![]() |
Het belletje in de sprinter (trein)
Als de sprinter rijdt hoor je best vaak *ping* vanuit de 'machinistkamer' komen. Dus vroeg ik me af;
waar is dat belletje voor? |
dat hoor je in elke trein hoor. :)
het eerste belletje is dat de deuren worden gesloten, het tweede belletje geeft het teken dat ook de deur van de hc dicht is. |
Denk dat de TS het belletje bedoelt wat je tijdens het rijden hoort. Ik heb geweten waar het van is maar ik weet het nu ff niet meer.
|
Die korte ping betekent dat de maximumsnelheid die het beveiligingssysteem afdwingt, verandert. Zowel naar boven als naar beneden, dus wanneer een trein bijvoorbeeld op een geel sein afrijdt dat nog groen wordt gaat de ping, maar ook als de trein een geel sein voorbijrijdt, en vervolgens in een stukje spoor terechtkomt dat gevolgd wordt door een rood sein.
Overigens zijn er nog veel meer belletjes, dat de conducteur de deuren sluit wordt kenbaar gemaakt met een mooie ding-dong-deurbel :D Inderdaad kan je het in sprinters het beste horen. Of de machinst heeft de omroep openstaan tijdens het rijden :cool: |
Inderdaad, met dat sein kan het ook samenhangen ja.
|
je hoort toch ook zo'n tring-tring-tring (3x) als je een station nadert in een intercity ofzo?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Bij Wadlopers hoor je die ook erg duidelijk.
|
Ik zat laatst in de metro in Damsko. Even om m'n gehoor te testen, klopt het nou dat het geluidje bij het stoppen bij een station een reine kwint is en bij het weggaan een grote secunde? Misschien weet een conservatoriumklant het toevallig.
|
Citaat:
Type lijn 50, 54&53 of 51? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:19. |