Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Wat vind jij het vervelendste weertype om in te rijden? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1355338)

PV 05-02-2006 18:27

Wat vind jij het vervelendste weertype om in te rijden?
 
Wat vind jij het vervelendste weer om in te rijden/fietsen/lopen? En wat doe je er aan om goed voorbereid te zijn? Of ga je gewoon niet de deur uit als het sneeuwt/ijzelt/enz. ?

Rodion 05-02-2006 18:55

IJzel/mist/storm. Vooral als ik ergens onbekend ben.

MTpower 05-02-2006 19:05

Op de brommer zijn ijzel en mist zwaar irritant.
Regen word je een beetje nat van... het is dus niet fijn, maar wel goed te doen.
Ik rij hier wel eens op van die lange onverlichte polderwegen, als er dan flinke mist hangt kun je echt niet harder dan 20 rijden 's avonds.
Ijzel is sowieso zwaar kut omdat je vaak pas te laat een echt glad stuk in de gaten hebt :o
Gelukkig nooit nog op m'n bek gegaan :)

Unexplained 05-02-2006 19:07

Warmte. Dan wil je de auto niet meer uit omdat het in de auto zo lekker koel is door de airconditioning.

MTpower 05-02-2006 19:08

Citaat:

Unexplained schreef op 05-02-2006 @ 20:07 :
Warmte. Dan wil je de auto niet meer uit omdat het in de auto zo lekker koel is door de airconditioning.
Dat maakt het rijden vervelend?
Lijkt me juist dat dat het rijden prettiger maakt omdat er wat koeling is :o

0oFZo0 05-02-2006 19:35

laagstaande zon is echt irritant, net als hevige sneeuw/hagel.

Quantes 05-02-2006 19:43

donker, want ik zie echt moeilijk en weinig in het donker.

Lucky Luciano 05-02-2006 20:18

vooral laagstaande zon. Maar ik heb ook een keer met een Sprinter gereden en toen was er storm en ik moet zeggen met van die windstoten rijdt niet erg prettig

Unexplained 05-02-2006 20:18

Citaat:

MTpower schreef op 05-02-2006 @ 20:08 :
Dat maakt het rijden vervelend?
Lijkt me juist dat dat het rijden prettiger maakt omdat er wat koeling is :o

Als je om gaat rijden zodat het lekker koel is, wordt dat op een gegeven moment wel vervelend :D

Dukko 05-02-2006 22:22

Laagstaande zon, die andere varianten kan je je gemakkelijk op aanpassen.

Dittrich 05-02-2006 22:44

Laagstaande zon idd.
Nou valt het wel mee met een fatsoenlijke zonnebril, maar die heb ik helaas niet altijd bij me.

Rukwinden zijn ook zwaar irritant, zeker omdat mn autootje nogal licht is en redelijk windgevoelig.

MTpower 05-02-2006 22:45

Ik heb eigenlijk altijd een donker vizier op m'n helm zitten, heb van die zon nooit last :o

Hawahaai 05-02-2006 23:06

Allerlei weertypes zijn niet fijn om in te rijden, maar op een aantal omstandigheden kun je je rijgedrag in ieder geval aanpassen.
Op laagstaande zon en sneeuw kun je dat minder goed. Laagstaande zon maakt dat je de tegenliggers niet goed ziet, sneeuw is vermoeiend omdat je die vlokken steeds op je af ziet komen; op de gladheid kun je natuurlijk wel anticiperen, al is dat af en toe ook lastig.

Tiño 05-02-2006 23:10

regen,ijzel,laagstaande zon.

heb gekozen voor regen dus.dan bedoel ik geen miezer buitje maar echt zon stortbui waardoor je geen zicht meer hebt en alles ook nog eens in no time beslaat als je pech hebt.

