![]() |
Choreografie
Voor Malou
Choreografie je mist je haarlokken hoe ze lonken in dartelende wind die ruisend fluistert hoe graag ze je waait en hoe mooi ze je vindt het enige wat je ziet: papieren molens die naast het open raam draaien als je ze aanraakt hoor je hoe ze ritselend je vingertoppen aaien ik zou zo graag deze plek ontstijgen mijn aluminiumvleugels afleggen en je zien fladderen van schaats naar spitzen dus laat me toch bij je ik kan geen paso doble maar ik zal verhalen verzinnen zomaar weggaan om ijs te halen of om je gemist te hebben ik zal sprookjes vertellen luister ik ben geen matador maar ik kan doen alsof heel goed doen alsof die laatste dag in dit holle, nederige land hing ik verloren om je heen je liet me winterslapen en de nacht gleed glinsterend door mijn handen de sterrensnelweg op zuidwaarts waar het leven fiësta en siësta zal zijn ik heb verlangd naar je hese stem naar de glans van klanken en de geur van de planken vloer waarop onze voeten schuifelend elkanders dans zoeken vannacht zal je van me dromen dan kan je me zien bewegen, swingen, zingen en we zullen samen zijn tot je me soezend zal overkomen wanneer ik zwaaiend uit je vertellingen verdwijn |
Het gehele gedicht is mooi.
je mist je haarlokken hoe ze lonken in dartelende wind die ruisend fluistert hoe graag ze je waait en hoe mooi ze je vindt lonken en lokken rijmen leuk, wind en vindt ook. Ik hou van bijvoeglijk gebruikte werwoorden als dartelend. Hier loopt het ritme lekker. het enige wat je ziet: papieren molens die naast het open raam draaien als je ze aanraakt hoor je hoe ze ritselend je vingertoppen aaien Laatste twee regels zijn prachtig. Ook een goed ritme en goede rijm hier. Die komt niet geforceerd over. (y) ik zou zo graag deze plek ontstijgen mijn aluminiumvleugels afleggen en je zien fladderen van schaats naar spitzen De verandering van de strofevorm vind ik hier niet mooi. ontstijgen vind ik geen mooi woord, evenals aluminiumvleugels. "van schaats naar spitzen" is ook niet mooi meer. De poëtische waarde daalt hier. dus laat me toch bij je ik kan geen paso doble maar ik zal verhalen verzinnen zomaar weggaan om ijs te halen of om je gemist te hebben ik zal sprookjes vertellen luister ik ben geen matador maar ik kan doen alsof heel goed doen alsof Vanaf hier gaat je gedicht meer richting clichés. Het ritme is minder mooi hier. die laatste dag in dit holle, nederige land hing ik verloren om je heen je liet me winterslapen en de nacht gleed glinsterend door mijn handen de sterrensnelweg op zuidwaarts waar het leven fiësta en siësta zal zijn Het vetgedrukte is mooi verwoord. Maar de rest meer cliché en fiësta en siësta vind ik niet passen in een gedicht. ik heb verlangd naar je hese stem naar de glans van klanken en de geur van de planken vloer waarop onze voeten schuifelend elkanders dans zoeken deze strofe is alweer heel mooi, inclusief de rijm en het ritme. en hier wordt het weer origineel en poëtischer. vannacht zal je van me dromen dan kan je me zien bewegen, swingen, zingen en we zullen samen zijn tot je me soezend zal overkomen wanneer ik zwaaiend uit je vertellingen verdwijn Het eerste gedeelte hier is weer "te bekend" maar de laatste drie regels weer niet. Deze strofe loopt wel lekker, maar is denk ik toch je slechtste. [edit] Je boodschap komt wel over en het gedicht sluit goed aan bij de titel. Is het Málou, of Malóu? |
Citaat:
Ik vind holle, nederige land helemaal niet cliché, heb ik het goed begrepen als je hierin verwijst naar holland, nederland? ( alleen dan een extra ietsje hebt toegevoegd?) Zoja, vind ik het erg goed gedaan(Y) zo nee, dan is het toch nog leuk dat ik dat er wel uit op maak .. Over het totaal, ik ben helemaal niet echt iemand van dit soort gedichten, maar het spreekt me hier erg aan. Door de woordkeuze ( alluminiumvleugels, origineel!) die woorden, net als fiësta etc ertussendoor vind ik juist verfrissend, speels een beetje zelfs. Al met al, echt een goed gedicht, ik zou de helft moeten gaan kopiëren als ik wilde gaan zeggen wat ik allemaal goed gevonden vind. |
Hoe zit het met je nooit-meer-een-gedicht-posten-op-DoP enzo?
|
Ik was hier echt in de stemming voor. Ben te verblind om er fouten in te zien. Aangename verrassing van je, Reynaert.
