![]() |
Wat vind jij het vervelendste weertype om in te rijden?
Wat vind jij het vervelendste weer om in te rijden/fietsen/lopen? En wat doe je er aan om goed voorbereid te zijn? Of ga je gewoon niet de deur uit als het sneeuwt/ijzelt/enz. ?
|
IJzel/mist/storm. Vooral als ik ergens onbekend ben.
|
Op de brommer zijn ijzel en mist zwaar irritant.
Regen word je een beetje nat van... het is dus niet fijn, maar wel goed te doen. Ik rij hier wel eens op van die lange onverlichte polderwegen, als er dan flinke mist hangt kun je echt niet harder dan 20 rijden 's avonds. Ijzel is sowieso zwaar kut omdat je vaak pas te laat een echt glad stuk in de gaten hebt :o Gelukkig nooit nog op m'n bek gegaan :) |
Warmte. Dan wil je de auto niet meer uit omdat het in de auto zo lekker koel is door de airconditioning.
|
Citaat:
Lijkt me juist dat dat het rijden prettiger maakt omdat er wat koeling is :o |
laagstaande zon is echt irritant, net als hevige sneeuw/hagel.
|
donker, want ik zie echt moeilijk en weinig in het donker.
|
vooral laagstaande zon. Maar ik heb ook een keer met een Sprinter gereden en toen was er storm en ik moet zeggen met van die windstoten rijdt niet erg prettig
|
Citaat:
|
Laagstaande zon, die andere varianten kan je je gemakkelijk op aanpassen.
|
Laagstaande zon idd.
Nou valt het wel mee met een fatsoenlijke zonnebril, maar die heb ik helaas niet altijd bij me. Rukwinden zijn ook zwaar irritant, zeker omdat mn autootje nogal licht is en redelijk windgevoelig. |
Ik heb eigenlijk altijd een donker vizier op m'n helm zitten, heb van die zon nooit last :o
|
Allerlei weertypes zijn niet fijn om in te rijden, maar op een aantal omstandigheden kun je je rijgedrag in ieder geval aanpassen.
Op laagstaande zon en sneeuw kun je dat minder goed. Laagstaande zon maakt dat je de tegenliggers niet goed ziet, sneeuw is vermoeiend omdat je die vlokken steeds op je af ziet komen; op de gladheid kun je natuurlijk wel anticiperen, al is dat af en toe ook lastig. |
regen,ijzel,laagstaande zon.
heb gekozen voor regen dus.dan bedoel ik geen miezer buitje maar echt zon stortbui waardoor je geen zicht meer hebt en alles ook nog eens in no time beslaat als je pech hebt. |
Citaat:
|
Citaat:
Wij hebben er altijd een in de auto liggen overigens voor de bestuurder :) |
laagstaande zon, mist en storm :(
|
Mist - Slechte zicht is op de brommer echt een gevaarlijke situatie. Het is niet dat ik me zo veel zorgen maak slecht te zien, maar ik maak me zorgen om de automobilisten die mij misschien over het hoofd zien.
Regen - Gladheid + nat worden is best wel kut. Ijzel - Verreweg het kutst, gladheid is niet leuk als je maar 2 wielen hebt :(. Ik kies voor Ijzel. |
Citaat:
is handig, ware het niet dat mijn zonnebril op sterkte is, iemand anders heeft er dus niks aan :p |
Citaat:
|
zon inderdaad; als je (zoals ik) nogal eens zanderige ruiten hebt ofzo slaat je hele blikveld dicht. sneeuw is koel (Y) ga altijd bewust nog een paar rondjes handremmen door de straten als het er ligt :D
en ja, ik heb ook een zonnebril op sterkte. rijdt (y) |
Laagstaande zon omdat dat zwaar irritant is.
IJzel is een goede tweede, hoewel ik er mee om kan gaan is het zwaar gevaarlijk wat voor onlogische acties mensen dan uit gaan halen. Maar ja, het helpt niet dat je tegenwoordig geleerd wordt dat je dan je gas los moet laten (=krachtbron weg) en pompend remmen (dus, slip links, los, slip erger naar rechts, los, nog erger naar links, en hoppa, over de kop slaan) dus ik kan me ook wel voorstellen dat dat fout gaat. |
ijzel, omdat dat onvoorspelbaar gedrag (van de auto en ander verkeer) veroorzaakt.
laagstaande zon is simpel op te lossen met een zonnebril. Daarnaast, met getint glas heb je daar sowieso niet zo gek veel last van. @T_ID : in een auto met abs, gewoon keihard blijven remmen. Zonder abs : tegen blokkeren aanremmen werkt het beste. koppeling alleen intrappen als je de aandrijving echt even weg moet hebben, aangezien het wegnemen van de aandrijving ook een overstuurreactie kan veroorzaken. (volgens de anwb). |
Citaat:
Getest bij mijn 156, de 307 van m'n moeder en de nieuwe Panda van een vriend. Ik heb trouwens met geen enkel weertype moeite, kwestie van anticiperen en aanpassen :) |
Citaat:
Volgens mij heeft ABS ook niet zo'n fabelachtige werking trouwens, het systeem gooit je remmen dan zo vaak los dat je net zo goed niet hadden kunnen remmen. En da's zonder meer leuk als je glijdend niet meer met je auto overweg kunt, maar wie de zaken recht kan houden wordt door ABS niet echt geholpen in zo'n situatie. |
Citaat:
|
Citaat:
Hierom was bijvoorbeeld in het verleden zo dat je in een Saab de ABS uit kon schakelen als je dat wilde. |
IJzel is zowel op de fiets als met de auto vervelend.
