![]() |
Klepto-
Er zweeft een bevlogenheid in mij waardoor ik vlieg, een
gedoogbeleid in mij waardoor ik lieg. Er leeft een gestorvenheid in mij waarvoor ik waak, een verworvenheid in mij waarmee ik vol raak. Er kleeft een verleden tijd aan mij. Eén nacht voor ik ontwaakte, een volmaakte hemel zag, waarin het stof beviel van sterren, een regenwolk beval te schuilen en donkerheid het won van dag. Ik heb de maan gestolen, was vergeten dat ik haar zo niet tegen de zon zou kunnen ruilen. |
Je zet een hele mooie gevoelige toon neer. Inhoudelijk ook erg goed omschreven, vind het heerlijk om te lezen. En dat naar mijn gevoel af en toe het ritme ietswat hapert(3e/4e regel), maakt voor mij niet zo heel veel uit, al het andere springt er ver bovenuit.
|
Dreamerfly heeft gelijk dat het ritme nog wat hapert, maar wat mij vooral goed doet is dat je toch een nieuwe CSN in je hebt gevonden. Dit is anders en verfrissend. Leuk.
|
Yeps, dit is helemaal iets anders dan wat ik al van je gelezen heb. Leuk om eens een andere stijl van je te lezen en is minstens even goed
|
'vol raak' is eigenlijk net een lettergreep te lang, ik heb geprobeerd het woord 'langzaam' hier nog voor te zetten, zodat het metrum in die regel in z'n geheel zou veranderen en het er niet meer 'net buiten' viel, maar dit vond ik uiteindelijk toch ook niet mooi.
Ik ben trouwens blij dat jullie een verandering in stijl bemerken en het ook nog eens wat vinden - ik vond het zelf een opluchting dit te schrijven na meer dan een jaar van steeds dezelfde weemoed, wanhoop en ik hoop dat ik dit verder kan ontwikkelen. |
hij is echt fijn ja, of zij. er klinkt een bepaalde positiviteit in en niet meer die wanhoop, melancholiek die je eerst vaak had. dat gaf je zelf ook aan net. maar je zet nog steeds een fijne sfeer neer. of die nu weemoedig of vol hoop is. het derde stuk is het 'optimistisch' voor mijn gevoel, want bij de andere stukken kan ik niet echt zeggen of het nu wel of niet goed met je gaat.
ik denk dat ik wel begrijp wat dreamerfly met die hapering bedoelt, maar ik kan me er niet druk om maken :) |
Ik vind het mooi.
(maar ik vind al jouw gedichten mooi :o het ene al wat meer dan het andere maar toch) De laatste strofe vind ik het mooist, en ook de allereerste regels zijn mooi :) |
Ik vind het erg mooi, vooral het eind.
:) |
Ik vind het een mooi gedicht. Wel anders dan je eerdere mooie gedichten, maar zeker mooi.
De manier waarop je je boodschap wil overbrengen lijkt in het hele gedicht hetzelfde, maar ik vind het beter uitgewerkt in de eerste zes regels. Daarna is je woordkeus niet heel speciaal meer, het lijkt minder doordacht dan bijvoorbeeld: bevlogenheid- ik vlieg- gedoogbeleid of waak- raak- ontwaakte- volmaakte En leuk dat je dit 's nachts post ;) edit: Opvallend dat er een verschil is tussen mensen die het eerste deel mooier vinden, en mensen die juist vinden dat het laatste deel aanspreekt. Ik denk dat je het beste kan streven naar verwoordingen zoals in het eerste deel. |
Hmja, er valt niet veel meer aan toe te voegen. Je zet de sfeer mooi, en het is anders dan je recente andere gedichten. Ik vind dit denk ik fijner, al vind ik je stijl van nog verder terug ook erg fijn.
De hapering bij 'vol raak' viel me meteen op. Ik vind het jammer. Langzaam ervoor verhelpt het, maar het maakt het er niet mooier op. Eigenlijk zou dat 'vol' er niet moeten zijn, maar dan slaat de zin weer nergens op. Is dit het gedicht waar je gisteren in de chat van vertelde dat je aan het maken was? Toch heb ik het gevoel dat je veel beter kan dan dit, en dat dit daarbij vergeleken eigenlijk maar matig is. |
De eerste twee regels vind ik echt heel goed, maar die tweede.. 'waarmee ik vol raak'. Het loopt niet zo geweldig en eigenlijk vind ik het zelfs gedwongen klinken.
al vind ik het bijna onmogelijk jou van gedwongen rijm te verdenken:/. Elke keer dat ik een gedicht van je las dacht ik: Ja, typisch een Lieke-gedicht. Hoewel ik de Lieke-gedichten vrijwel altijd fijn heb gevonden vind ik het, goh, je zei het zelf al: een opluchting dat je ook dit kunt neerzetten. Veelzijdigheid is belangrijk :cool:. Maar ik vind ook wel, een beetje zoals Yannick zegt, geloof ik. Ik heb het idee dat er nog wel iets komen gaat dat ik beter vind en wat meer aanspreekt. Laat dat een drive voor je zijn:D. Maar hee, ik heb het helemaal niet meer echt over het gedicht. Er zijn sterke zinnen als 'er kleeft een verleden tijd aan mij', maar ook zinnen waar ik niet zoveel mee heb. Die tweede strofe vind ik niet zo goed (alleen om dat volraken eigenlijk). De derde strofe begint, vind ik, heel mooi maar verliest op een gegeven moment mijn aandacht, terwijl ik de laatste juist weer boeiend vind. En nu wordt er gezeurd en moet ik de computer uitzetten. |
Er is al zoveel gezegd, maar ik wilde hier toch even op reageren.
Er zweeft een bevlogenheid in mij waardoor ik vlieg, een gedoogbeleid in mij waardoor ik lieg. Er leeft een gestorvenheid in mij waarvoor ik waak, een verworvenheid in mij waarmee ik vol raak. eigenlijk vind ik dit vooral heel erg mooi (ik heb echt bewondering voor je). De rest vind ik iets minder, niet zo origineel misschien. Al is de laatste strofe dan wel weer ehm, CSN. :) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:33. |