![]() |
Geheel Nieuw Onderwijs Systeem
lijkt me duidelijk dat het huidige systeem beter kan. Maar ik kom er maar niet uit hoe de beste school er uit moet zien. Is denk ik te veel omvattend om in een keer op papier te zetten.
Iemand iets per onderdeel dat verbeterd moet worden? (geen zin om tijd te maken om hier alles wat ik al heb bedacht neer te zetten, geef wel commentaar op reacties) |
In iedergeval veel stilte ruimtes waar je in alle rust ( dus ook echt RUST) kan leren en lezen enzo.. Ik vond dat altijd zo relaxed bij ons op school.. Op de meeste scholen hebben ze et nu wel ivm 2e fase.. maar toch :) et moet er wel zijn!
|
Gewoon duidelijk zijn met cijfers. Niet zo dat als je duits 1 en 2 hebt dat je allemaal dingen krijgt die 1,5 % meetellen etc dat werkt niet. Zowieso die cijfers onder de 5% vind ik belachelijk... Bovendien als het procentueel gezien zo weinig meetelt motiveerd dat ook niet om er voor te gaan leren.
Handelingsdelen, schaf het aub af. Er is serieus waar niets nuttelozer dan handelingsdelen.. Tis imho enkel en alleen maar een stok voor de leraren om achter de deur te houden van als je dit niet doet en dat niet doet kan je ook niet over.. neem het profielwerkstuk, ik vond het best leuk, nuttig, educatief om te maken, en we hebben er ook gigantisch veel tijd in gestoken, uitstapjes voor gemaakt, en alles bij elkaar kwamen we uit op ruim 100 blz.. Meneer heeft u het na gekeken? ja hoor heb het nagekeken.. En hoe was het? ja naja voldoende.. Ow is dat een 6, of 7? nee gewoon een voldoende... tis een handelingsdeel :( :mad: iig dat werkt niet. In de 4e klassen zou nog veel meer structuur moeten zijn, leraren die klassikaal les geven, en in de loop van het jaar dat wat afbouwen, je kan leerlingen niet zo in eens in het diepe gooien met een stel boeken en een studiewijzer... Het valt me overigens ongelofelijk op dat de vakken waar gewoon echt klassikaal les wordt gegeven dat die veel beter te volgen zijn, duidelijker en dat de cijfers hoger liggen. goed, ik kan nog een uur door gaan, met wat ik allemaal wel niet slecht vind aan de 2e fase mjah... |
best met jullie eens. ik ben idd ook voor meer duidelijkheid in de school. Wat betreft het leren van zelfstandigheid: ze hebben nu rapporten van de aansluiting van vwo naar universiteit in Nijmegen: 2e fase leerlingen vinden de aansluiting kutter dan niet-2e fase leerlingen...dus dat zelfstandig zijn slaat nergens op. En je kunt ook zelfstandig zijn als de leraar nog gewoon uitlegt. Als blijkt dat er leerlingen zijn die aan de uitleg van de leraar genoeg hebben, en niet in hun boeken hoeven te kijken om een 8.5 te halen, is de stof te makkelijk en moeten ze maar (als ze dat willen) naar een hoger niveau. (ben trouwens ook voor herstel van het gymnasium; er weer een echte goede school van maken waar intellect gekweekt wordt) Je zit op een goed niveau als je met doorlezen, en vervolgens uitleg van de leraar een 8.5 haalt.
Handelingsdeel zuigt idd, hopeloos... :rolleyes: rust kan ik in het studiehuiswel genoeg vinden.. |
Het was goed, ze hadden de tweede fase alleen niet moeten invoeren.
Toegegeven, je hebt wel redelijk wat aan weten hoe je met informatiesystemen moet omgaan, maar een flinke dosis parate kennis is altijd nog onontbeerlijk...al die werkstukken zijn totale onzin. |
Ik ben erg voor nissen, ipv stilteruimtes dus. Dat er een aantal nissen worden gemaakt voor 1 persoon, vervolgens ook wat voor 2 personen (eind van de 1 persoonsnissen af, vanwege overleggen) en 4 persoons. Goede check bij die nissen, zodat er geen onnodig rumoer ontstaat (bij ons op school wordt de stilteruimte echt helemaal niet gecontroleerd, er zitten gerust mensen te eten en te kletsen).
