![]() |
Als je ouders je niet financieel willen steunen.
Mijn ouders willen mij niet financieel steunen, als in: ze willen geen opleiding voor me betalen omdat ze het niet eens zijn met mijn studiekeuze. Als ik Pabo doe steunen ze me wel, verder niet.
Nou had ik ergens gehoord dat je via de ib-groep iets kon regelen waar je ouders dan verklaren dat ze je niet steunen en je dan van de ib-groep meer geld krijgt. Op de site heb ik al gekeken, en daar kan ik niks vinden over dit soort dingen. Dus mijn vraag aan jullie: Wat doet de ib-groep voor je als je ouders je niet financieel steunen? |
Dan kun je een maximaal aanvullende beurs krijgen.
|
Citaat:
Citaat:
|
Bullshit dat je om zo'n reden een maximale aanvullende beurs zou kunnen krijgen. Je kan bij de IBG een hardheidsclausule aanvragen waarna dan geen rekening meer gehouden wordt met het inkomen van je ouders bij het berekenen van je aanvullende beurs. Dit kan echter alleen in extreme situaties zoals wanneer je vader je niet erkend heeft, je een ernstig onverzoenlijk conflict hebt, je geen contact meer hebt sinds je twaalfde oid. Om hiervoor in aanmerking te komen moet je naast een verklaring van jezelf en je ouder(s) waarmee je een conflict hebt ook een of meerdere verklaringen van derden zoals maatschappelijk werk, Riagg, advocaat oid hebben dus je krijgt het zeker niet zomaar.
Ik kan je zo vertellen: ik heb al tijden een ernstig verstoorde relatie met mijn vader en heb nauwelijks contact meer maar ik kwam hier ook al niet voor in aanmerking. |
Volgens mij krijg je voor die reden niet zomaar een aanvullende beurs. :o Ze willen het gewoon niet, punt.
Bij de IB-groep kun je wel gewoon lenen en na je opleiding die lening renteloos in 15 jaar terugbetalen. Kan dat niet? En anders gewoon een baantje naast je opleiding zoeken... |
Je ouders moeten dan een verklaring tekenen dat ze afstand doen van finaciele zorg ofzo, dan kan het toch wel?
|
en dat werkt alleen als je niet thuis woont...
|
Mijn moeder + st. vader hebben ook niet aan mijn opleiding willen meebetalen. Ook niet de wettelijke bijdrage waar je volgens IBG recht op hebt. Naar mijn idee heb ik verder geen poot om op te staan, in de zin van dat ik het niet kan dwingen. (Ik ben thuiswonend)
|
Citaat:
|
Wat een kinderachtige ouders.
|
Wat wil je gaan doen dan, wat zo vreselijk is dat ze er niet voor willen betalen?
|
Citaat:
|
Ik ken het probleem, heb zelf ook zulke ouders.
Wat Daantje al zei.. je moet erg ver gaan om het hard te krijgen. Ik heb er een aantal maanden werk mee gehad en mij is het niet gelukt, terwijl ik op dat moment (en de tijd ervoor) al in zo'n peniebele situatie zat. Echt bji heeeeeeeele zware dingen wil de ib-groep het nog weleens overwegen. Maar denk maar niet dat het in jouw geval zo gemakkelijk zal lukken. Eerder nog zou ik je het advies willen geven om je al die moeite te besparen want het is een grote bureaucratische rotzooi en ik kan je nu al vertellen dat je het met/in deze situatie toch niet voor mekaar krijgt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Juist
Ik moest thuis bij mijn pa ook kostgeld betalen (wat ik vertikte) Daar heeft de ib-groep echt geen boodschap aan hoor. Dus weet niet waar je dat vandaan haalt? |
Citaat:
|
Excuses, dat bedoelde ik natuurlijk niet. Wat ik bedoel is, dat als je kost en inwoning betaalt aan je ouders en gewoon 18 of 19 jaar bent, je een uitwonende beurs kunt krijgen. Je ouders moeten dan echter wel de kamer aan je verhuren met alle rompslomp die daarbij hoort. Dat dat in de praktijk niet echt vaak zal gebeuren, lijkt me duidelijk ;)
Maar goed, in principe moet je dus uitwonend zijn om dit soort constructies te kunnen realiseren. Sowieso is kost en inwoning betalen aan je ouders een beetje vreemd als je vervolgens geen uitwonende of aanvullende beurs zou krijgen. Dat is het uitzoeken tóch wel waard, denk ik. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik krijg helemaal geen geld van mijn ouders en ik moet mijn opleiding zelf betalen. Daarnaast leen ik helemaal niks en heb ik alleen wat aanvullende beurs. Verder zie ik het probleem niet zo.
Ik sluit mij dus aan bij coopergirl. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
He shit, ik dacht dat het allemaal wat makkelijker ging.
