![]() |
Opknapbeurt Kawasaki AR50
Voor de mensen die brommerforum bezoeken: Verwacht geen topic met bergen foto's e.d..
Ik ben van plan om mijn Kawasaki AR50 - voor de niet-kenners, dit is een brommer uit de jaren '80 en begin jaren '90 - op te knappen, en dat is ook wel nodig. Op het moment staat hij lichtelijk roestig, met slechte remmen en lelijke kappen + cockpit e.d. in mijn garage. Hij slaat af bij stoplichten en de kabelboom is verrot. Ik ben van plan om het ding een 'eigen' look te geven en ik heb daarover gewoon enkele vraagjes. Nu kan je wel als antwoord geven "bel een autoschade bedrijf" e.d., maar ik wil gewoon weten wat de standaard kosten zijn voor deze grapjes. -Ik ben van plan om mijn frame + achterbrug te laten zandstralen en coaten. Wat zijn de prijzen voor zo'n klusje en kost het veel tijd om te laten doen? -Mijn cockpit is kapot, de toerenteller werkt wel, maar de verlichting en de kilometer teller is kaduuk. Nu vraag ik me af of die kilometertellerkabels universeel zijn? Het is zo'n vierkante kabel. Kan ik hierop bijna elke kilometer teller aansluiten? -Omdat mijn kabelboom verrot is moet ik dat ding vervangen. Is zo'n kabelboom goed zelf te bouwen? Ik ben van plan alles wat voor de ontsteking nodig is origineel te houden en dan het hele verlichtings circuit zelf te bouwen, is dit goed te doen of raden jullie het af? -Mijn velgen wil ik gaan spuiten OF eventueel laten verchromen. welk kostenplaatje kan ik bij het verchromen verwachten? Zelf heb ik erg veel zin om mijn AR50 op te gaan knappen omdat er zo weinig van deze dingen rondrijden in de randstad en Nederland. Als iemand deze vragen kan beantwoorden zal ik dat erg op prijs stellen. Op het moment vind ik het zelf nog wat koud om in een garage te staan en te gaan sleutelen, maar zodra de lente weer aanbreekt gaat het sowieso los. Om nog even een afbeelding toe te voegen van een random AR50 heb ik deze gekozen. Ik heb zelf geen afbeelding van die van mij want ik heb geen digitale camera. http://www.50cc-motorcycles.com/pict...ki/ar50-12.jpg |
Citaat:
Bedenk je wel dat in het totaal opknappen van zo'n ding aardig wat uurtjes en eurootjes gaan zitten :o Ik zal kijken of ik wat vragen kan beantwoorden... Ik ken hier in de buurt iemand die velgen/frames e.d straalt, voor een velg vraagt hij 15 euro en voor een frame meestal 25 euro. Bij een spuitbedrijf ben je waarschijnlijk wat meer kwijt :o Ik weet van mensen die hun scooter hebben laten spuiten dat ze voor de kappen zo'n 300/350 euro kwijt waren, poedercoaten is over het algemeen wat duurder, maar dan heb je natuurlijk ook weer niet zoveel om te laten coaten... ik schat dat het inclusief stralen op zo'n 200 euro komt, afhankelijk van de kleur die je wilt hebben. Je hebt wel universele km teller kabels, maar het is aan te raden gewoon een orginele te kopen, die zijn vast nog te bestellen :) Een kabelboom zelf bouwen zou ik persoonlijk niet aan beginnen (nu misschien wel omdat ik een puch heb...). Ik destijds een nieuwe kabelboom voor mijn Honda MT5 gekocht, daar was ik zo'n 17 euro voor kwijt... het heeft me wel een hoop tijd gescheelt ;) Het verchromen ligt aan de manier waarop je het laat verchromen... Een chroombad geeft een erg mooi resultaat, maar ik ken hier niemand die dat met 2dehands onderdelen doet. Je kan ze eventueel ook chroom laten spuiten, denk dat je daar zo'n 40 euro per velg voor kwijt bent. Overigens is zelf een kleurtje spuiten ook goed te doen (y) (en dat geeft je dan weer net dat gevoel van tevredenheid omdat je het helemaal zelf hebt gedaan). Ik hoop erg dat je tijdens de opknapbeurt van je kawasaki dit topic een beetje update met misschien wat foto's (als dat mogelijk is), hoever je bent, wat er mis is gegaan en hoe je dit hebt opgelost e.d. :) Verder: veel suc6 (y) |
Ja, het idee van een andere teller is eigenlijk gaan spelen doordat ik dat ding een eigen look wil geven. Een standaard Kwak is ook niet alles :P.