Soort van keuze voor de leerling, zodat je op je eigen manier kan werken. Bijvoorbeeld: compleet zelfstandig (je doet alles zelf, gaat bijvoorbeeld in een nis zitten en je doet je werk volgens je eigen gemaakte schema, leraar controlleerd je steekproefsgewijs om te zien of je wel iets doet), geleid zelfstandig (je maakt zelf je schema en je werk, maar dat wordt regelmatig nagekeken door een leraar), klassikaal (je zit in de klas, krijgt uitleg, huiswerk, overhoringen). Ook ben ik voor een soort indeling die ze op hoge scholen veel gebruiken, de zogenaamde kwartielen. Op de Havo bestaan er dan in totaal 8 kwartielen (elk jaar vier), op het VWO dus 12. Elk vak heeft na elk kwartiel een afsluiting (soort examen dus), als je slaagt, ga je voor dat vak over naar het volgende kwartiel, als je zakt niet. Zo kan het dus zijn dat je voor 1 vak nog in het eerste kwartiel zit, en voor de andere in het tweede. De hele 'overgang tussen vierde/vijfde/zesde' valt dus weg. Je gaat telkens over naar een kwartiel. Het kan dus op het laatst zo zijn dat je een aantal vakken helemaal hebt afgesloten (het achtste kwartiel) en een aantal vakken nog niet. Eindexamens vallen dus weg, dat zijn de examens na elk kwartiel. Verder moeten ook de vakken anders in worden gedeeld, maar daar ga ik mijn hoofd nog even over breken :) |
Dat laatste idee vind ik maar niks.
Je best in je eentje in een stilteruimte werken, als er door andere mensen gepraat en gegeten wordt. Zo'n probleem is dat nou ook niet. Ook vind ik het niet fijn om compleet zelfstandig te werken. Ik werk liever in de klas met uitleg van de leraar er soms bij. Elke keer in je eentje in zo'n "nis" zitten lijkt me ook niet geweldig. En elk kwartaal examen vind ik helemaal niks. Dan is de ene druk bezig met de literatuusgeschiedenis uit de 17e eeuw en dan werkt degene naast je al druk aan zijn grammatica-kennis. Wat is dus het probleem: mensen zijn met hele andere dingen bezig. Gevolg--> de leraar kan mensen helemaal niet meer goed uitleggen, omdat de ene leerling met iets heel anders bezig is dan de andere. Plus dat proefwerken enzo niet goed kunnen worden besproken, want de ene heeft weer een ander proefwerk gehad dan de ander. Bovendien kan het zo zijn dat iemand heel ver achter komt te liggen, omdat hij geen voldoende kan halen voor een heel moeilijk onderwerp voor hem. Tenslotte vind ik het zelf fijner om met hetzelfde onderwerp bezig te zijn al de rest van mijn klas. |
Vriendin en ik hadden al een superstrak plan.
Het ergste bij onze school is dat we gigantisch veel van die klotewerkstukken/handelingsdelen/praktische opdrachten moeten maken, en daar heb je vrijwel geen tijd voor op school, dus moet het allemaal thuis. Als je net op gang bent op school, is het uur afgelopen en dan kun je weer wat anders gaan doen. Wij ergerden ons daar mateloos aan. Dus hadden wij het plan om de stof van een blok wiskunde, bijvoorbeeld, in twee dagen te doen, en dan twee dagen alleen maar wiskunde. In twee dagen kan ik tenminste makkelijk mijn stof afkrijgen :D En dan per vak hoeveel tijd je er voor nodig hebt. Je bent dan veel minder tijd kwijt, omdat je eindelijk eens door kunt werken. Vooral met werkstukken en zo is dat ontzettend handig. Enige nadeel is natuurlijk, twee dagen wiskunde achter elkaar :eek: Maar dan ben je er wel voor een heel blok vanaf. |
Citaat:
|
Brrr...2 dagen achter elkaar alleen maar wiskunde... :eek: .