Ow, 'sterrensnelweg' vind ik wel een cliché beeld. Da's alles. |
Citaat:
Citaat:
Hoe kan ik anders dan dit een mooi gedicht vinden? Ik geloof net als Fri dat het wat nutteloos is om de mooie dingen te noemen, want dan blijf ik bezig. En dat ik mindere dingen minder vind, zoals de eennalaatste strofe, weet ik niet zo te onderbouwen. De eerste strofe is mijn favoriet. Ik heb het eerst steeds verkeerd gelezen: hoe graag je ze waait en hoe mooi je ze vindt. Dat vond ik eigenlijk net zo mooi, maar het geeft een ander beeld, speelser en kindelijker. 'zomaar weggaan om ijs te halen of om je gemist te hebben' vind ik ook prachtig. Pst, dank je wel :cool: |
Mr Soija, ik lees niet héél erg veel gedichten dus het kan zijn dat ik het mis heb, maar volgens mij valt het met de clichés wel mee in dit gedicht. En waarom zouden fiësta en siësta per definitie niet passen binnen een gedicht?
Fri.., je hebt het goed. Leuk dat je het zo'n goed gedicht vindt. vidaaa, zie de quote van Porcelain. gezweetwel, kan je me uitleggen waarom sterrensnelweg cliché is? Ligt het voor de hand, of heb je het al eerder gelezen? Porcelain, graag gedaan. :) |
Citaat:
En tja, ik vind fiesta en siesta geen mooie woorden, en niet poëtisch. |
Citaat:
|
Ja mooi, sommige stukken heel mooi, maar andere boeien me minder.
Ik vind hem iets te lang denk ik, hoewel ik ook niet weet welke stukken overbodig zijn. Hij is voor mij te lang om te blijven hangen. |
Citaat:
|
Ik vind het verre van cliché eigenlijk. Fiësta en siësta zijn eerder verfrissend qua taalgebruik. Het is een liefdesgedicht, misschien daarom dat het soms cliché overkomt. Maar al bij al, i love it.
Natuurlijk ben ik niet echt objectief omdat ik een fan ben van je... |
Hm lang, maar t loopt wel. Toen ik "je mist je haarlokken" las, dacht ik dat het over iemand met chemotherapie zou gaan. (:|)
Al met al natuurlijk heel mooi geschreven maar ondanks je (al dan niet op die manier geinterpreteerde) verfrissende woorden, komt het geheel op mij toch cliche over. Vooral door de beelden die je oproept. Bijv. "van schaats naar spitzen", is ontzettend leuk gevonden alleen het beeld dat ik erbij krijg als lezer is op een of andere manier heel theatraal. Naja eigenlijk is dat ook als een positief punt te zien: je hebt je gevoel onwijs goed weergegeven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Zo kun je al je woorden wel verdraaien zodat je achteraf eigenlijk alles bedoeld had kunnen hebben, Reynaert.
Het gedicht vind ik wel lang en dat stoort me, het blijft me niet tot het einde boeien. Maar ik lees het later nog wel een keer. |
Citaat:
Citaat:
|
Outro, in principe is er niets wat die interpretatie tegenspreekt. Maar ik had er zelf nog niet aan gedacht, en mijn interpretatie is anders. :) Ik denk dat het geheel wat cliché overkomt door het onderwerp, niet door de bewoording ervan. Ik had gehoopt dat de stijl en de sfeer van het gedicht het wel zouden redden van het etiket cliché. Het is trouwens wel zo bedoeld dat de verteller enigszins theatraal overkomt.
Thoughtful, ik ben niet degene die mijn woorden verdraait. En wat betreft de lengte: ik hoor vaker dat mensen hier langere gedichten niet kunnen waarderen. Dat vind ik erg jammer, want als je kijkt naar de gemiddelde lengte van een gedicht door de eeuwen heen is dit gedicht helemaal niet 'lang'. En ook recent verschijnen er vaak genoeg 'lange gedichten', denk bijvoorbeeld aan 'Geen Lied' van Ramsey Nasr, dat dertig pagina's beslaat. Mr Soija, wat mij betreft is elk woord potentieel poëtisch. |
Citaat:
En ja, maar stiekem interesseert het mij niet zoveel wat de gemiddelde lengte door de eeuwen heen was. Het gaat om dit gedicht, niet om andere gedichten. En dit gedicht kon mij gisteren gewoon niet tot het einde boeien, daarom vond ik het te lang. |
Citaat:
dus laat me toch bij je ik kan geen paso doble maar ik zal verhalen verzinnen zomaar weggaan om ijs te halen of om je gemist te hebben ik zal sprookjes vertellen luister ik ben geen matador maar ik kan doen alsof heel goed doen alsof Deze strofe bijvoorbeeld, bijna schokkend als je je vroegere gedichten bekijkt. Het is zo niet-speciaal. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:09. |