Laagstaande zon is TE irritant in de auto. Als ik geen zonnebril bij me heb, krijg ik echt pijn in mijn wangspieren omdat ik mijn ogen tot spleetjes knijp. |
Citaat:
|
Citaat:
op de slipcursus (in december hele dag lekker wezen slippen) toch echt gemerkt dat je beter niet vol kan remmen zonder abs, maar tegen blokkeren aan moet remmen, precies zoals de instructeur zei. pompend remmen is een alternatief als je echt niks beters weet, maar dan kun je net zo goed vol remmen. (pompend remmen verlengt de remweg met ca 75%). alleen, zonder abs niet remmen en sturen tegelijkertijd. (Dat zou rare uitbreekreacties veroorzaken). Citaat:
door de hoge frequentie van het wegenemen van de remdruk valt dat wel mee. Daarnaast, een auto met geblokkeerde wielen is praktisch onbestuurbaar. Citaat:
Maar slippartijen gebeuren vaak onverwachts, en 95% van de bestuurders reageert dan op instinct door keihard te remmen. Daarnaast is ABS alleen een obstakel als je graag zijwaarts door een bocht wil, maar in de meeste situaties is het wel degelijk veiliger. De redenering dat goede bestuurders zonder abs beter af zijn dan met abs, is wat mij betreft alleen van toepassing op een circuit, niet op de openbare weg. |
Citaat:
het voordeel van abs is de bestuurbaarheid, niet de kortere remweg. De remweg met of zonder abs is maar marginaal anders, en niet altijd in het voordeel van abs. |
Citaat:
Ik heb het getest met mijn eigen auto (zekeringen eruit trekken) en met ABS was de remweg langer. Zonder ABS schoven zowel voor- als achterkant een paar centimeter, zelfs bij lage snelheden. Ook is het uiteraard køt voor je banden. En @ MM, yep, inderdaad, ik denk niet dat erg veel mensen in staat zijn hun auto in zo'n situatie bestuurbaar te houden, wat dat betreft is ABS een vooruitgang over de hele linie, alleen zijn er enkele uitzonderingsgevallen. |
Citaat:
Uiteraard is de bestuurbaarheid het grote voordeel, maar het verkorte van de remweg is natuurlijk ook handig, het is vrij onmogelijk om zo ideaal te remmen als een ABS dat kan genereren, helemaal in een schrikreactie. |
Citaat:
Uiteraard is het ook nog afhankelijk van de leeftijd van de auto en hydraulische staat van het remsysteem. Maar ideaal bekeken zouden roterende banden eerder remmen dan schuivende banden. |
ijzel, miezerregen, sneeuw. Heb liever een hevige plensbui dan, das dan een soortvan duidelijker :o.
en mist, das ook verrot |
Citaat:
des te harder je rijdt, des te langer glijden je banden, overigens, en bij snelheden boven de 50 is je remweg met abs vrijwel altijd korter als zonder abs. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Harde regen vind ik erg vervelend. Dat weerkaatst op het wegdek, waardoor je de belijning niet meer kunt zien. Bovendien gaat het soms zelfs zo hard dat je zelf door je ruit ook amper nog kan kijken.
Mist is ook vervelend erg vervelend. |
Citaat:
Tijdens mn rijlessen heb ik 1x de ABS uit moeten proberen en ik had echt niet verwacht dat dat pedaal zo terug zou klappen als het ware. |
Citaat:
|
Citaat:
|
aangezien ik maar even arrogant ervan uit ga dat ik kennelijk de enige ben die vergelijkingsmateriaal heeft tussen diverse auto's met en zonder abs :
vrijwel elke auto met abs zal een klapperende reactie in het pedaal, of in elk geval een klapperend geluid in de aandrijving, veroorzaken wanneer het abs daadwerkelijk in werking treedt. hoor je dat niet ? dan is het abs niet in werking getreden. is ook niet altijd nodig, en het systeem is slim genoeg om dat zelf te bepalen. dat hoort zo, aangezien het snel wegnemen en hervatten van de remdruk nou eenmaal een bepaalde mechanische 'handeling' is, en dat beweegt snel en dat zal je dus horen. (ligt dus absoluut niet aan slecht onderhoud). wel verschilt de hevigheid van het klapperen / het volume van het geluid per merk en type auto. (een passat is wat dat betreft erger dan een golf, bijvoorbeeld, om voor mij onduidelijke redenen. ) @vlep'un : of de auto van je pa heeft geen abs, of je remt echt niet zo hard dat het abs nodig is, of je vergist je. |
Horen wel, maar dat het pedaal gaat steigeren was nieuws voor me.
|
Citaat:
|
Dat het pedaal terugklapt lijkt me een redelijk logisch gevolg als je de remactie tijdelijk onderbreekt
|
Citaat:
als je denkt dat het abs werkt maar je merkt niks, zou ik t toch echt een keer na laten kijken. |
Dicthe mist vind ik het meest irritant, omdat het heel erg verraderlijk kan zijn. Het ene stuk 100 meter zicht en een minuut later maar 10 meter. Ook passen lang niet alle automobilisten hun snelheid aan aan de mist, wat wel veel meer gebeurt bij ijzel en sneeuw. Vandaar dat ik me in de mist het minst prettig voel.
|
ijzel, sneeuw, laagstaande zon, dichte mist :o
Vooral op wegen waar ik niet bekend ben en die onvoldoende verlicht zijn vind ik mist vreselijk. |
In de auto laagstaande zon en ijzel. Op de fiets vooral ijzel en regen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.