![]() |
Consumentenbond: Biologische groenten niet gezonder
Consumentenbond: Biologische groenten niet gezonder
Geen verschil in voedingswaarde DEN HAAG - Gewone groenten zijn net zo gezond als biologisch geteelde groenten. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat in biologische groenten nauwelijks meer 'gezonde' stoffen als vitaminen, mineralen en antioxidanten zitten. De resultaten worden vrijdag in de Consumentengids gepubliceerd, zo bevestigt donderdag een woordvoerster van de bond berichtgeving erover in de Volkskrant. De bond onderzocht vijftien groenten, van broccoli tot witlof en van komkommers tot tomaten. De hoeveelheid 'gezonde' stoffen bleek bij biologische en gewone groenten nauwelijks te verschillen. Broccoli De bond heeft volgens de Volkskrant vijftien biologisch geteelde groenten en reguliere varianten daarvan bekeken. Van broccoli, spinazie, bloemkool, witlof, andijvie en komkommers tot tomaten (tros en gewone), sla (kropsla en ijsbergsla), champignons, winterwortel en ui. Vitamine C Ze werden onder andere geanalyseerd op het gehalte aan vitamine C, mineralen (ijzer en calcium), vezels en antioxidanten: stoffen die als gezond door het leven gaan. Antioxidanten verlagen het risico op kanker en hart- en vaatziekten. Geen verschil In sommige groenten zitten wat meer van die ‘gezonde’ stoffen, in andere wat minder. De verschillen zijn echter zo klein dat het voor iemand die groenten eet niet of nauwelijks zal uitmaken of hij voor biologisch of regulier kiest, concludeert de Consumentenbond. Er is bovendien geen verschil in voedingswaarde. De verschillen zitten voornamelijk in het gebruik van bestrijdingsmiddelen, stelt de bond. In Nederland valt een kleine 5 procent van het groente en fruit in de categorie ‘biologisch geteeld’. Gezondheidseffecten Het Louis Bolk Instituut in Driebergen is verbaasd, zo meldt de Volkskrant. Het instituut coördineert een groot onderzoek naar de gezondheidseffecten van biologisch voedsel. Dat is eind 2005 begonnen en duurt twee jaar. "In veel biologische producten zijn bij herhaling hogere gehalten aan gezonde stoffen gevonden", zegt het instituut. "Maar wat voor effect dat heeft op de gezondheid is niet bekend, ook al niet omdat onduidelijk is hoe dat moet worden gemeten." Publicatiedatum: donderdag 26 januari 2006 Bron: ANP Auteur: Nieuwsredactie Elsevier Gezondheidszorg Altijd al geweten, en nu blijkt het uit onderzoek dus ook. Pure afzetterij. |
Hoezo afzetterij :confused:
Biologische groenten zijn heus niet duurder omdat ze 'gezonder' zouden zijn. Het verschil zit 'm er in dat ze niet bespoten zijn met chemische bagger, en daar is niet op onderzocht zie ik. So what's your point? |
Ja ik hoorde het 2 weken geleden ofzo al maar heb hetzelfde als Katje, het gaat er toch om dat er minder met bestrijdingsmiddelen wordt gewerkt en daar was het onderzoek kennelijk niet op gericht. Niks geldklopperij dus, imo.
|
Het onderzoek is natuurlijk best goed en interessant, maar het veroorzaakt nogal veel negatieve publiciteit. Het onderzoek is alleen gericht op groente, op voedingswaarde en bestrijdingsmiddelen. Het ene was positief en het andere was negatief. Alleen de reactie van mensen is zo kortzichtig (kijk maar naar de TS). Mensen lezen het artikel half of horen het op de tv/radio en menen meteen dat biologisch voedsel niet beter is of zelfs slecht.
Het is alleen een onderzoek naar groente en alleen de voedingswaarde viel tegen. Ik vind het echt enorm jammer dat een onderzoek zo uitpakt. (n) |
Qua voedingsstoffen ja.
|
Het is niet slecht, maar ook niet beter dan normaal geteelde groente.
Kijk maar eens wat 3 kg normale aardappels kost bij AH en 3 kg biologische aardappels. Er zit prijsverschil in voor iets wat niet gezonder is. |
Er zitten niet meer vitamines in, het is wél beter voor het milieu ed.
|
Citaat:
Citaat:
|
Er zijn veel meer argumenten voor biologisch. Ik had er uberhaupt nooit bij stil gestaan dat de voedingswaarde anders kon zijn en volgens mij is dat ook nog nooit beweerd.
|
Citaat:
|
Waar denk je dat jam van wordt gemaakt...:|
|
Citaat:
|
Bespoten groenten en fruit zien er mooier uit, en smaken ook 'mooier'. (Daarom worden ze ook bespoten)
|
Citaat:
|
Citaat:
En ik eet nooit jam (dus ook niet biologisch) en pindakaas heb ik ook nog nooit gehad (je moet iig niet zo'n ding met een laagje olie nemen (n) ), dus ik zou het niet weten. Ik weet wel dat veel mensen fan zijn van bepaalde pindakaas die biologisch is, maar die heb ik dus zelf niet gehad. Ik heb nog niet gehoord dat mensen het niet lekker vinden, maar goed, dat zegt niet alles. :) |
Citaat:
|
Ik denk dat hij het moeilijk vindt te geloven dat er mensen zijn die bereid zijn meer te betalen voor iets dat niet lekkerder of gezonder is, maar alleen beter voor het milieu.
