![]() |
Filmmuziek
De muziek in films is natuurlijk altijd belangrijk voor de sfeer, en door die sfeer weer eens vaker apart te horen dmv filmmuziek te beluisteren, kan best leuk zijn. Dit kan bijvoorbeeld op gewone popmuziek lijken, maar klassieke filmmuziek vind ik zelf het mooiste. Ondertussen heb ik al aan filmmuziek:
-Finding Nemo OST -Harry Potter II OST -Harry Potter III OST -Ice Age OST -The Incredibles OST -The Lion King OST -The Matrix soundtrack -The Matrix Revolutions soundtrack -Alice's adventures in Wonderland OST -Forrest Gumb soundtrack -Saving Private Ryan soundtrack -The Time Machine OST -War of the Worlds OST (2005) -Aladdin OST -Harry Potter I OST -Passion by Peter Gabriel -Sings OST -Animatrix soundtrack -Close Encounters of the Third Kind OST -Final Fantasy The spirits within OST -GTA vice city soundtrack -Jurassic Park - The lost world OST -Birdy OST by Peter Gabriel -Van Helsing OST -The Corpse Bride soundtrack -Edward Scissorhands OST -Harry Potter & the Goblet of Fire OST -Lord of the Rings - The Two Towers OST -Lord of the Rings - Return of the King OST -Metroid Prime soundtrack -Chicken Little soundtrack -Jesus Christ Superstar soundtrack -Matrix Reloaded soundtrack -Nightmare Before Christmas soundtrack -Polar Express OST -Sommersby OST -A bug's life soundtrack -Charly and the Chocolate Factory OST -King Kong OST (2005) -March of the Penguins OST -Pirates of the Caribbean soundtrack -Spiderman II soundtrack -Steamboy OST -Chicken Run OST -Dragonquist VIII symphonic suite -E.R. soundtrack -I, Robot OST -Looney Tunes: Back in Action OST -Madagascar OST -The Hulk OST -The Parent Trap OST -Metal Gear Solid 2 OST -Metal Gear Solid 3 OST mijn vraag was dus, wie beluistert hier ook wel eens filmuziek, en is het dan ook klassieke filmmuziek? En vertel er daarna ook meer over. :) |
als ik aan filmmuziek denk dan denk ik gewoon aan muziek die speciaal gecomponeerd is voor betreffende film (dus niet een zooi hippe bands op een cdtje). Maar hier is laatst al een thread over geweest:
http://forum.scholieren.com/showthre...ght=filmmuziek |
Op veel boards vinden 'we' (orchestrale) filmmuziek soms een beetje mat. De mensen die het schrijven weten vaak wel hoe ze gebruik moeten maken van een orkest en hoe ze een sfeer kunnen bouwen, maar het is nauwelijks kunst an sich te noemen. Het zijn meestal stukken zonder duidelijk begin en eind, ontwikkeling, ideeën, etc.
|
Filmmuziek van Lotr en the matrix vind ik wel goed. Ook Conquest of paradise en dat soort klassiekers, maar ik zoek niet echt speciaal filmmuziek.
|
De muziek in Amelie vind ik mooi, voor de rest luister ik niet echt specifieke filmmuziek.
|
Citaat:
|
De filmmuziek van Ennio Morricone is trouwens wel vet.
|
Ik heb de soundtrack van Young Guns 2 :cool:
|
Citaat:
|
Hans Zsimmer heeft een aantal hele vette soundtracks geschreven, waaronder de muziek voor Gladiator en The Rock..
Verder is Teardrop van Massive Attack ook geweldig! :) Ik hou wel van filmmuziek! |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Harry-Gregson Williams is van metal gear solid en dat is ook wel (Y) danny elfman is ook wel leuk klaus badelt's the time machine is ook (Y) maar de film is slecht |
nou ja, probleem van tegenwoordig vind ik vaak heel die Zimmer-toestand. Zimmer heeft een bedrijf, Media Ventures, waarbij componisten zoals Gregson-Williams, Trevor Rabin en Badelt bij zijn aangesloten. Zimmer bedenkt misschien wat thema's of adviseerd alleen en laat de rest het hele verhaal uitwerken. Dus als er tegenwoordig staat "Music by Hans Zimmer" dan kan het goed zijn dat de beste man misschien niet eens een feitelijk stukje muziek voor die film heeft geschreven.
