![]() |
ontslag?
vraagje:
ik heb de afgelopen zaterdag ruzie gehad met mijn baas (ik werk bij n bakkerij, donderdagavond 3 uur en zaterdag 10 uur). dit komt namelijk omdat ik een ander baantje erbij heb. dit heb ik gedaan omdat ik voorlopig ff gestopt ben met school en geen hele dagen thuis mag zitten voor jan doedel van mn moeder. ik werk nu dus de maandag en woensdag bij n ander bedrijf. mijn baas was het hier niet mee eens en kondigde dus aan dat hij "al bezig vervanging voor mij aant zoeken was" nu d8 ik van "kan hij dat zomaar doen" dus ik heb de rechtswinkel gebeld en zij vertelden mij van niet. ik werk namelijk niet zwart bij hem, maar krijg wel mijn geld in een envelop, maar ik krijg bv wel jaaropgaven enz. iig ik werk er al 3 jaar, en ondanks dat ik geen contract heb getekend, moet hij wel mijn ontslag met n geldige reden aanvragen bij t cwi volgens de rechtswinkel. nu is mijn vraag, klopt dit? en hebben jullie hier toevallig ervaring mee? en wat als hij wel opeens een ander dr heeft staan voor mij in de plaats, wat moet ik dan doen? bvd (sorry voor t lange verhaal) |
Lang vind ik het verhaal niet, ken ze langer :)
Jah dit klopt in groffe lijnen wel. Waarom wil je baas niet dat je ernaast ergens anders werkt heb je dat al gevraagd :s. Er is geen contract dat betekdn dat je er van uit mag gaan dat je een contract hebt voor onbepaalde tijd met een proeftijd van 2 maanden( die al lang verstreken is). Jah hij heeft dus toch wel een probleem lijkt me je kan het zo nodig hard spelen, wijs hem hier eens op, ik kan me niet voorstellen dat die zin heeft in een rechtzaak |
Citaat:
|
Bedenk wel dat werken in een kutsfeer ook niks is he.. voor je het echt 'hard gaat spelen'.
|
Jouw baas heeft een ontslagvergunning nodig, die hij kan krijgen bij het CWI. Deze toestemming moet hij schriftelijk aanvragen onder opgaaf van redenen. Als de opzegging niet gegrond is op basis van Art. 6 van het BBA, blijft hij op basis van Art. 7:628 BW verplicht jou het salaris uit te betalen dat je in die periode had moeten verdienen en kun je je baan houden.
Het CWI is overigens een organisatie die niet snel toestemming zal verlenen. Je baas zal dus met een heel wat betere opgaaf van redenen moeten komen wil hij dit voor elkaar krijgen. |
Citaat:
Maar als bekend is dat die kerel je om een onbeduidend ruzietje heeft opgezegd dan wordt die vergunning natuurlijk nooit verleend. Hij kan het dan wel doorzetten maar dat ontslag is dan vernietigbaar. Je kunt ook bij de rechtswinkel terecht voor (semi-professionele) rechtsbijstand. Ik moet altijd een beetje lachen als ik hoor dat werkgevers denken dat mensen 'zonder contract' kunnen werken als ze geen handtekening hebben gezet. Er is dan gewoon een zogenaamd rechtsvermoeden van arbeidsovereenkomst, en als je daar al drie jaar werkt en (vooral) als je jaaropgaven hebt dan blijft van dat 'geen contract' gezeik natuurlijk helemaal niets overeind. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar...wat nare man zegt...het word zonder morren verleend? maar ik neem toch aan dat een baas een goeie reden moet hebben...mijn baas denkt blijkbaar dat het een goede reden is als zn werknemer (werkneemster in dit geval) een baantje erbij neemt..dat lijkt me toch niet.. maar zou het niet zo zijn dat hij dingen gaat verzinnen? :| |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
btje traag van begrip he haha |
precies, wat ik bedoel is dat echt niet voor elke ontslagaanvraag gekeken gaat worden naar de achterliggende bedrijfseconomische redenen e.d.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:27. |