Nog 1 ding. Het reviceren van een blok. Dat kan ik gewoon bij een bromboer laten doen? Trouwens, over die eigen kabelboom: De standaard bedrading van een AR50 is echt - zacht gezegt - kut. De betrouwbaarheid is ver te zoeken, en dat vind ik jammer, want het is een soort Kever. Dat ding is niet stuk te rijden, maar je verlichting doet het nooit. Aangezien m'n pa aardig wat verstand heeft van electronica dacht ik dat dat misschien een optie is. |
Citaat:
|
Citaat:
Je kunt ook kijken voor een werkplaatshandboek van een AR50 en dan is het prima zelf te doen :o |
K. Zo'n werkplaatshandboek is idd een goed idee. Gelukkig heeft m'n pa z'n brommer vroeger ook zelf gebouwd e.d. dus ga ik alles samen met hem doen. Ik ga zo snel mogelijk van start om 'm kaal te slopen en frame + achterbrug te gaan doen. Snel eens tijd maken.
Trouwens bedankt voor al jullie reacties. Nu weet ik tenminste wat haalbaar is en wat niet. |
verchromen is duuuuur ja :|
en een laagspuitlaagje kan je eraf laten regenen, letterlijK! als je na verstand en materialen voor je kabelboom heeft kun je datr ook wel doen ja.. revisie zoals eerder gezegd enzo... stralen en coaten hangt echt heel erg veel van het bedrijf en connecties af.. de een doet het voor paar honderd bijna.. bedrijf hier voor 75 :o |
Al begonnen? :o
|
Ben wel benieuwd of de TS al begonnen is aan zijn projectje :)
|
Sorry voor de uiterst late reactie.
Ja, ik ben al begonnen. Ik heb een werkplaatshandboek aangeschaft en een andere Ar50 op de kop getikt om een aantal (mindere) onderdelen te vervangen. De bekende kwaal van de Kwak is natuurlijk de monoshock die naar de klote gaat. Gelukkig heeft die andere kwak een aantal onderdelen, waarvan óók de monoshock, die nog intact zijn. Kabelboom, tellerkabels en banden, zitten er allemaal op. Het werkelijke sloopwerk is nu een beetje aan het beginnen. Ik heb besloten om de velgen van die andere kawasaki te spuiten, zodat ik voorlopig nog rond kan rijden op m'n eigen AR. Het plan is nu om m'n frame en achterbrug te laten stralen en coaten omdat ik heel erg op zie tegen het schuren en het roestvrij maken. Ik heb een adres hier redelijk dichtbij waar ze een aardig prijsje hebben. Daarnaast ga ik ergens in de loop van volgende week de kabelboom helemaal uitpluizen. Al met al komt het nogal langzaam van de grond, mede wegens (tijdelijk) geldgebrek, maar ik ben onderweg! |
Ok, klinkt goed :cool:
Hou ons op de hoogte (y) |
Citaat:
Je houd er alleen wel een sinasappelhuidje aan over. maar het is in tegenstelling tot gewoon laten spuiten wel veel sterker. @project50: Succes met je kawa ;) |
nog een hele late reactie, ik heb destijds ook men kawa helemaal opgeknapt, en was dit kwijt:
aanschaf: 200 coaten: 200 spuiten: 200 (bij beunhaas) blok reviseren: 100 (bij beunhaas) overige onderdelen: 150 nieuwe kabelboom is niet meer te krijgen. een voorkuip kost 175 ps: je kan ook je velgen zelf polijsten, blinken ze ook, moet je daarna overspuiten met blanke lak, heb je er geen werk meer aan. als je km teller et niet doet, kost een kabel bij een brommerzaak 12 pleuro, voor een aandrijving ben je 75 pleuro kwijt. een toerentellerkabel kost 90 eure, wees er dus zuinig op! reviseren: kun je zelf, goed opletten waar alles gezeten heeft, alleen lastig met carterdeksel pakking, niet meer te krijgen, misschien heeft een zaak ze nog op voorraad. keringen kun je zo bij een brommerzaak hale, ik zou wel lagers via een onderneming bestellen, en als het kan de keringen ook, dat is veel goedkoper! |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:13. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.