![]() |
[Linux]
Hey mensen,
Voor de grap weer een probleem, maar dit keer niet eens m'n eigen pc! Het probleem is (zoals het hier op een briefje staat) Mist bootflag op rootpetitie geen herkenning foutmelding kan niet lezen superblock 3440. Ik snap er persoonlijk geen zak van, maar ik draai dan ook geen linux. Als er iemand is die wel weet wat er moet gebeuren, barst los.. |
Met mijn steeds-groter-wordende-kennis-over-linux maar geringe kennis over dit stukje, probeer ik je toch helpen:
Wanneer er een bootflag niet gevonden word een bepaalde partitie, is deze partitie niet meer bootable. Een superblock bevat belangrijke informatie over het bestandsysteem. Een fout in je superblock kan bijvoorbeeld komen door beschadigde hardeschijf. Als ik deze informatie samenvoeg kan ik concluderen dat je hd overleden is, maar durft het niet 100% te zeggen. |
Boot met een fixit floppy (of knoppix ofzo) en check je partititis op fouten (in freebsd kan dat met fsck, ik weet niet wat dat voor linux is)
|
ik heb niet het idee dat fsck de oplossing daarvoor is, maar je kunt het proberen.
De superblock word door veel systemen gebruikt om op te starten. De programma's die je waarschijnlijk moet of wil gebruiken zijn: * fsck om de intergriteit van het FS te checken * cfdisk (niet fdisk, die is moeiljk :P) van een geschikte linuxdistrubitie, dus niet het ding dat word meegeleverd met windows * grub of lilo om een werkende bootloader te installeren slackware installatie cds beschikken over alle drie, en booten op praktisch alles. Voor een meer grafische omgeving, slax |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:20. |