Maar langejongen, die mensen zijn er echt :) |
coca cola is ook niet duurder dan 3es cola, waarom is het dan duurder? Afzetterij!
Op termijn zijn biologische producten trouwens wel gezonder want ze voorkomen vervuiling van het grondwater een beetje :) Pindakaas bestaat uit gemalen pinda's en een beetje olie, en wat emulgator (of geen emulgator, dan krijg je zo'n laagje olie erop). Waarom zou dat anders smaken als de pinda's op een andere (op korte termijn duurdere, op lange termijn goedkopere, maar mensen kunnen niet goed lange-termijn denken) manier gezond worden gehouden? |
Onzin onderzoek. Biologische groenten zijn in vele onderzoeken al als gezonder aangetoond. Die van consumentenbond zegt niet veel.
|
Citaat:
|
Op appels uit de winkel zit inderdaad meestal een laagje was (krijg je plakkerige handen van), maar dat is zo heel erg niet, dat kun je er wel afwassen. Op mandarijntjes ook maar die schil je.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
OT: Nee, verbaast me inderdaad ook niet. Maar als je biologische groente koopt lijkt me dat je dat doet omdat dat niet bespoten is e.d., zoals al eerder gezegd. |
Citaat:
|
Citaat:
26 januari 2006 In het februarinummer van de Consumentengids zijn biologische en reguliere groenten met elkaar vergeleken. Biologica en het Louis Bolk Instituut zien dit onderzoek in een breder kader (zie gezamenlijke reactie hieronder). Verder is een ingezonden brief naar De Volkskrant gestuurd naar aanleiding van een bericht op de voorpagina. Gezamenlijke reactie Biologica en Louis Bolk Instituut: Biologisch en gezondheid De voordelen van biologische landbouw voor biodiversiteit, schone bodem en drinkwater, ofwel een gezond milieu zijn onomstreden. De biologische sector heeft duidelijke aanwijzingen dat er ook meer ‘gezonde stoffen in biologisch geteelde producten zitten’ maar heeft daar nooit een directe gezondheidsclaim aan verbonden. Belangrijk is wel dat de biologische landbouw geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt en dat er daardoor praktisch geen pesticidenresiduen in biologische producten zitten. Dit wordt ook in de Consumentengids erkend. Recent Amerikaans onderzoek laat zien dat kinderen die gangbare groenten en fruit eten, pesticidenresiduen in hun urine hebben. Zodra de kinderen biologisch gingen eten, verdwenen de sporen bijna meteen uit hun urine. Vielen de kinderen vervolgens terug op hun normale dieet, dan kwamen de pesticiden ook terug. Wereldwijd zijn er honderden onderzoeken* gedaan naar het verschil in voedingswaarden tussen biologische en gangbare producten. Uit meer dan de helft van deze onderzoeken blijkt dat biologisch geteelde groenten en fruit meer gezonde stoffen, zoals vitamine C, bevatten dan gangbaar geteelde producten. Recente onderzoeken laten zien dat in biologische zuivel meer gezonde vetzuren (CLA en omega-3 vetzuren) zitten. Nu dus een onderzoek van de Consumentenbond waar de voordelen van meer gezonde stoffen niet duidelijk uitkomen. Natuurlijk jammer, en we zullen het onderzoek goed bekijken. In het licht van de tientallen onderzoeken die de voordelen van biologisch aangeven en het kleine aantal indicatoren waarop onderzocht is, is een genuanceerde conclusie op z’n plaats. Bert van Ruitenbeek, directeur Biologica Dr. Ir. Lucy van de Vijver, voedingsepidemioloog Louis Bolk Instituut *Bronnen: 1) Heaton 2001; Organic farming, food quality and human health. A review of the evidence. Methode: review van 99 publicaties waarvan 29 gevalideerd. 2) Woese et al 1997; A Comparison of Oranically and Conventionally Grown Foods – Results of a Review of the Relevant Literature. Methode: review van 150 publicaties. 3) Worthington 2001; Nutrional Quality of Organic Versus Conventional Fruits, Vegetables, and Grains. Methode: review van 86 publicaties. 4) Benbrook 2005; Elevation Antioxidant Levels in Food through Organic Farming and Food Processing. Methode: review van 15 onderzoeken. 5) Grinder-Pederson et al 2003; Effect of Diets Based on Foods from Conventional versus Organic Production on Intake and Excretion of Flavonoids and Markers of Antioxidative Defense in Humans. Methode: metingen van de flavonoïden in het menu bij de mensen, dubbel blind, crossover design. bron: biologica |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En als iets niet biologisch is is het nog niet meteen genetisch gemanipuleerd :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast is met biologisch minder kans dat het gentech is :) Tussen de gewone is er misschien veel vervuiling |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:16. |