![]() |
Studiekosten aftrekbaar van inkomen vader?
Hallo,
Ik zat laatst eens te denken. Is het toegestaan om de door mij gemaakte studiekosten van het inkomen van mijn vader af te trekken bij de jaaropgaaf? Mits hij het ook betaalt, uiteraard. Het zou zo maar eens meer dan €1000 op kunnen leveren, omdat mijn vader +/- 50% over de top van zijn inkomen betaalt, en ik bijna niks vanwege de algemene heffingskorting. Dus als mijn vader dat op kan geven bij de belasting scheelt dat 0,5*€2000=€1000 per jaar. En zelfs als mijn vader 50% commissie wil houd ik nog €500 over. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? Just an idea... |
Volgens mij zijn studiekosten voor je kinderen inderdaad aftrekbaar van je brutoloon (mijn vader doet het ook) maar hoe het precies zit, weet ik niet. Moeite waard om het uit te zoeken in ieder geval.
|
D'r is een algemeen belasting topic :o
|
Citaat:
Je vader kan voor jou wel levensonderhoud voor kinderen < 30 jaar in aftrek brengen. Hier gelden weer een aantal voorwaarden voor nl: - je krijgt geen stufi meer; - je vader krijgt geen kinderbijslag; - je kan niet in je eigen onderhoud voorzien |
Citaat:
|
Misschien een idee om het zelf af te trekken ;-)
|
Citaat:
|
Waarom moet je vader jou 500 euro geven terwijl hij die kosten heeft gemaakt?
Je kunt het dus alleen zelf doen? Maar ook als je vader die kosten heeft betaald? Dat lijkt me namelijk ook een beetje vreemd.. |
Citaat:
|
Citaat:
Ik kan het wel van mijn eigen inkomen aftrekken, maar het verschil is dat ik over de top van mijn inkomen effectief (na heffingskortingen) bijna 0% betaal, net als de meeste studenten met een bijbaantje. En mijn vader 52% ofzo. Heeft voor mij dus niet veel zin. Maar goed, het lijkt er dus op dat dat niet gaat. Jammer :) Just a thought. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:50. |