En dan twee dagen Nederlands... :rolleyes: Dat lijkt me dus geen goed idee. Na een paar uur komt wiskunde/... je dan echt helemaal de strot uit en als je dan net klaar bent met het hoofdstuk...ja, dan mag je weer twee dagen verslagen voor Nederlands gaan schrijven. Plus dat huiswerk opegeven stukken moeilijker gaat worden. Want er zit dan maar 1 middag/avond tussen de eerste les van de maand (?) en de laatste les van de maand. Wel heb je gelijk dat je op school niet echt aan verslagen kunt werken. Maar dat lijkt me meer iets om thuis te doen. Of in een blokuur van een bepaald vak. |
Ik vind die tweede fase opzich niet zo'n probleem, als die leraren zich dan ook maar aan hun eigen regels houden.
Als ze vinden dat we zelfstandig moeten worden moeten ze niet zo zielig huiswerk gaan controleren, das onzin, en niet voor je eigen bestwil. ik kan al die rotzooi prima zelf plannen, iig beter dan zij. dankzij hun planner mocht ik in de laatste periode van het schooljaar 5 practische opdrachten maken, ik moet nu nog 1 po 'in de vakantie maken'. dat is gelul! in de vakantie heb ik vrij. jah, ik had hem ook in de pwweek mogen maken, das lekker! we hebben dus serieus de vrijdag voor de pwweek te horen gekregen wat voor opdracht we moesten maken. dat werkt gewoon niet. ik wil beswel zelfstandig alles doen, en zelf plannen waneer ik iets afheb, maar dan moeten ze me niet moetwillig gaan tegenwerken. |
Citaat:
Kwartielen schiet niet op omdat je dan niets opslaat in het langetermijn geheugen omdat je geen centraal schriftelijk meer hoeft te doen. Verder ben ik het eens met het commentaar van de ballonnenman. |
|
misschien interessant nieuws:
nieuw onderwijssysteem: /21 ---> slash21 misschien is 't handiger er een nieuw topic over te maken, maar hier gaat 't er toch al over. het systeem, zie voor alle info: www.slash21.nl kernpunten: - zelf tijden indelen - veel samenwerken - nauwelijks echte leraren, vooral "opvoeders" die toezicht houden, leerlingen helpen op allerlei gebieden - geen echte klaslokalen, maar huiskamers. - geen klassen, maar "stamgroepen" - vakoverstijgend les.. - veel computergebruik (3pc's op de 5 leerlingen) - moderne talen worden anders gegeven... en voor de leerlingen schijnt het belangrijkste onderdeel " geen huiswerk", te zijn... Wat vinden jullie hier dan van? Edit: op mijn commentaar mag je nog even wachten :) |
Zelf tijden indelen: Dat lijkt me wel handig, maar ik vraag me af of er dan niet veel minder naar school wordt gegaan. Als het mogelijk is om het goed te controleren, dan is dit een goed idee. Anders niet.
vakoverstijgend les: Vakken combineren is wel handig, maar het lijkt me beter om het dan zo te doen, dat je wel aparte lessen hebt per vak. Maar een aantal vakken dan met hetzelfde onderwerp bezig zijn. En elk vak houdt zich dan met een bepaalde kant van het onderwerp bezig. geen echte klaslokalen, maar huiskamers: Heeft denk ik weinig nut. Vraag me ook af, wat er precies mee wordt bedoeld. Een TV, koelkast en radio in de klas? Dat lijkt me geen goed idee. veel computergebruik (3pc's op de 5 leerlingen): Vraag me af of zoveel computers wel nodig zijn. Ten eerste heeft nooit iedereen op dezelfde tijd les. Dus gemiddeld genomen heb je denk ik dan dat 3 van de 4 mensen met een computer kunnen werken. Maar is dat niet een beetje veel. Ik denk dat je nooit zó veel tijd achter de computer zal werken, ook al heb je wel de mogelijkheid. moderne talen worden anders gegeven...: Dat lijkt me een goed idee. Het is nu zo dat je in de laatste jaren van de middelbare school heel veel tekstbegrip krijgt (bij frans 1 en duits 1 zelfs alleen maar), en ik denk dat dit niet echt leuk is. Je zou denk ik ook nog de dingen moeten krijgen die je in de eerste jaren deed. Vreemd genoeg wordt bij het examen van frans en duits 1 alleen maar je leesvaardigheid getest, maar je schrijfvaardigheid of grammaticakennis bijvoorbeeld helemaal niet. Verder denk ik nog dat er bij deze school ook een aantal vaste uren moeten zijn, waar een leraar uitleg kan geven. Eén uurtje per week per vak minimaal lijkt me. |
Het lijkt mij wel een goed idee dat je wel op bepaalde uren op school moet zijn, maar dan in een soort stiltelokaal zelfstandig kunt werken en wanneer je vragen hebt kun je de leraar van dat vak opzoeken. Zo hoef je niet meer de nutteloze lessen zoals nederlands en maatschappijleer te volgen en kun je meer aandacht besteden aan de vakken waar je moeite mee hebt.