Dittrich 05-02-2006 23:11

Citaat:

MTpower schreef op 05-02-2006 @ 23:45 :
Ik heb eigenlijk altijd een donker vizier op m'n helm zitten, heb van die zon nooit last :o
het is alleen een beetje raar om met een helm op in de auto te zitten :P

MTpower 05-02-2006 23:20

Citaat:

vlep`un schreef op 06-02-2006 @ 00:11 :
het is alleen een beetje raar om met een helm op in de auto te zitten :P
Goeie zonnebril heeft hetzelfde effect (y)
Wij hebben er altijd een in de auto liggen overigens voor de bestuurder :)

henkjanklaas 05-02-2006 23:31

laagstaande zon, mist en storm :(

Project 50 05-02-2006 23:39

Mist - Slechte zicht is op de brommer echt een gevaarlijke situatie. Het is niet dat ik me zo veel zorgen maak slecht te zien, maar ik maak me zorgen om de automobilisten die mij misschien over het hoofd zien.
Regen - Gladheid + nat worden is best wel kut.
Ijzel - Verreweg het kutst, gladheid is niet leuk als je maar 2 wielen hebt :(.

Ik kies voor Ijzel.

Dittrich 05-02-2006 23:48

Citaat:

MTpower schreef op 06-02-2006 @ 00:20 :
Goeie zonnebril heeft hetzelfde effect (y)
Wij hebben er altijd een in de auto liggen overigens voor de bestuurder :)

klopt.
is handig, ware het niet dat mijn zonnebril op sterkte is, iemand anders heeft er dus niks aan :p

MTpower 06-02-2006 01:53

Citaat:

vlep`un schreef op 06-02-2006 @ 00:48 :
klopt.
is handig, ware het niet dat mijn zonnebril op sterkte is, iemand anders heeft er dus niks aan :p

Goede reden om te mogen rijden (y) :cool:

phoxetis 06-02-2006 07:45

zon inderdaad; als je (zoals ik) nogal eens zanderige ruiten hebt ofzo slaat je hele blikveld dicht. sneeuw is koel (Y) ga altijd bewust nog een paar rondjes handremmen door de straten als het er ligt :D

en ja, ik heb ook een zonnebril op sterkte. rijdt (y)

T_ID 06-02-2006 10:23

Laagstaande zon omdat dat zwaar irritant is.

IJzel is een goede tweede, hoewel ik er mee om kan gaan is het zwaar gevaarlijk wat voor onlogische acties mensen dan uit gaan halen.

Maar ja, het helpt niet dat je tegenwoordig geleerd wordt dat je dan je gas los moet laten (=krachtbron weg) en pompend remmen (dus, slip links, los, slip erger naar rechts, los, nog erger naar links, en hoppa, over de kop slaan) dus ik kan me ook wel voorstellen dat dat fout gaat.

MightyMarcel 06-02-2006 12:42

ijzel, omdat dat onvoorspelbaar gedrag (van de auto en ander verkeer) veroorzaakt.

laagstaande zon is simpel op te lossen met een zonnebril. Daarnaast, met getint glas heb je daar sowieso niet zo gek veel last van.

@T_ID : in een auto met abs, gewoon keihard blijven remmen. Zonder abs : tegen blokkeren aanremmen werkt het beste.
koppeling alleen intrappen als je de aandrijving echt even weg moet hebben, aangezien het wegnemen van de aandrijving ook een overstuurreactie kan veroorzaken. (volgens de anwb).

Timmert 06-02-2006 12:54

Citaat:

MightyMarcel schreef op 06-02-2006 @ 13:42 :
koppeling alleen intrappen als je de aandrijving echt even weg moet hebben, aangezien het wegnemen van de aandrijving ook een overstuurreactie kan veroorzaken. (volgens de anwb).
Klopt. Duik maar es goed hard een bocht in, en laat dan ín de bocht gas los. Bij de meeste auto's gaat de kont dan schuiven.

Getest bij mijn 156, de 307 van m'n moeder en de nieuwe Panda van een vriend.

