![]() |
[schei] vergelijking van reactie....
Hoi!
Ik kom ergens niet uit. Volgens mij is het niet moeilijk, maar ik staar me zowat blind! Kan iemand mij helpen? het gaat om het volgende: je hebt acetylaliczuur (wat slecht oplosbaar is in koud water) en je hebt natriumbicarbonaat. 1. Geef de vergelijking van de reactie waarbij het gas (wat kalkwater troebel maakt ,is dis CO2) ontwijkt. 2. Geef een verklaring voor het feit dat acetylsalicylzuur goed oplost in water in aanwezigheid van natriumbicarbonaat. Wie kan mij heermee helpen? Alvast bedankt! Mira |
acetylsalicylzuur bevat een carbonzuurgroep (COOH). Wat gebeurt er als je bicarbonaat toevoegt? En wat is daarvan het effect op de oplosbaarheid van acetylsalicylzuur? (denk aan de voorwaarden van een stof zodat het oplosbaar is)
|
Hey
dus dan is de vergelijking: het zuur (HA) + natriumbicarbonaat = NaA + H2O + CO2 maar nu zie ik nog steeds niet het tweede antwoord??? Waardoor kan de zuur nu wel oplossen? Door dat NaA wel oplosbaar is in water in tegenstelling tot het zuur zelf? |
wat gebeurt er met de zuurgroep na reactie van bicarbonaat ?
(laat Natrium weg uit je reactievergelijking, dan zul je het antwoord eerder zien) |
Citaat:
maar wat voor invloed heeft dit dan op de oplosbaarheid? Ik ben volgens mij echt dom bezig, maar ik zie het gewoon niet! Waarom kan het acetylsalicylzuur nu wel oplossen? Sorry, voor de vragen hoor..ik zie het gewoon weg niet... |
omdat het een negatieve lading heeft ;)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:25. |