Als je de muziek van de Metal Gear Solid games pakt en dat vergelijkt met bv de soundtrack van The Rock, dan merk je dat men toch wel uit dezelfde rivier zit te vissen. Alhoewel Williams wat meer percussiedingen gebruikt (check Enemy of the State). Mn favo momenteel blijft Brian Tyler's soundtrack voor Children of Dune. |
naast de muziek van Amélie (die hier al ergens genoemd is) vind ik de soundtrack van Dancer in the Dark (met Björk!) heeeel cool! Luistert allen!
|
Bij Crash zit goede muziek
|
Ik heb de muziek van de films predator 1 (Alan Silvestri) en die van The Usual Suspects (John Ottman)
Het is altijd leuk als je muziek van dezelfde componist herkent in andere films (door dezelfde klanken die terugkeren etc) |
Lekker rustig, de muziek van Solaris. Volume hoog met je koptelefoon op internetten maar.
|
bernard herrmann icm alfred hitchcock of in taxi driver
|
Download het album Directors Cut van Fantômas
Staan o.a. nummers van The Godfather, Cape Fear en Twin Peaks op. Ze zijn wel geremixed door de band, als je het niet trekt kan je nog altijd het album downloaden met de orginele versies. |
ik heb die Twin Peaks muziek origineel, niet gedownload :nono:
|
Citaat:
Bedenk me net, de muziek bij Spirited Away is ook wel vet. |
25th hour ost (Y)
|
Citaat:
|
ik heb nu Dragon Quest VIII Symphonic Suite Complete CD-Box
|
Ik zweer bij Danny Elfman muziek! De mooiste soundtrack die hij heeft gemaakt vind ik tot nu toe nog Edward scissorhands... Al vind ik die van Big Fish ook vet! De muziek is in combinatie met de films van Tim Burton echt prachtig en sfeer scheppend...
Heb verder nnog een aantal soundtracks van John Williams (Harry potter 1 en 3, angela's ashes, the terminal) Fijne muziek, vooral om een dans op te maken (ik doe ballet dus daarom heb ik lekker veel filmmuziek, das leuk om op te dansen :D ) |
Citaat:
Denk maar even aan de filmpartituren van Phil Glass (waaronder - toegegeven - ook zwakkere voorbeelden te noemen zijn) als we binnen "mainstream"/Hollywood blijven. Het is misschien flauw om te vermelden dat Prokofiev ook veel filmmuziek componeerde. Ik denk niet dat je hard kunt maken dat Morricone geen "kunst" is. Waar trek je de grens? Het probleem, en daarmee doel ik op het slechte imago van (Hollywood)filmmuziek is dat componisten als Elfman en Williams, vaklieden mag men gerust zeggen, maar ook mindere goden wier namen ik hier niet zal noemen - veelvuldig gebruik maken van de zogenaamde "Schillinger-techniek", een compositietechniek gebaseerd op numerieke verhoudingen en dergelijke. Ik denk dat de oorzaak van de "eentonigheid" (en dat zeg ik met enig gevoel voor sarcasme) daar te zoeken is. |
Citaat:
Verder luister ik heel erg veel naar de soundtrack van Requiem For A Dream, van Clint Mansell. Maar die is niet zo 'klassiek'achtig. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alles van Craig Armstrong.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De afsluiter van Trainspotting.
Born slippy :cool: (niet echt wat jij bedoelde met filmmuziek maar toch.. geniaal!) |
Ik ben wel vrij dol op de filmmuziek van American Beauty.
En ik beluister nu allemaal minimal music (en 'varianten' daarop) voor school, en ik moet zeggen dat 'Belly of an architect' van Wim Mertens en al die filmmuziek van Philip Glass toch ook wel echt prachtig is (Y) |
sommige soundtracks zijn wel goed ja. Amelie is een kutfilm, maar de soundtrack is leuk. Zo ook die van Goodbye Lenin, ook door Yann Tiersen.
Laatst heb ik Friday Night Lights gezien. Daar is de soundtrack van Explosions in the Sky. Die muziek haalt de film iig een stuk omhoog. Het past er perfect bij. Leuke film btw |
Citaat:
Overigens zou ik zelf Williams' muziek niet allemaal als 'toegankelijk' bestempelen. Vooral zijn moderne experimentele orkestrale composities niet. Maar ik verwacht niet dat veel mensen daar bekend mee zijn (ben ik zelf ook nog niet bijzonder), want het is geen filmmuziek. En dus ook niet on topic. ;) |
Garden State OST (y)
:) |
Citaat:
|
Overigens zou ik zelf Williams' muziek niet allemaal als 'toegankelijk' bestempelen. Vooral zijn moderne experimentele orkestrale composities niet. Maar ik verwacht niet dat veel mensen daar bekend mee zijn (ben ik zelf ook nog niet bijzonder), want het is geen filmmuziek. En dus ook niet on topic. ;) [/B]
Ik heb nog nooit iets gelezen over Williams als experimenteel componist en dat is toch wel een traditie waar ik goed bekend mee ben. Wat noem je "experimenteel"? |
Citaat:
|
|
Mean machine (y)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:16. |