Ik heb trouwens met geen enkel weertype moeite, kwestie van anticiperen en aanpassen :)

T_ID 06-02-2006 13:22

Citaat:

MightyMarcel schreef op 06-02-2006 @ 13:42 :
aangezien het wegnemen van de aandrijving ook een overstuurreactie kan veroorzaken. (volgens de anwb).
Schiet mij maar lek, het was het ANWB boek dat mij aanraadde om te ontkoppelen en pompend te remmen in het geval van aquaplaning of ijzel. Maar ja, als zelfs mijn (tevens ANWB) rijinstructeur zich al hardop af vroeg welke malloot dat in dat boek had gezet dan zit ik wel goed als ik mijn eigen aanpak gebruik denk ik. ;)

Volgens mij heeft ABS ook niet zo'n fabelachtige werking trouwens, het systeem gooit je remmen dan zo vaak los dat je net zo goed niet hadden kunnen remmen.

En da's zonder meer leuk als je glijdend niet meer met je auto overweg kunt, maar wie de zaken recht kan houden wordt door ABS niet echt geholpen in zo'n situatie.

Timmert 06-02-2006 13:38

Citaat:

T_ID schreef op 06-02-2006 @ 14:22 :
Volgens mij heeft ABS ook niet zo'n fabelachtige werking trouwens, het systeem gooit je remmen dan zo vaak los dat je net zo goed niet hadden kunnen remmen.

En da's zonder meer leuk als je glijdend niet meer met je auto overweg kunt, maar wie de zaken recht kan houden wordt door ABS niet echt geholpen in zo'n situatie.

ABS is in veel gevallen gunstiger, ook al lijkt het in extreem gladde situaties niet zo. Je auto blijft in ieder geval een soort van bestuurbaar :)

T_ID 06-02-2006 14:50

Citaat:

Timmert schreef op 06-02-2006 @ 14:38 :
ABS is in veel gevallen gunstiger, ook al lijkt het in extreem gladde situaties niet zo. Je auto blijft in ieder geval een soort van bestuurbaar :)
Klopt, slechts een minderheid van de bestuurders kan glijdend zijn auto fatsoenlijk besturen, zelf zou ik ook de gok niet nemen totdat ik wat vaker heb kunnen oefenen. (zoals dus afgelopen keer met de ijzel)

Hierom was bijvoorbeeld in het verleden zo dat je in een Saab de ABS uit kon schakelen als je dat wilde.

Roos 06-02-2006 16:54

IJzel is zowel op de fiets als met de auto vervelend.

Laagstaande zon is TE irritant in de auto. Als ik geen zonnebril bij me heb, krijg ik echt pijn in mijn wangspieren omdat ik mijn ogen tot spleetjes knijp.

Lucky Luciano 06-02-2006 17:27

Citaat:

T_ID schreef op 06-02-2006 @ 14:22 :

En da's zonder meer leuk als je glijdend niet meer met je auto overweg kunt, maar wie de zaken recht kan houden wordt door ABS niet echt geholpen in zo'n situatie.

Tuurlijk wel, ABS verkort sowiezo de remweg omdat het systeem uitrekent wanneer de hoekvertraging te groot wordt en dan dus onderbreekt, zo kan je ideaal remmen op een gladde weg.

MightyMarcel 06-02-2006 17:28

Citaat:

T_ID schreef op 06-02-2006 @ 14:22 :
Schiet mij maar lek, het was het ANWB boek dat mij aanraadde om te ontkoppelen en pompend te remmen in het geval van aquaplaning of ijzel. Maar ja, als zelfs mijn (tevens ANWB) rijinstructeur zich al hardop af vroeg welke malloot dat in dat boek had gezet dan zit ik wel goed als ik mijn eigen aanpak gebruik denk ik. ;)


op de slipcursus (in december hele dag lekker wezen slippen) toch echt gemerkt dat je beter niet vol kan remmen zonder abs, maar tegen blokkeren aan moet remmen, precies zoals de instructeur zei.

pompend remmen is een alternatief als je echt niks beters weet, maar dan kun je net zo goed vol remmen. (pompend remmen verlengt de remweg met ca 75%). alleen, zonder abs niet remmen en sturen tegelijkertijd. (Dat zou rare uitbreekreacties veroorzaken).

