik bij het opstarten van Windows XP Home Edition SP2, zodra ik het inlogscherm te zien krijg, een creatief blauw scherm met de melding dat windows is afgesloten om schade te voorkomen vanwege een REGISTRY_ERROR. Dus ik m'n windows-cd pakken, windows herstellen, maar zodra hij de setup wil afsluiten zie ik hetzelfde scherm weer. Dus m'n knoppix-cd zoeken, erin doen, om zo naar een oplossing te zoeken. Ik krijg op m'n desktop nu een aantal dingen te zien, zoals trash, cdrom, etc. Mijn harddisk staat hier echter niet tussen. Hij ziet wel een Harddisk partition, sda1, maar dat is m'n mp3-speler die op de usb poort zit.

Onder devices zie ik wel een hard disc die sys heet, maar die kan alleen door de root gemount worden, aldus de vriendelijke foutmelding.

Is er een andere manier om toch toegang tot mijn ntfs-schijf te krijgen? Of kan ik win xp het beste op een andere manier repareren?

Hppa_oud 02-02-2006 02:17

Er zit geen wachtwoord op de root-account bij Knoppix.

dafelix 02-02-2006 07:53

Citaat:

hppa schreef op 02-02-2006 @ 03:17 :
:confused: wie beweert dit dan?

OT:

ik heb zelf geen problemen gehad met mijn NTFS schijf, maar om hoeveel partities gaat 't? want afaik mount knoppix default de eerste partitie van de eerste schijf

en anders ff gewoon onder root inloggen, en dan mounten. zou toch geen probleem moeten opleveren?

freyk 02-02-2006 07:54

Wat ik eerst zou doen is je computer herstarten en als probleem zich herhaalt zou ik je windows opstarten in veilige modus, op google kijken wat er te vinden is over deze fout en die stappen te volgen, superduck.
  • Wat belangrijk om te melden is:
  • dat linux nog slecht ntfs-partities slecht ondersteunt.
  • als je toch deze partitie in write-modus mount en dan met je bestanden gaat kloten dat je kans hebt dat je de boel verkloot.
  • Knoppix zal deze ntfs-partities automatisch readonly mounten.
  • Vroegah werd captive ntfs met knoppix meegeleverd waarmee je je ntfs, op eigen risico, kon beschrijven
  • Als knoppix je partities niet herkent kan je verschillende dingen doen:
  • ff knoppix opnieuw opstarten, hopelijk vind hij het dan wel
  • Kijk of qtparted je partities ziet, volgends mij kan je het vanaf daar ook ze koppelen (mounten).
    Kan je ze niet koppelen, onthoud dan het adres van je ntfspartitie (hda of sda)
  • Hem handmatig koppelen aan knoppix.
    Maak als root een mapje aan in je mnt map en gebruik mount-commando om de boel te koppelen.Bijvoorbeeld: mount /dev/hda? /mnt/partitie
    (je kan ook /dev/sda? gebruiken. ?=staat voor een cijfer)
Knoppix vond ik vroeger een uitstekende os om buiten je windows de boel te repareren, totdat ik Ultimate Bootcd en Hiren bootcd ontdekte.
De gratis full version van ultimate bootcd brengt een kleine grafische linuxdistro met zich mee.

Citaat:

hppa schreef op 02-02-2006 @ 03:17 :
Klopt, maar dat kan je zo aanmaken door een root-shell te openen en het commando "passwd" te gebruiken

superduck 02-02-2006 15:13

Ben een knoppix-n00b. Hoe log ik als root in? :bloos: Het is 1 partitie.

Had al gelezen dat Linux op ntfs laten schriijven niet zo'n goed idee is, zal dus als backup-methode gebruiken.

Windows in veilige modus opstarten levert overigens hetzelfde probleem op.

Gimme more beer 02-02-2006 15:21

Citaat:

superduck schreef op 02-02-2006 @ 16:13 :
Ben een knoppix-n00b. Hoe log ik als root in? :bloos: Het is 1 partitie.
"su" :)

freyk 02-02-2006 19:07

Wat ik nog weet van de oude knoppix versies was dat je ergens in je "startbalk" bij "system" een root-console kon opstarten.
En anders kon je nog ff op de tux icoontje op je "startbalk" klikken om dan nog ff root-console.
Als je de root-console gebruikt, ben je meteen root.
En anders kan je nog altijd een console openen en dan Gimme more beer commando opvolgen.

Hppa_oud 04-02-2006 17:23

Citaat:

dafelix schreef op 02-02-2006 @ 08:53 :
:confused: wie beweert dit dan?
Daarmee wil ik dus zeggen dat hij als root kan inloggen om wel dat ding te mounten. :)

dafelix 04-02-2006 17:24

Citaat:

hppa schreef op 04-02-2006 @ 18:23 :
Daarmee wil ik dus zeggen dat hij als root kan inloggen om wel dat ding te mounten. :)

:bloos: sorry *kusje*

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25.