|
mijn visie:
de contacturen die staan voor een vak hoef je niet persé te volgen, je mag ook zelfstandig in studieruimtes (die bij ons wél muisstil zijn met toezicht) en/of nissen gaan werken. vóór een uur meld je je en vervolgens doe je maar wat je wilt. naar huis gaan betekent op je eigen verantwoording, maar alleen het laatste uur zal je kunnen skippen, want je moet je toch melden aan het begin van dat laatste lesuur. vervolgens is er voor elk vak één uur in de week die je wel moet volgen. daarin kan de leraar uitleg geven en andere dingen doen die klassikaal moeten gebeuren. Tijdens een 'vrij' uur kán je wel naar je les toe voor persoonlijke uitleg. er moeten goede planners zijn waarin duidelijk staat wat er af moet zijn. zo'n 2 keer per termijn (uitgaande van 5 termijnen) zou de docent een klassikaal uur kunnen benutten om evt. dingen te controleren bij leerlingen waar het niet goed gaat. bij vakken van één uur wordt elk uur klassikaal, maar de leraar kan wel mensen op een bepaald uur zeggen dat zij ergens anders mogen gaan werken, omdat er bijv. geen klassikale uitleg is die ze moeten volgen. oh ja, weer gewoon het totaal vak duits en frans, maar (ook voor vwo) maar één van deze twee verplicht. daarbij handelingsdelen alleen voor mensen die moeite hebben met bepaalde onderdelen als lezen of luisteren. maar dan niet één groot handelingsdeel, maar af en toe een tekst, waarbij de docent vervolgens kan kijken wat die persoon fout doet. en po's weer gewoon cijfers voor geven (en dan neit tussen de 5 en de 7 zoals dat meestal gebeurt bij ons, maar echt van 1 t/m 10) |
Citaat:
|
Citaat:
je kunt alleen 't laatste uur skippen.. want je moet je aan 't begin van elk lesuur melden ofzo (n) maar 'k vraag me af in hoeverre leerlingen die zelfstandigheid aankunnen. "k denk dat het algauw een gezellige boel wordt en mensen niks meer doen.... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
lekker handig :rolleyes: Citaat:
over geen huiswerk: huiswerk is ook een vorm van zelfstandigheid! en leren plannen. Ik denk dat 't juist heel belangrijk is dat mensen leren ook buiten school iets te doen, dat het werk niet altijd ophoud zodra je de deur achter je dichtslaat. ik ben iig benieuwd hoe alles uitpakt straks :) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
vakoverstijgend les (y)
over dat lessen skippen: zouden de lessen niet zo moeten zijn dat er geen reden voor een leerling is om het te missen? |
Citaat:
|
Een aantal punten voor beter onderwijs:
1. Leraren moeten gewoon lesgeven en niet onder het mom van zelfstandig werken alleen maar oppasser spelen en soms iets uitleggen. 2. Gewoon duidelijke, overzichtelijke boeken gebruiken 3. Gewoon veel feiten leren en andere parate kennis. Hier heb je later veel meer aan dan aan al dat andere gezwam. (Mijn broer heeft geen 2e fase gehad en heeft hierdoor veel meer geleerd in de bovenbouw, dan wat ik nu moet leren) 4. Veel minder werkstukken maken. Af en toe een werkstuk kan geen kwaad, maar aan gewone lesstof heb je veel meer. 5. Geen verplichten keuze studietijduren, want tussenuren hebben we niet nodig om beter te leren. Hopelijk verandertde 2e fase radiaal (of wordt afgeschaft, wat nog beter is)... : ;) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.