Citaat:


Volgens mij heeft ABS ook niet zo'n fabelachtige werking trouwens, het systeem gooit je remmen dan zo vaak los dat je net zo goed niet hadden kunnen remmen.


door de hoge frequentie van het wegenemen van de remdruk valt dat wel mee. Daarnaast, een auto met geblokkeerde wielen is praktisch onbestuurbaar.

Citaat:


En da's zonder meer leuk als je glijdend niet meer met je auto overweg kunt, maar wie de zaken recht kan houden wordt door ABS niet echt geholpen in zo'n situatie.


Maar slippartijen gebeuren vaak onverwachts, en 95% van de bestuurders reageert dan op instinct door keihard te remmen.
Daarnaast is ABS alleen een obstakel als je graag zijwaarts door een bocht wil, maar in de meeste situaties is het wel degelijk veiliger.

De redenering dat goede bestuurders zonder abs beter af zijn dan met abs, is wat mij betreft alleen van toepassing op een circuit, niet op de openbare weg.

MightyMarcel 06-02-2006 17:29

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 06-02-2006 @ 18:27 :
Tuurlijk wel, ABS verkort sowiezo de remweg omdat het systeem uitrekent wanneer de hoekvertraging te groot wordt en dan dus onderbreekt, zo kan je ideaal remmen op een gladde weg.
Er zijn situaties waarbij een blokkerend wiel wel degelijk meer remt; Uit mn hoofd beweer ik zo even 'mul zand' en 'ruwe sneeuw'.

het voordeel van abs is de bestuurbaarheid, niet de kortere remweg. De remweg met of zonder abs is maar marginaal anders, en niet altijd in het voordeel van abs.

T_ID 06-02-2006 17:48

Citaat:

Lucky Luciano schreef op 06-02-2006 @ 18:27 :
Tuurlijk wel, ABS verkort sowiezo de remweg omdat het systeem uitrekent wanneer de hoekvertraging te groot wordt en dan dus onderbreekt, zo kan je ideaal remmen op een gladde weg.
Nee hoor, ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren, en daarmee dus dat de auto min of meer bestuurbaar blijft en niet gaat draaien tijdens de remweg.

Ik heb het getest met mijn eigen auto (zekeringen eruit trekken) en met ABS was de remweg langer. Zonder ABS schoven zowel voor- als achterkant een paar centimeter, zelfs bij lage snelheden. Ook is het uiteraard køt voor je banden.

En @ MM, yep, inderdaad, ik denk niet dat erg veel mensen in staat zijn hun auto in zo'n situatie bestuurbaar te houden, wat dat betreft is ABS een vooruitgang over de hele linie, alleen zijn er enkele uitzonderingsgevallen.

Lucky Luciano 06-02-2006 18:02

Citaat:

MightyMarcel schreef op 06-02-2006 @ 18:29 :
Er zijn situaties waarbij een blokkerend wiel wel degelijk meer remt; Uit mn hoofd beweer ik zo even 'mul zand' en 'ruwe sneeuw'.

het voordeel van abs is de bestuurbaarheid, niet de kortere remweg. De remweg met of zonder abs is maar marginaal anders, en niet altijd in het voordeel van abs.

Ik had het dan over gladde wegen. Bij mul zand en ruwe sneeuw zal het zeer goed kunnen dat blokkerend remmen beter werkt. Logischerwijs doordat er zich meer zand voor de wielen zadelt.

Uiteraard is de bestuurbaarheid het grote voordeel, maar het verkorte van de remweg is natuurlijk ook handig, het is vrij onmogelijk om zo ideaal te remmen als een ABS dat kan genereren, helemaal in een schrikreactie.