Ik snap niet hoe je je eigen studie kan betalen zonder te lenen. Je staat dan wel rood maar daar zit ook een limiet aan. Ik had zo berekend, dat als ik gewoon een hbo doe, ik 4x 1500 euro kan betalen voor colleges. Daarnaast zo'n 300-500 euro aan boeken, wat denk ik verschilt per jaar. Daarnaast nog een kamer van ongeveer 250 euro per maand (12x4x250) en dan nog geld om mezelf te onderhouden, ongeveer 200 euro per maand (12x4x200). Dat is best wel veel, en ik denk niet dat ik dat met mijn basisbeursje red, aangezien mijn ouders ook van die gierige klootzakken zijn die teveel verdienen, maar niet geld willen uitgeven aan een studie die zij onzin vinden. Daarnaast kan ik wel een lening nemen, maar daar kom ik ook niet mee uit. En rood staan houd een keer op.:s Dat word dus werken, wat vrij kut is eigenlijk.. Studie die ik overigens wou doen was Fysiotherapie, of een orientatiejaar aan de vrije hoge school Driebergen. |
Citaat:
|
Is het niet mogelijk om een BBL opleiding te gaan doen? Dat doe ik ook. Dan werk je 4 dagen in de week en leer je dus het grootste gedeelte in de praktijk. Een dag per week naar school waar je het theoriegedeelte leert.
In een hoop gevallen vergoedt je baas dan je studiekosten met de voorwaarde dat je een aantal jaar voor het bedrijf blijft werken zodat zij de kosten eruit hebben. Als je er voortijdig mee stopt moet je uiteraard wel alles terugbetalen. Ik weet alleen niet of dit voor de studie die je wilt doen ook mogelijk is. Maar de moeite van het informeren is het wel waard lijkt me. |
Wammus: BBL =/= HBO.
Oftewel, BBL is geen echt alternatief voor HBO. Een BBL-er komt veelal echt op de werkvloer terecht, terwijl je met een HBO opleiding juist op de "hogere" posities binnen een bedrijfstak zal komen. Behalve in verschil in functie, brengt dit ook een verschil in het uiteindelijke salaris met zich mee. Voor iemand met een Havo of Vwo diploma is het dus meestal niet bepaald aantrekkelijk om een BBL opleiding te gaan volgen. @A*: Je studie + levensonderhoud helemaal zelf bekostigen van een basisbeurs + bijbaantje is inderdaad onmogelijk. Als je echt alles zelf moet betalen, heb je ongeveer 700 euro nodig om normaal te kunnen leven. Maar dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Als je bij de IB-groep namelijk een naast je basis+eventueel aanvullende beurs een volledige lening neemt, krijg je namelijk maandelijks 740 euro. Daarnaast kun je met een beetje inzet nog minstens 200 euro per maand uit een bijbaantje slepen, waardoor je echt wel voldoende geld beschikbaar hebt. En dat geld kun je dan weer gebruiken om je lening in te perken, wat weer flink scheelt in je uiteindelijke studieschuld. Niet helemaal ideaal, omdat je het geleende geld natuurlijk weer moet terugbetalen, maar je kan wel de studie volgen waar je zelf voor kiest. En met een HBO diploma kun je verwachten dat je die lening echt wel ruimschoots terug kan betalen. Daar krijg je toch 15 ja. Je totale lening, als je uitgaat van 700 euro per maand uitgaven en 200 euro per maand inkomsten uit je bijbaantje is dan 700-248-200=252 euro per maand 252*12*4=12096 euro. Echter, uitgespreid over 15 jaar, met een klein beetje rente er bij opgeteld is dat nog geen 1000 euro per jaar wat je dan moet terugbetalen. En als je na je studie toch geen flikker verdient en het eigenlijk niet kan terugbetalen, dan hoeft dat niet eens. Dat het mogelijk is om op deze manier je studie te bekostigen, neemt natuurlijk niet weg dat het van de ouders nogal belachelijk is dat ze je niet willen steunen omdat je niet doet wat zij willen. Het is tenslotte jouw leven en jouw toekomst. En daarin mogen je ouders je best steunen. De mate van ondersteuning die ouders geven mag in mijn ogen niet afhangen van de studiekeuze van het kind. Willen ze soms dat hun kind ongelukkig wordt omdat het per se een minder leuke studie moet volgen :confused: |
Fysiotherapie en pabo trouwens, waarom mag van je ouders het ene wel en het andere niet? Ik begrijp het niet helemaal, maar dat zal wel aan mij liggen.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Let niet op mij, ik ben verbitterd :p Anywho, mijn ouders willen me ook niet financieel steunen, simpelweg omdat ik volwassen ben, en dat vind ik persoonlijk ook reden genoeg. Wat ik wel kut vind is dat ik alleen geld misloop omdat hun teveel verdienen, blijft een beetje krom... Maarja, geen poot om op te staan he :p |
Maar wat als je ouders je opleiding niet kunnen betalen, omdat ze zelf amper geld hebben? Hoe zit dat dan?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:28. |