![]() |
Fok you
Fok you
Kinderen. Engeltjes of wraakzuchtige duivels? Het gros mijn vrienden en kennissen zouden voor het laatste kiezen. Misschien ikzelf ook. Kinderen die meer hoorntjes op hun hoofd hebben dan vleugeltjes op hun rug vallen gewoon meer op. Ikzelf krijg altijd last van plaatsvervangende schaamte als ik een moeder een kind op de buik zie meeslepen. Schreeuwend, huilend en vaak liggend trekken ze de aandacht van minstens een kilometer omstreken. Dan zie je hoe de moeder hopeloos en hulpeloos het mormeltje stil probeert te krijgen. Zonder pedagogische achtergrond durf ik te zeggen dat dit onuitstaanbare gedrag en uitlokkende schopneigingen voor het grote deel bij pappie en mammie ligt. Waar ik mijn kennis op baseer? Pure ervaring en deprimerende tv-programma’s. Voorbeeld: ik werkte bij een enorme vreetschuur van een chinees met ruim driehonderd zitplaatsen. Een paradijs voor kinderen. Ik zag de kleine ettertjes al binnenkomen, met hun kleine glunderende kraaloogjes en schetterende stemmetjes. Met overvolle dienbladen drank probeerde ik de dwergjes aardig aan de kant te schoppen terwijl pa & ma zich volgooiden met bier en zich misselijk aten aan de babi panghang. De duiveltjes werden door inmiddels een dronken ma ontdaan van trui en schoenen, want dat speelt makkelijker. En terwijl de kleine rustig het buffet onderkotst, loopt pa er rustig omheen om nog maar zo’n heerlijk loempiaatje te halen. Naast zo’n duizend voorbeelden die iedereen voor zichzelf heeft, wordt onze liefde voor kinderen ook niet echt bevordert door ‘real life’ tv-programma’s. EHBO, Eerste Hulp Bij Opvoeden is daar één van. Door dit programma ben ik gaan denken waarom een toekomstige ouder niet verplicht een opvoedcursus moeten volgen? Lijkt me zo logisch als een dronken student. Een ouder baseert voor een groot deel de opvoedkennis op hoe zij of hij zelf is opgevoed. Wat als dit ook fout is gegaan? Een neerwaartse spiraal is het gevolg. Daarom is mijn mening dat criminaliteit eerder bestreden moet worden. Voorkomen is vooruitzien, dus begin de campagne ‘zinloos geweld’ al voor de geboorte. Namelijk bij de ouder. Want de meeste kinderen worden geboren als engel, en gemaakt tot duivel. Na deze nogal zwart-wit analyse nog even een voorbeeld. Het is zaterdagmiddag en ik zit in de bus naar het sprankelende Eindhoven. Ik ben moe, weinig geslapen en ik had veel gedronken. Dus ik heb mijn discman (nee, nog geen mp3 speler) hard staan, met de heerlijke sound van SpinVis. Toch werd mijn rust verstoord door een ontzettend blèrend kind. Ik kijk –net zoals de rest van de bus- geïrriteerd naar de schreeuwlelijk. Ik schat het jongetje op een jaar of drie. Het kind wordt met de seconde vervelender. ‘Fuck you’! hoor ik het schreeuwen. Heb ik het goed gehoord? Ja, want nog geen minuut later schreeuwt het ventje het nog drie keer achter elkaar naar z’n verdrietige moeder. Om het kind te sussen geeft ze het een snoepje. Zo. Nu is hij stil. Maar het ventje weet nu ook dat hoe harder hij schreeuwt en als hij zoveel mogelijk scheldt, dàn krijgt hij een snoepje. Fok you. Volgens mij had deze moeder beter niet kunnen fokken. |
Er zitten wel wat (stijl)fouten en onduidelijkheden in, en ik vind dat je teveel moeite doet om de kinderen als 'duiveltjes' neer te zetten. Maar verder las het wel prettig en ik vond het een leuke column met een toffe uitsmijter. Misschien kun je proberen om iets subtieler te zijn in je woordkeus. En lees de column zelf nog eens na op fouten of dingen die niet mooi staan, dan kan je er best iets aardigs van maken.
|
mee eens. Ik erger me soms aan bepaalde overdreven voorbeelden enzo. Misschien kom je overtuigender over als je juist minder overdrijft... :confused:
en het stukje bij de chinees.... dat vind ik eigenlijk nogal nutteloos ertussen staan. ook te overdreven en het pas gewoon niet vind ik. |
@Reynaert: bedankt voor je commentaar. Ik ben het er zeker mee eens. Wat betreft (stijl)fouten, ik hoop onder andere met een studie letteren die fouten voortaan zelf te ontdekken.
@Barones: ik begrijp dat je er zo over denkt. Toch vind ik juist het over the top gaan zelf wel erg leuk. Jammer dat je je aan 't stukje ergert aan niet aan de beschreven kindertjes :-) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42. |