Lucky Luciano 06-02-2006 18:09

Citaat:

T_ID schreef op 06-02-2006 @ 18:48 :
Nee hoor, ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren, en daarmee dus dat de auto min of meer bestuurbaar blijft en niet gaat draaien tijdens de remweg.

Ik heb het getest met mijn eigen auto (zekeringen eruit trekken) en met ABS was de remweg langer. Zonder ABS schoven zowel voor- als achterkant een paar centimeter, zelfs bij lage snelheden. Ook is het uiteraard køt voor je banden.


Dat komt doordat het ABS systeem bij lagere snelheid meer invloed heeft op de remkracht als bij hogere snelheid. Rij maar eens 120 en gooi dan het anker uit.
Uiteraard is het ook nog afhankelijk van de leeftijd van de auto en hydraulische staat van het remsysteem. Maar ideaal bekeken zouden roterende banden eerder remmen dan schuivende banden.

dwight88 06-02-2006 23:14

ijzel, miezerregen, sneeuw. Heb liever een hevige plensbui dan, das dan een soortvan duidelijker :o.

en mist, das ook verrot

MightyMarcel 07-02-2006 08:04

Citaat:

T_ID schreef op 06-02-2006 @ 18:48 :
Nee hoor, ABS zorgt ervoor dat je wielen niet blokkeren, en daarmee dus dat de auto min of meer bestuurbaar blijft en niet gaat draaien tijdens de remweg.

Ik heb het getest met mijn eigen auto (zekeringen eruit trekken) en met ABS was de remweg langer. Zonder ABS schoven zowel voor- als achterkant een paar centimeter, zelfs bij lage snelheden. Ook is het uiteraard køt voor je banden.

En @ MM, yep, inderdaad, ik denk niet dat erg veel mensen in staat zijn hun auto in zo'n situatie bestuurbaar te houden, wat dat betreft is ABS een vooruitgang over de hele linie, alleen zijn er enkele uitzonderingsgevallen.

Is uberhaupt geen eerlijke vergelijking, aangezien het remsysteem is afgesteld op het aanwezig zijn van ABS.

des te harder je rijdt, des te langer glijden je banden, overigens, en bij snelheden boven de 50 is je remweg met abs vrijwel altijd korter als zonder abs.

BBEM 07-02-2006 12:02

Citaat:

MightyMarcel schreef op 07-02-2006 @ 09:04 :
Is uberhaupt geen eerlijke vergelijking, aangezien het remsysteem is afgesteld op het aanwezig zijn van ABS.

des te harder je rijdt, des te langer glijden je banden, overigens, en bij snelheden boven de 50 is je remweg met abs vrijwel altijd korter als zonder abs.

dat is niet helemaal waar, want boven de 70km/u blokkeren je wielen nauwelijks en kan je dus vrij gemakkelijk je maximale remkracht gebruiken.

MightyMarcel 07-02-2006 13:13

Citaat:

BBEM schreef op 07-02-2006 @ 13:02 :
dat is niet helemaal waar, want boven de 70km/u blokkeren je wielen nauwelijks en kan je dus vrij gemakkelijk je maximale remkracht gebruiken.
boven de 70km/u blokkeren je wielen wel degelijk als je echt hard remt. En laat dat nou net de situatie zijn waarbij ABS nuttig is.

Balance 07-02-2006 13:35

Harde regen vind ik erg vervelend. Dat weerkaatst op het wegdek, waardoor je de belijning niet meer kunt zien. Bovendien gaat het soms zelfs zo hard dat je zelf door je ruit ook amper nog kan kijken.

Mist is ook vervelend erg vervelend.

Dittrich 07-02-2006 16:40

Citaat:

MightyMarcel schreef op 07-02-2006 @ 14:13 :
boven de 70km/u blokkeren je wielen wel degelijk als je echt hard remt. En laat dat nou net de situatie zijn waarbij ABS nuttig is.
Je vergeet alleen dat veel mensen in een paniekreactie (want wanneer rem je nou bewust VOL?) vaak ook nog gaan sturen of schrikken van de ABS.
Tijdens mn rijlessen heb ik 1x de ABS uit moeten proberen en ik had echt niet verwacht dat dat pedaal zo terug zou klappen als het ware.

