![]() |
Veel te lage huursubsidie/-toeslag?
Ik wil huursubidie/huurtoeslag aanvragen voor als ik mijn zelfstandige woning betrek volgende week.
Nou heb ik een proefberekening gedaan. Deze komt uit op ong. 17 euro toeslag per maand. Is dat niet veel te weinig? Mijn netto huur is 201 euro, mijn servicekosten zijn 95 (waarvan 9 euro subsidiabel is). Maar 17 euro over een netto huur van 201 is toch veel te weinig? Doe ik soms iets verkeerd bij de proefberekening? |
Inkomen?
|
Citaat:
|
Het zou best kunnen, ik heb wel eens gewoon wat proefberekingen gedaan en het komt er elke keer op neer dat die huur min de subsidie niet lager uitkwam dan ongeveer €200,-. Dus als de huur €300,- was werd de huurtoeslag iets van €80,- maar als de huur lager was ging de huurtoeslag ook mee omlaag.
|
Je komt over het algemeen uit op een huur van rond de €180 euro als je je huurtoeslag eraf haalt (iig niet daaronder, als je huur al lager is dan dat krijg je ook niets)...en 201-17 is ongeveer €180,-. Ik denk dus dat het wel klopt.
|
Citaat:
Verder is je huur zo laag dat een klein subsidiebedrag best mogelijk is, de (in mijn optiek nogal kromme) berekening gaat tevens uit van de huursom. |
Citaat:
En sja, ik vrees idd dat jullie gelijk hebben en dat het maar bij 17 euro blijft :( |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik woon ook al bijna een jaar op mezelf en ik kan bevestigen dat studiefinanciering niet als inkomen mag worden berekend.
Dus in het geval jij alleen van je studiefinanciering moet rondkomen, dan nemen ze dit niet mee in de berekening als 'inkomen'. Daar je een lage huur hebt, krijg je ook minder huursubsidie. 200 Euro is echt bijna niks. Iemand hierboven beschreef dit ook al. Ik heb bijvoorbeeld inderdaad een huur van tegen de 300 aan, waarvoor ik nu maandelijks 99 euro huurtoeslag ontvang. Komt me huur eigenlij kweer op die 200 euro neer. Ik zou het gewoon aanvragen. Je hebt er in principe recht op. Misschien valt het iets hoger uit dan jij hebt berekend. En alle beetjes helpen.. of niet? |
Citaat:
Citaat:
|
Zolang je je diploma nog niet in handen hebt, is je stufi zelfs helemaal geen inkomen, maar slechts een lening. Pas als je binnen 10 jaar je diploma haalt (en het eerste jaar stufi als je binnen 1 jaar je P haalt), is je ontvangen geld werkelijk van jou.
En lening, en dus ook ontvangen stufi is nooit belast. |
Citaat:
En elk beetje helpt, idd :) Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nou, we zullen zien als ik bericht krijg van de Belastingdienst of ik meer dan 17 krijg :) |
Het bedrag klopt waarschijnlijk wel hoor, nood, mijn subsidiabele huur is €214 en ik krijg ook maar iets van 20 euro per maand (hoeveel weet ik niet precies). Mijn werkelijke huur ligt veel hoger (330) door alle servicekosten...
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34. |