![]() |
Complexe getallen
Morgen heb ik een tentamen over complexe getallen, maar er zijn een aantal dingen die ik niet helemaal snap. Ik heb aantekeningen over het oplossen van een vergelijking, alleen snap ik t niet meer. Dit staat er:
zē=3+4i (=5(3/5 + 4/5i)) zē = z*z abs van |zē|=|z|ē = sqrt(3ģ+4ē)=5 dus |z|=sqrt(5) tot zover snap ik het arg(zē) = 2arg(z) = fi en cos fi = 3/5 en sin fi = 4/5 dus 2=sqrt(5)*(cos(fi/2)+i sin(fi/2)) = 2+i (deze stap snap ik niet :s) en =sqrt(5)*(cos(fi/2+π) + i i sin(fi/2+π) = -2-i (ik snap wel waarom je er pi bij op moet tellen, maar niet hoe je dan aan het uitkomst -2-i komt). Iemand die me kan helpen? Ow ja, en daarnaast, hoe bepaal je de argument van een bepaalde som. Stel ik heb -i wat is daar de argument van? |
Je opl bevinden zich op een cirkel met straal sqrt(5) en de oorsprong als middelpunt. Daarop liggen de ptn 2+i en -2-i.
|
Het argument van -i is -Pi/2+k*2Pi
|
Citaat:
Om het argument van -i te vinden schrijf je -i als 0-1*i=r(cos(fi)+i*sin(fi)). Je vindt dan: r=1, cos(fi)=0 en sin(fi)=-1, dus fi=arg(-i)=-1/2*pi. |
dank je wel :)
ik had een 3 maar ik snap dit stuk nu iig wel. Nu nog complexe polynomen :| (n) :p |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24. |