T_ID 07-02-2006 17:19

Citaat:

vlep`un schreef op 07-02-2006 @ 17:40 :
en ik had echt niet verwacht dat dat pedaal zo terug zou klappen als het ware.
Het wat? (dat is dus nieuw voor me, en of ik nu andere pedalen heb, of zulke klompen aan heb weet ik niet :D)

Dittrich 07-02-2006 17:42

Citaat:

T_ID schreef op 07-02-2006 @ 18:19 :
Het wat? (dat is dus nieuw voor me, en of ik nu andere pedalen heb, of zulke klompen aan heb weet ik niet :D)
Lag denk ik meer aan de auto, die moest die middag voor een grote beurt naar de garage. Mijn pa's auto doet dat niet.

MightyMarcel 07-02-2006 18:06

aangezien ik maar even arrogant ervan uit ga dat ik kennelijk de enige ben die vergelijkingsmateriaal heeft tussen diverse auto's met en zonder abs :

vrijwel elke auto met abs zal een klapperende reactie in het pedaal, of in elk geval een klapperend geluid in de aandrijving, veroorzaken wanneer het abs daadwerkelijk in werking treedt.

hoor je dat niet ? dan is het abs niet in werking getreden. is ook niet altijd nodig, en het systeem is slim genoeg om dat zelf te bepalen.

dat hoort zo, aangezien het snel wegnemen en hervatten van de remdruk nou eenmaal een bepaalde mechanische 'handeling' is, en dat beweegt snel en dat zal je dus horen. (ligt dus absoluut niet aan slecht onderhoud).

wel verschilt de hevigheid van het klapperen / het volume van het geluid per merk en type auto. (een passat is wat dat betreft erger dan een golf, bijvoorbeeld, om voor mij onduidelijke redenen. )

@vlep'un : of de auto van je pa heeft geen abs, of je remt echt niet zo hard dat het abs nodig is, of je vergist je.

T_ID 07-02-2006 18:42

Horen wel, maar dat het pedaal gaat steigeren was nieuws voor me.

Dittrich 07-02-2006 18:50

Citaat:

MightyMarcel schreef op 07-02-2006 @ 19:06 :


@vlep'un : of de auto van je pa heeft geen abs, of je remt echt niet zo hard dat het abs nodig is, of je vergist je.

Heeft ie echt wel, de ABS werd echt wel gebruikt en ik vergis me écht niet :)

Lucky Luciano 07-02-2006 20:55

Dat het pedaal terugklapt lijkt me een redelijk logisch gevolg als je de remactie tijdelijk onderbreekt

MightyMarcel 08-02-2006 09:13

Citaat:

vlep`un schreef op 07-02-2006 @ 19:50 :
Heeft ie echt wel, de ABS werd echt wel gebruikt en ik vergis me écht niet :)
als je niks merkt, werkt t niet. das heel simpel - een beweging veroorzaakt geluid en eventueel een beweging in het pedaal.

als je denkt dat het abs werkt maar je merkt niks, zou ik t toch echt een keer na laten kijken.

Ivo 08-02-2006 10:33

Dicthe mist vind ik het meest irritant, omdat het heel erg verraderlijk kan zijn. Het ene stuk 100 meter zicht en een minuut later maar 10 meter. Ook passen lang niet alle automobilisten hun snelheid aan aan de mist, wat wel veel meer gebeurt bij ijzel en sneeuw. Vandaar dat ik me in de mist het minst prettig voel.

coopergirl 08-02-2006 17:39

ijzel, sneeuw, laagstaande zon, dichte mist :o
Vooral op wegen waar ik niet bekend ben en die onvoldoende verlicht zijn vind ik mist vreselijk.

LB06 08-02-2006 18:40

In de auto laagstaande zon en ijzel. Op de fiets vooral ijzel en regen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:45.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.